Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Tellerskritt" på Telenor ADSL - en annen vinkling


Anbefalte innlegg

Man skal ikke pisse i motvind, men...les denne artikkelen:

 

http://www.digi.no/dtno.nsf/pub/te20020506...341_er_51052414

 

Og uttal dere deretter om "tellerskritt" på Telenor ADSL. Jeg for min del ville spart *mange* penger OG hatt bedre hastighet med den Telia modellen beskrevet i artikkelen.

 

Tenk bare når dere drar på ferie i 4 uker, og ADSL linjen står tilnærmet ubrukt -> 400-800 kr rett ut av vinduet. Jeg kan tenke meg mange grunner hvorfor en brukspolitikk på ADSL kunne vært lønnsomt for forbrukeren.

 

MEN: Jeg tviler *sterkt* på at Telenor vil ha det samme prisnivået som Telia i Danmark. Det blir vel flåing som vanlig fra Telenors side. Uansett; tenk litt over dette med "tellerskritt" på ADSL før dere flamer til h******. Det er nemlig mange måter å gjøre dette på...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-05-07 06:27, Insanity skrev:

Ja, den største grunnen til at jeg fikk adsl, var at jeg skulle slippe å tenke på at det koster penger å bruke internett. Så jeg synes det er LATTERLIG av Stjelenor å komme med dette tøvet nå. Alltid på til fast pris, my ass!


 

ENIG !!!

 

TeleHOR suger !!!!!!!

Lenke til kommentar

Jeg syns telenor skal få lov til å ha tellerskritt på adsl for de som nesten ikke bruker internettlinja si. Ellers blir d jo fryktelig dyrt for de som nesten ikke bruker den. De må jo selvsagt beholde fastpris til samme pris som nå! Bedre for alle sammen, utenom Stjelenor :grin: :grin: :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Linuxguru skrev (2002-05-07 03:31):

Man skal ikke pisse i motvind, men...les denne artikkelen:




Og uttal dere deretter om "tellerskritt" på Telenor ADSL. Jeg for min del ville spart *mange* penger OG hatt bedre hastighet med den Telia modellen beskrevet i artikkelen.


Tenk bare når dere drar på ferie i 4 uker, og ADSL linjen står tilnærmet ubrukt -> 400-800 kr rett ut av vinduet. Jeg kan tenke meg mange grunner hvorfor en brukspolitikk på ADSL kunne vært lønnsomt for forbrukeren.


MEN: Jeg tviler *sterkt* på at Telenor vil ha det samme prisnivået som Telia i Danmark. Det blir vel flåing som vanlig fra Telenors side. Uansett; tenk litt over dette med "tellerskritt" på ADSL før dere flamer til h******. Det er nemlig mange måter å gjøre dette på...



 

Jeg må innrømme at jeg likte veldig godt det jeg leste i den artikkelen. Det ser ut som en meget gjennomtenkt prisstruktur. Det som er verdt å merke seg er at både Teledanmark og Telia har bestemte priser for fri bruk også. Om Telenor her i Norge legger seg på samme linje, el. kun variabel prissetting gjenstår å se. Får Telenor bestemme, så velger de med størst sannsynlighet den siste modellen :/ Så jeg synes at det bare er sunt med at de virkelig får høre hva kundene misliker.

 

Forholdene for bredbåndsutbygging i Danmark er selvfølgelig ganske annerledes enn her i Norge. Men jeg for min del kommer alltid til å velge en leverandør som også kan tilby meg fast båndbredde til en fast pris om jeg plutselig fikk behov for det, el. hvis jeg overstiger en en bestemt grense for nedlasting. Men å vite at man har mulighet til å velge variabel prissetting, ser jeg på som veldig fleksibelt.

 

MK

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke hatt noe problem i det helet tatt med å betale 650kr for 2mbit uten dl limit...

 

det er bare det at den prisen kan vi leite lenge etter her i norge..

 

Telenor tar jo mer for en møkkalinje på 704kbit og alikevell så klarer de å ikke gå i overskudd.. jeg synes det er bra gjort jeg..

Lenke til kommentar

Definisjon på overskudd i Telenor

og i andre firmaer er ganske totalt forskjellig

 

I visse firmaer er man glad hvis man går i overskudd

 

Mens i andre så er det størst mulig overskudd

 

Så kan man si

 

"Hvem fa.. vil ikke ha størst mulig overskudd"

 

Ren og kjær grådighetskultur i mange bedrifter

 

Selvkost er bra nok, og hvis man får overskudd pumpes pengene tilbake i firmaet til f.eks videreutvikling osv

 

Kvaliteten er viktigst, ikke økonomien

Lenke til kommentar

Hva sier den undersøkelsen Telenor bruker for prissetting, for liksom å beskrive hva internett-bruken hos brukerne går ut på ?

