Gå til innhold

NF7-S V2.0 dødt?

baronKanon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde på maskinen min i går, og plutselig kom det en forferdelig lyd fra høyttalerne og så døde maskinen. Prøvde å resette BIOSen, men det funket ikke. Tok ut og inn cmos-batteriet, det funket ikke. Fjernet alt som ikke var nødvendig, men det funket ikke. Byttet skjermkort og cpu, men det var ingen hjelp der. Temperatur var intet problem, holdt seg ca. på ~50 grader. CPU er AMD XP-M 2400+@2300, og RAM er PQI 1024MB Turbo. I tillegg har jeg en FSP strømforsyning på 300 Watt.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Piping fra høyttaler, nesten som breking. Har ikke koblet til kabinetthøyttaler, så systembeep kommer på lydkortet. Og når jeg prøver å skru maskinen på igjen, kommer samme beeeepen :wallbash:

Skrevet

Hmm, hvis hovedkortet hadde tatt kvelden så ville det sannsynligvis vært helt dødt.

Får du lys på diodene på hovedkortet? starter viftene?

kan være CPU vifta som har tatt kvelden, eller CPU som er brent, er pipingen noe som beskrevet her:

One long beep then machine shuts down - faulty, improperly installed or missing CPU

1 short(Beep) System booting is normally

2 short(Beep) CMOS setting error

1 long - 1 short(Beep) DRAM ERROR

1 long - 2 short(Beep) Display card or monitor connected error

1 long - 3 short(Beep) Keyboard Error

1 long - 9 short(Beep) ROM Error

Long(Beep) continuous DRAM isn't inserted correctly

Short(Beep) continuous POWER supply has a problem

A two-tone siren, generally caused by overheating or out of specification voltages

Four beeps then machine shuts down. This is because this version of the BIOS will shut down your machine if no fan tachometer signal is detected on the fan header. Make sure you attach a fan to the FAN1 or FAN4 header or clear CMOS to reset to default (no checking).

Skrevet (endret)

Takk for at du gidder å hjelpe!! Både RAM og CPU er installert i en annen maskin, og den bruker jeg nå for å komme meg på nett. Det er strøm på hovedkortet, og viftene går rundt. Kjører ikke noe strømsterke vifter eller noe, så det skal ikke være problemet.

Det kan ha vært "two-tone siren" som kommer. For det er mer breking enn piping. Men det er litt rart, for strømforsyningen er i og for seg stor nok i tillegg til at den er nesten helt ny. Og at det er Fortron/Source skal jo tilsi at det er god kvalitet! Hmmm...

Hvor fant du forresten denne oversikten (eller er det jeg som har lest litt vel fort gjennom manualen ;) ) Uansvett: takk for hjelp og tid!

Endret av baronKanon
Skrevet

Da har du jo eliminert bort skjermkort, CPU og RAM som feilkilde, så da gjenstår bare hovedkort og PSU som mulige feilkilder.

Test om PSU'en funker i reservemaskina, så finner du ut om det er den eller HK som er feil.

Skrevet

Skjedde med meg også nyrlig... en to toners sirene fikk jeg (helt tydelig to toners sirene, ingen tvil om at det var den jeg fikk).. alt som var på hovedkortet mitt byttet jeg over til ett annet hovedkort, og der fungerte det... prøvde også en annen psu på hovedkortet... fikk samme feil... Prøvde endatil å kjøre hovedkortet uten NOEN komponenter tilkoblet, og fikk enda samme sirene... har ingen anelse på hva som var galt... Chipset vifta mi startet akkurat bare, så stoppet den tho... hovedkortet lyser når sirena kommer, så det er LIV i det hvertfall.. HELT dødt er det ikke, men jeg klarer ikke å finne ut hva som er galt med det, dermed blir det nytt hovedkort på meg, denne gang med kvitering tatt godt vare på ;)

om ikke noen vet hva som kan være galt? og det er mulig å fikse...

