Gå til innhold

Hvordan bruker jeg et multimeter?


Equerm

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan jeg skal bruke et multimeter, har funnet ut at det skal komme opp 40 når jeg tester et batteri da, og visst det er lite strøm i batteriet så kommer det opp et mindre tall..

 

Men er det noen som har en god guide til dette? Jeg har ikke peiling på noe serlig elektronikk men vil prøve å sjekke om ledningene i pcn min fungere som de skal.

 

Digitalt multimeter CALTEK CM 1100. 3 1/2-sifret stort display. Innebygd 1,5 og 9V batteritester. Diodetest med summertone. Måleområde; DC/AC opp til 500V, Likestrøm opp til 200 mA, Resistans opp til 2 Mohm. Leveres med 2 testledninger (faste), deksel og 1 stk 9V batteri, type 6F22. Størr. 132x70x26 mm.

 

Dette sto om multimeteret mitt på Clas Ohlson sin side.

 

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først et lynkurs: AC betyr vekselstrøm, det du har i veggen og som kommer inn i pc'n din. DC betyr likestrøm, det du har i bilen, mopeden, lommelykter, kort sagt alt som ikke går på det du har i veggen :) Skal du måle et batteri så skal det stå på batteriet hvor mange volt (spenning) det skal ha. f.eks 1.5 v, da setter du multimeteret ditt på DC eller et symbol med en rett strek og en prikkete rett strek under. da skal du ha stillt inn apparatet riktig og det er bare å lese av. Har multimeteret flere måleområder må du passe på at det skal måle er innenfor område til multimeteret ditt. Skal du måle i veggen (noe du ikke bør gjøre hvis du ikke er absolutt 100% sikker på hva du driver med) så skal multimeteret stå på AC eller et symbol som er en sinuskurve (en liggende s om du vil) Håper dette hjalp deg

 

PS! Du vil sjekke om det er strøm i ledningene dine i pc'n?

For det første er alle ledningene som kommer ut av PSU'en din DC, sort er minus og andre farger (rødt og gult) er pluss, sett multimeteret ditt på DC 12V område og sett den røde pinnen i ledningen du vil sjekke og den sorte i en sort ledning du vet har jord (minus) og les av. Du burde få resultater som enten er rundt 12V, 7V, 5V eller 3V.

Endret av Wunder
Lenke til kommentar

Takk dette hjalp en god del, men angående det batteriet så sa manualen ikke det samme, der stod at jeg skulle måle 1.5 vots batterier på en egen plass der det bare står "1.5 volt" og det skal komme opp 40..

 

Men det du sier hørest ut som jeg skal bruke på batterier som er sterkere enn 1.5 volt eller noe slikt?

 

Jeg har også en egen måleening for 9 volts batterier der står "mA 9V"

 

Men det jeg var ute etter var å få vite hvordan jeg kan sjekke om ledninger, dioder, resistanser o.l. fungerer som de skal.

 

Men takker for hjelpen. :)

Lenke til kommentar

har du en innstilling som gjøra at multimetret piper (eller buzzer) når du kortslutter målepinnene?

 

Dette kalles en diodetest om jeg ikke tar het feil..

 

EDIT: du har diodetest ja.. leste ikke godt nok :blush:

 

Denne funksjonen kan ihvertfall brukes til å sjekke kabler o.l :)

 

For å sjekke resistanser (motstander) kan det lønne seg å lære fargekodene så du vet hvilke verdier du kan forvente når du måler dem. En oversikt over fargekodene finner du her

 

hvis du stiller inn multimetret på DC og måler et 9V batteri vil du få opp verdien i displayet ditt som en verdi med to(?) siffer etter komma (eks 9,02V) dette gjelder for alle spenninger opp til 500V

 

HUSK: still inn apparatet på AC når du måler vekselstrøm!

Endret av henrikw
Lenke til kommentar
har du en innstilling som gjøra at multimetret piper (eller buzzer) når du kortslutter målepinnene?

 

Dette kalles en diodetest om jeg ikke tar het feil..

 

EDIT: du har diodetest ja.. leste ikke godt nok :blush:

 

Denne funksjonen kan ihvertfall brukes til å sjekke kabler o.l

Hva betyr det at den piper da?

Lenke til kommentar
Hva betyr det at den piper da?

da er det du måler på kortsluttet

 

et enkelt eksempel er:

 

 

målepinne-->[------kabelstump-----]<-målepinne

 

multimeteret vil da indikere en kortslutning ved å gi fra seg et 'piip'

...Og den er forøvrig genial til å skjekke juletrelyspærer med :xmas: Og forøvrig alle andre lyspærer du ikke vet om er kaputt.

Lenke til kommentar

Nei ikke vær stygg, gutten ser da ut til å lære bra fort :yes::thumbup:

 

Å si at det er kortslutning når det piper er riktig. Men man kan jo også

si at da har man kontakt. Er denne kontakten uønsket kaller jeg det en

kortslutning. Pirk dette, men liker å kalle en spade for en spade og ikke

for et flatbanket spett. :p

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar
Bra at du ikke er redd for å spørr.

Mange som er det og de lærer ikke noe som helst.

Så fortsett med det.

:thumbup:

Ja det skal jeg gjøre, men jeg føler at jeg har lært en del nå, holder ikke på med noe som jeg trenger å spørre om heller, har nettop laget til en LCD display på pcen min og er ganske fornøyd :)

 

Har forøvrig et spørsmål da: Noen som vet om en nettbutikk der jeg kan kjøpe det meste innen elektronikk og slikt, lodde ting++ ?

Lenke til kommentar
Bra at du ikke er redd for å spørr.

Mange som er det og de lærer ikke noe som helst.

Så fortsett med det.

:thumbup:

Ja det skal jeg gjøre, men jeg føler at jeg har lært en del nå, holder ikke på med noe som jeg trenger å spørre om heller, har nettop laget til en LCD display på pcen min og er ganske fornøyd :)

 

Har forøvrig et spørsmål da: Noen som vet om en nettbutikk der jeg kan kjøpe det meste innen elektronikk og slikt, lodde ting++ ?

elfa.se

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...