Lord_Linus Skrevet 3. september 2004 Skrevet 3. september 2004 (endret) Skal arrangere et lite lanparty en gang i oktober. En utfordring som har dukket er hvordan jeg skal sette opp nettverket for 22 personer. Har kikket på en av de billige switchene som har 24 porter som koster litt over tusen lappen, men er usikker på kvaliteten på disse. Skulle ønske at vi kunne har kjøpt en god 24 porter til et par tusen da alt hadde blitt litt lettere. Men en ting jeg har tenkt på er at jeg tillgang til et par 8 porters switcher som har en ekstra port, som jeg tror brukes til å koble til krysset kabel. Så det jeg har tenkt er å koble disse to sammen med en switch til som jeg evnt må kjøpe. Har også tenkt å sette opp en dhcp server, har da tenkt å bruke routeren min som jeg har hjemme. Hvordan vil dette funke? Kom gjerne med forslag, budsjettet til kjøp av switch er ca 1000(litt over men ikke mye). Er opptatt av å få et nettverk som fungerer som det skal fra første minutt. Takk for alle svar. Har et par plasser til, hvis noen vil være med, lanet holdes ca midt i vestfold i nærheten av e-18. Endret 3. september 2004 av Lord_Linus
Rim Skrevet 3. september 2004 Skrevet 3. september 2004 (endret) Langs hele E18? Jeg har ikke så mye kjennskap til billig switchene, men siden det er et LAN-party antar jeg at det kommer til å bli litt tung trafikk når alle skal dele feriefilmene sine med hverandre. Det vil da si at du trenger en switch som klarer 2.4Gbit/s full duplex switch fabric eller 4.8Gbit/s non-blocking om du vil. Tror ikke en switch til 1000-lappen klarer dette (men jeg vet ikke). Da må du være forberedt på økt latency og kanskje litt pakketap. Jeg er faktisk overasket over at det finnes 24-porter til 1000-lappen... Endret 3. september 2004 av Rim
Lord_Linus Skrevet 3. september 2004 Forfatter Skrevet 3. september 2004 (endret) Jeg også er skeptisk til kvaliteten på en billig 24porter switch. Har aldri vært med på å hoster et så stort lan før, og jeg ikke noe nettverksekspert, og trenger derfor noen gode råd på veien Endret 3. september 2004 av Lord_Linus
Rim Skrevet 4. september 2004 Skrevet 4. september 2004 For å få en bra switch må du nok ha deg en managed switch. Vel må og må, men da er sjansen betydelig større for bra kvalitet. Men har du bare 1000 spenn har du bare det, og er det en engangs event, er det ikke verdt å investere i noe mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå