Gå til innhold

Harddisker og varme


Mads J.

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å invistere i 2 nye disker, problemet jeg da møter er plassen i kabinette, jeg har plass men da blir diskene veldig nære hverandre, det jeg da lurer på er hvor farlig er egentlig det? :hmm: det er 2 kabinett vifter som blåser mot harddiskene hele tiden, men det vill bli under 1 cm plass imellom dem, vill det være dumt å gjøre det slikt eller burde jeg finne en annen løsning?

 

Mvh. kjexter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge harddiskene har luft som beveger seg mellom diskene så fungerer det helt fint. Jeg har selv 9 disker i serveren min, som står i samlinger av 3 (chieftech sin harddisk holdere). Dette fungerer helt fint, siden jeg har en 80mm vifte for hver slik blokk av 3 harddisker. 80mm viften, satt på minimal kraft holder diskene i fin temperatur. Mye kaldere enn om jeg lot en enkelt harddisk stå alene i stille luft ihvertfall.

 

Sprøs litt hvor langt fra disse kabinettviftene du har er...

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Viftene ligger akkurat ved harddiskene, så de er vell der nesten kun får å kjøle ned harddiskene....Så det er vell ikke noe problem å bestille 2 nye disker da :)

Nei, da høres det ut som om du ikek skal ha noe problemer. Bare sørg for at alle diskene har minimum en av flatsidene truffet av luften fra viftene. Da skal alt gå helt fint.

 

Om du ikke har grunn for at alle diskene skal brukes hele tiden, så annbefaler jeg oså at du setter på windows-funksjonen under strømsparing som slår av harddiskene som ikke brukes etter X minutter. I min server med 9 disker har jeg denne på 60min. Det hjelper godt både på strømforbruk og generell systemtemperatur at ikke alle diskene surrer og går hele tiden, men heller bare 2 i gjennomsnitt. Selvfølgleig blir det jo også mindre slitasje slik.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...