 

> Telenors statistikk fra april viser at 30 prosent av våre kunder laster ned mindre enn 1 gigabyte (GB) data i måneden. 75 prosent av kundene laster ned mindre enn 10 GB, mens de som toppet statistikken lastet ned over 300 GB. <

 

Så følger en 'beskrivelse' på hva disse mengdene egentlig innebærer.

 

Legg merke til at dette brukes/ vinkles for å overbevise både politikere og brukere om hvordan utbyggingen av bredbånd bør foregå ( hemmes ) i Norge.

 

Får de gjennomslag, vil vi se maksimale priser, inntil folk går helt av 'hektene' og produktet skrotes, mrk.: selvsagt etter at Telenor har sikret en klekkelig gevinst.

 

Maken til svada, og en grei beskrivelse på hvilken situasjon vi er i/ hvor lett vi forvirres og manipuleres.

Lenke til kommentar

Dessverre så har jeg ADSL fra teleHOR og jeg valgte d fordi d er ei kjapp linje til fastpris.. jeg blir vel stappa i kategorien "storbruker" av teleHOR og jeg bruker ADSLen min mye d innrømmer jeg.. så jeg tok å regna på d:

ca. 1000mb (1gb) x 0.30 øre = 300kr pr DAG

300 x 30 dager = 9000 kr pr MÅNED

 

og jeg er ikke interisert i å betale 9000 kr i måneden for å bruke linja mi fritt.. da bytter jeg til NextGenTel med en gang!!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-07 20:06, bludern skrev:

dette sier telebnor:



 

Det som står i den artikkelen er det jeg kaller svada, eller typisk nedlatende "vi-er-de-som-kan-det-og-vet-at-det-er-mange-som-ikke-kan-en-døyt-om-dette-her".

 

Sitat:

 

Hvor mye har man egentlig lastet ned når man har brukt 1 GB? Her er et eksempel:

 

Over 500.000 e-postmeldinger

Over 20.000 avissider på nett

Over 200 musikkfiler

 

Sitat slutt

 

Hvorfor går man over til ADSL? For at sidene til VG og Dagbladet skal lastes fortere? Neppe. Man går over til ADSL fordi man vil være på 24/7 til fast pris, uten å slippe tankene om at det blir for dyrt å sitte online med modem/ISDN.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-07 03:31, Linuxguru skrev:

Man skal ikke pisse i motvind, men...les denne artikkelen:




Og uttal dere deretter om "tellerskritt" på Telenor ADSL. Jeg for min del ville spart *mange* penger OG hatt bedre hastighet med den Telia modellen beskrevet i artikkelen.


Tenk bare når dere drar på ferie i 4 uker, og ADSL linjen står tilnærmet ubrukt -> 400-800 kr rett ut av vinduet. Jeg kan tenke meg mange grunner hvorfor en brukspolitikk på ADSL kunne vært lønnsomt for forbrukeren.


MEN: Jeg tviler *sterkt* på at Telenor vil ha det samme prisnivået som Telia i Danmark. Det blir vel flåing som vanlig fra Telenors side. Uansett; tenk litt over dette med "tellerskritt" på ADSL før dere flamer til h******. Det er nemlig mange måter å gjøre dette på...



 

Hvor har du fått oppdragelsen din fra? :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-08 16:53, zn00ker skrev:

.......jeg tok å regna på d:

ca. 1000mb (1gb) x 0.30 øre = 300kr pr DAG

300 x 30 dager = 9000 kr pr MÅNED


 

det koster nesten det i disker hver mnd :wink:

 

hvis prisstrukturen blir som hos telia, synes jeg det er en grei prismodell... jeg personlig er mest interessert i å være online 24t/døgn, det er ikke hastigheten i seg selv jeg er interessert i.

 

har NGT 640/384 og synes stort sett det er mer enn godt nok (tror ikke jeg ville hatt 256 som det ene tilbudet var), men det fine er å vite at det koster 400 kr. i mnd uansett.....

 

dersom det skal innføres "tellerskritt" synes jeg det burde være et tak på rundt 550 kr. for en tilsvarende linje.... til gjengjeld burde en kunne komme ned i 300 kr. om en ikke brukte det så mye...