-mamazboy-

Skrevet (endret)
En fugl hvisket i øret mitt at det kan være en kondis som er poppet. Er det dette, bør det ikke være noen sak ( i teorien) å bytte...

hehe, en annen sak er å finne den kondensatoren som ER poppet, OM det er det... *dra fram hovedkortet å se etter brente komponenter*

-mamazboy-

EDIT:

Etter en inspeksjon av undersiden, og oversiden så jeg ingen komponenter som SÅ skadet ut (men da det er ufattelig mange SMÅ komponenter på hovedkortet, er det ikke godt å si). Kan hvertfall si det at de kondensatorne som kjører 5V som er på hovedkortet så fine ut... men det trenger jo selvfølgelig ikke bety at de ER det..

-mamazboy-

Endret av mamazboy
Skrevet

Se her:

Jeg har hatt en pc stående en stund nå etter at jeg fikk et problem. problemet var som følger:

-Når jeg startet pcen så klikket det i skjermen, men lyset på den sto bare å blinket å den var bare helt svart.

-Når jeg skrudde på hovedbrytern (PSU) så skrudde pcen jeg automatisk på.

Jeg testet ut litt av hvert det kunne være å fant ut at det måtte være feil med hovedkortet så jeg gikk til innkjøp av et nytt (Abit NF7 S2G) når jeg fikk satt det i og skulle starte pcen ikke problemet med skjermbildet borte, jeg ble livredd. Men så fant jeg ut at jeg hadde satt jumperen til "cmos-reset" feil.

Endelig fikk jeg bilde på skjermen og jeg fikk ordnet opp i pcen.

Men så skjedde det i dag, pcen sto på.. brodern ville låne skjermen min i 2sec så jeg lot han gå å hente den, han trakk ut skjermen mens pcen var på. Når jeg satte den inn igjen var det ikke noe bilde å hente fram.

Jeg blir gal, skjønner ikke hva som kan være problemet. Jumperen til cmos-reset har jeg fiklet med i hele dag, byttet ram, byttet skjermkort osvosv... Jeg vet 100% sikkert at det ikke er noe defekt med hverken skjermen eller skjermkortet.

Noen som kan hjelpe meg?

Det kommer et klikk i skjermen, så en liten reaksjon er det hvertfall. En ting jeg lurer på om det kan være er om skjermen ikke tåler å kjøre i 100hz som jeg satte den til mens jeg ennå hadde bilde, slik at den ikke klarer å kjøre. Men jeg må jo få resetta dette på noe vis?

----- Jeg har vært inni bios og skrudd klokka opp et hakk på voltage...

Jeg trenger desperat hjelp!

Skrevet

hvis ikke cpu vifta starter, eller det ikke er noe liv i pcn kan du med sikkerhet regne med at din Cpu har fått en liten trykk, samme har skjedd med meg..

den nekter å starte.. prøv med en annen cpu eller se etter brekte hjørner svi merker unden din trauste cpu vifte

Skrevet

Urk, nå skjønner jeg ingenting! I febrilsk forsøk på å få til at jeg kanskje skulle klare et mirakel, skrudde jeg alt fra hverandre, koblet til kun det mest nødvendige, og satte igang. OG DEN STARTET! Men den kom ikke stort lenger enn POST og da frøs den fullstendig.

Skal jeg da se slaget som tapt og sende kortet til Komplett og be om nytt?

Skrevet

Hei,

har lignende problemer som deg, oppstod igår kveld.

Har nå vært på datakjeden og kjøpt ny PSU (525w fra Hiper). Den gamle, av typen Chieftech 360w har vært byttet hos leverandør en gang før og jeg er nå temmelig sikker på at den PSU'en er noe lite troverdig.

Forsøk med en kraftigere PSU, det er mitt råd.

Lykke til!

Joko

• 3 måneder senere...
Skrevet

Litt gammelt nå men bare for å informere så fant jeg feilen hos meg.

På cpu'en så var det "usynlige" skader på kanten av prosessorkjernen som du såvidt kunne kjenne men negelen. Fikk bytta ut cpu'en og pcen kjører fint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...