Gå til innhold

NAD 216 THX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

216THX begynner å dra på årene. Jeg har hatt NAD 214, lillebroren til 216THX i en god del år. Jeg hadde aldri problemer med den. Da jeg satt den opp mot nyere forsterkere fra samme merke, måtte den pent ta hatten sin å gå. Nyere NAD forsterkere har et helt annet lydbilde, mer dybde og varme. Det er vanskelig å forklare med ord hvordan en forsterker høres ut med ord, men jeg synes 214 høres litt mekanisk ut. Lyden blir hard og kantete. Dette er mine erfaringer med 214, og du ser på 216THX. Det er ikke samme forsterkeren, men 214 og 216THX bruker veldig mye av de samme komponetene, og er så å si identisk når det gjelder konstruksjon.

 

Ja, du trenger en forforsterker til den. Hvor mange signalkilder skal du koble til? Om du ikke får tak i en grei brukt forforsterker og kun har en signalkilde, kan jeg anbefale Embla pre one, en utrolig minimalistisk forforsterker. Prisen er heller ikke gal. Les mer her. Obs: pdf fil.

Endret av Peterman
Lenke til kommentar

signalkilde: cd-spiller, dvd-spiller

 

så litt på den emblaen. så litt "pinglete" ut. men det er vel ikke den som skal levere krefter til høyttalerne. det bør vel være effektforsterkeren?

 

Men vil NAD 216/Embla pre-one/CV V12F være en bra kombinasjon? Har hørt at NAD skal være ypperlig sammen med Cerwin Vega høyttalere...

Endret av burgerbob
Lenke til kommentar

En slik Rotel effektforsterker er til salgs for 4000 kr i Lyd&Bilde sin bruktbørs.Hvis du kjøper den kommer du til å få kanonlyd i høyttalerne dine! Jeg har hatt Rotel RB 981 og RC 972 selv.Rotel er uten tvil (hvertfall i mine øyne og ører) mye bedre enn Nad.Byggekvaliteten på Rotel forsterkere er også utrolig bra.Det er sjelden du får feil på en Rotel.

EDIT:Er foresten enig med Peterman angående lyden på de gamle Nad forsterkerne.Jeg hadde en Nad 319 (den er lik Nad 216 bare at den er en integrert) som jeg brukte på et par Cerwin-Vega DC12 og deretter på et par Dali 909.Den forsterkeren var jeg aldri fornøyd med.Tror bare du skal være glad du ikke fikk kjøpt den Naden.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
En slik Rotel effektforsterker er til salgs for 4000 kr i Lyd&Bilde sin bruktbørs.Hvis du kjøper den kommer du til å få kanonlyd i høyttalerne dine! Jeg har hatt Rotel RB 981 og RC 972 selv.Rotel er uten tvil (hvertfall i mine øyne og ører) mye bedre enn Nad.Byggekvaliteten på Rotel forsterkere er også utrolig bra.Det er sjelden du får feil på en Rotel.

EDIT:Er foresten enig med Peterman angående lyden på de gamle Nad forsterkerne.Jeg hadde en Nad 319 (den er lik Nad 216 bare at den er en integrert) som jeg brukte på et par Cerwin-Vega DC12 og deretter på et par Dali 909.Den forsterkeren var jeg aldri fornøyd med.Tror bare du skal være glad du ikke fikk kjøpt den Naden.

Tror den ble solgt til meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...