 

noe av det jeg tror blir problemet fremover er at folk flest kommer til å endre vanene ved å bruke nettet mye mer... da kommer det til å bli dyrere for alle å bruke "tellerskritt"-modellen.

renger med at det ikke kommer til å ta så lang tid før folk flest deler filer (bilder/musikk) med andre. kanskje vil de ha dem tilgjenelig både på jobb, hjemme og hos venner (dette må bare blik enda lettere for hvermansen). det er ikke lenge før folk setter på nettradioen i stuen eller evt. filmer når nettet er bygd ut enda mer.

bruken kommer til å eksplodere - da vil det være greit å ha en fast kostnad knyttet til dette.

 

 

har mye mer å si egentlig, men da blir det rett og slett for mye :smile:

 

ser gjerne frem til en saklig diskusjon om dette (selv om noen alt har ødelagt den muligheten)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-07 03:31, Linuxguru skrev:


Og uttal dere deretter om "tellerskritt" på Telenor ADSL. Jeg for min del ville spart *mange* penger OG hatt bedre hastighet med den Telia modellen beskrevet i artikkelen.


Tenk bare når dere drar på ferie i 4 uker, og ADSL linjen står tilnærmet ubrukt -> 400-800 kr rett ut av vinduet. Jeg kan tenke meg mange grunner hvorfor en brukspolitikk på ADSL kunne vært lønnsomt for forbrukeren.


MEN: Jeg tviler *sterkt* på at Telenor vil ha det samme prisnivået som Telia i Danmark. Det blir vel flåing som vanlig fra Telenors side.


 

Quote:


Telia tilbyr en mer findelt og kanskje mer attraktiv prisstruktur. Danske kunder kan bestille en 2 Mbit-i-sekundet-linje og betale etter bruk.


Laster du ned 0-50 megabyte i måneden, betaler du bare 150 kroner. Så koster det en krone per megabyte opp til 250 megabyte inntil du når 350 kroner og da kan du laste ned opptil 5 gigabyte. Så stiger prisen per megabyte med 10 øre - helt opp til 650 kroner. Over dette er det fri bruk.


 

.. helt opp til 650 kroner.. for 2mbit... per måned..

 

Saken er at Telenor ikke gjør dette for å gjøre småbruks-kundene glade (ser det sånn ut?),de gjør det for å "drepe" storbruks-kundene, som Telenor mener opptar all linja.

Quote:


- Jeg tviler på at Telenor setter ned prisene, selskapet forteller at Telenor Plus- divisjonen ikke tjener penger på ADSL. (fra digi.no)


 

Vil de da ha en makspris på 650,- kroner, og deretter fritt bruk? 650 spenn for 2mbit i måneden, Fine by me! Og attpåtill ha tellerskritt for de som bruker mindre, sånn at de "slipper å betale for mye"?? lol, Telenor har gjort helomvending..

 

Nei.. hva de kommer til å gjøre er uvisst, men én ting er sikkert (mener nå jeg): for de som sitter _mye_ på nettet er dette ikke bra.

 

Hvis du tjener 400-800 kroner i sommerferien med tellerskritt fordi du ikke bruker linja, hvor mye tjener du resten av året med fastpris når du _bruker_ linja..

 

Mine 2 øre (?), sorry for lang post.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-08 17:49, bjorngb skrev:


 

ser gjerne frem til en saklig diskusjon om dette (selv om noen alt har ødelagt den muligheten)

 

du må innrømme d at når telenor kommer med adsl fastpris og så mange er interiserte i tilbudet og skaffer seg d, og plutselig så finner telenor ut at de ikke vil ha fastpris lenger så blir d telenor kaller "storbrukerne" irriterte..

for fastpris var en av grunnene til at jeg valgte adsl og d er jeg ikke alene om..

tilogmed isdn er dyrere enn adsl, jeg betalte 800 i måneden + faste avgifter på mitt abonnement på isdn hos telenor..

 

jeg har oxo snakka med mange andre om detta og alle bytter til andre selskaper hvis telenor får til detta tullet de holder på med nå¨..

 

jeg kan dessverre ikke være sakelig når d gjelder telenor for de er kun ute etter penger og full dominans på d norske markedet innen tele og internett tjenester..

 

_________________

Abit KT7A-RAID

AMD Athlon 1GHz

GeForce2 MX400(Core:175@210,Mem:166@201)

512mb SDRAM

Seagate 60gb 7200 RPM

Aopen Midi tower ATX HQ45 Grey

 

[ Denne Melding var redigert av: zn00ker på 2002-05-09 00:13 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...