Gå til innhold

Forskjell mellom Duron 900 og XP1800


Anbefalte innlegg

Har en sliten Duron 900 som jeg vurderer å oppgradere til en XP1800, men er usikker på hvor mye jeg vil merke denne hastighetsøkningen(?)

 

Har skjønt jeg vil merke det endel i forbindelse med konvertering fra DVD / DV-cam til SVCD - right?

 

Hvor mye vil jeg merke prosessorbytte i spill?

Er det ikke skjermkortet som "betyr" noe i dag?

 

Maskin pr. dags dato:

 

MSI K7T Turbo

Duron 900

512Mb sdram

Geforce 4 MX 440

osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I spill er det ofte skjermkort som er flaskehalsen - i konvertering etc CPU'n.

 

En Duron 900 vil jeg kalle en større flaskehals enn et GF4 Mx440 kort så jeg anbefaler deg å bytte den, XP 1800+ er heller ikke en kostbar invistering.

 

Sjekk at hovedkortet ditt støtter det (er ikke helt up too speed på hvilken socket a kort som klarer hva.. signaturen din sier meg _null_).

Lenke til kommentar

Tror vel at du merker det bedre hvis du kjøper nytt HK og DDR-RAM istedet. Da får du også utnyttet 266Mhz bussen på XP-prosessorene :smile: Men 512MB SDRAM går vel greit nok det og. Den mengden RAM skader aldri. Jeg har bare 256 DDR her, og det merkes at det blir litt lite av og til :/

Lenke til kommentar

å bytte til athlonxp er ikke akkurat noe sjakktrekk da, ihvertfall ikke med et gammelt slitent hovedkort..

 

har vanskelig for å anbefale noe annet enn:

sis645dx hovedkort (asus P4S533)

P4 1,6A

PC2700 ddr sdram

 

men det blir jo endel dyrere... så.. kanskje ikke så dum oppgradering fordet? :eek:)

 

men... en duron 900 passer veldig godt sammen med en gf4mx da, de er omtrent like trege... med en athlonxp vil du jo bare få en ny flaskehals: skjermkortet ditt... kjipe greier :eek:)

 

lønner seg ikke å bytte ut _en_ komponent i et velbalansert system...

 

og når jeg tenker litt videre... hehehehe tror jeg så en cpu-skaleringsgreie hos http://www.anandtech.com sjekk den ut.. :smile:

 

blah blah blah.. babler idag :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-07 16:42, blackbrrd skrev:

å bytte til athlonxp er ikke akkurat noe sjakktrekk da, ihvertfall ikke med et gammelt slitent hovedkort..


har vanskelig for å anbefale noe annet enn:

sis645dx hovedkort (asus P4S533)

P4 1,6A

PC2700 ddr sdram


men det blir jo endel dyrere... så.. kanskje ikke så dum oppgradering fordet?
:eek:
)


men... en duron 900 passer veldig godt sammen med en gf4mx da, de er omtrent like trege... med en athlonxp vil du jo bare få en ny flaskehals: skjermkortet ditt... kjipe greier
:eek:
)


lønner seg ikke å bytte ut _en_ komponent i et velbalansert system...


og når jeg tenker litt videre... hehehehe tror jeg så en cpu-skaleringsgreie hos
sjekk den ut.. :smile:


blah blah blah.. babler idag :smile:


 

 

Får i underkant av 4000 poeng i 3dmark2001 med GeForce 4 MX 440 og duron 900.

 

Samme oppsettet med XP1800 skal visstnok klare ca 5500 poeng i 3dmark (i følge 3dmarks "SEARCH & COMPARE PUBLISHED PROJECTS")

 

Vil vell merke endel foskjell...eller?

Lenke til kommentar

hmm 5500 med athlonxp ja.. men det var med ddr ram, ikke sdram.. :eek:)

 

personlig hadde jeg gitt fullt **** i den oppgraderingen :eek:)

 

dvs.. hvis du er ute etter ytelse i windows så vil en athlonxp være verdt penga, vanlig windowsbruk er cache-intensivt og der gjør athlonxp det bra :smile:

 

vent til du har nok penger til å kjøpe hk+ram+cpu+skjermkort samtidig.. :smile: (evt selg det gamle stashet :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-07 15:57, anderssh skrev:

Nå har jeg bare SDRAM på HK'et :/

Hvor mye tjener jeg på å benytte DDR ram fremfor SDRAM med en XP1800?


Vil en XP1800 yte så mye bedre enn en Duron 900 når det benyttes SDRAM?



 

Mulig jeg ikke er helt med, men kjører ikke AmdXP bare på DDR-ram? Jeg tror du må ha et 266 HK for å bruke AmdXP.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Tror faktisk jeg ville byttet dersom jeg hadde vært deg. Dersom hovedkortet støtter 266MHz bus er det jo en rimlig oppgradering. (AMD XP1800 kr 1095,- ukens tilbud på komplett)

En tommelfingerregel jeg har hørt er at en ikke bør oppgradere CPU før en oppnår en dobling av klokkefrekvens (det er jo i grenseland her men...) Må understreke at jeg ikke har sett tester som underbygger denne tommelfingerreglen.

Selv oppgraderte jeg for en stund siden fra Duron 700 til Duron 1200 (mobo støtter ikke XP) Ytelsesforbedrinen var ikke svimlende, men nok til at jeg slipper å irritere meg over lange "ventetider" lenger.

 

MVH

Cueball

 

PS CPU suport status finner du her:

http://www.msi.com.tw/support/cpusupport/c...el=MS-6330+V3.0

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Cueball på 2002-05-07 19:18 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Cueball på 2002-05-07 19:27 ]

Lenke til kommentar

Bare for å ha det klart: Det finnes MANGE hovedkort som benytter SDR SDRAM, men som kjører kan fore XPen med 266FSB.

 

Merker du noen forskjell? ja helt klart. For 1300kr får du betydelig mer liv i maskinen din. K7T Turbo er basert på Via's KT133A chipset og HKet støtter AthlonXP, hvertfall står det i produkt spesifikasjonene. Hvorvidt det finnes eldre revisjoner av kortet som ikke støtter XP skal jeg ikke garantere.

 

Skal faktisk gjøre samme opppgradering selv nå :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...