Gå til innhold

Har kjøpt meg ny mus, bruke ps/2 eller usb?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har akkurat bestilt meg ny mus på komplett, nærmere bestemt MS IntelliMouse 4 sammen med fUnc sUrface 1030. Skal foreløbig bare bruke de på en gammel maskin, P3 550 mhz. Kjører den gamle slitte musen via ps/2, men jeg lurer på om jeg skal gå over til å bruke usb porten når jeg får den nye? Taper jeg fart/presisjon ved å bruke ps/2 utgangen?

 

Håper dere har noen tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk USB. En PS/2-port bruker en IRQ og tar opp CPU-tid 40 ganger i sekundet (pr. default - man finner "superprogrammer" som kan øke dette helt opp til 200, men dette tar VIRKELIG unødvendig mye systemressurser).

 

Bruker du USB tar du ikke opp noen IRQ og du har en refreshrate på 125 ganger i sekundet.

 

Generelt er det forresten mye diskusjon rundt temaet (og veldig lite fakta :) og hvis du tar et søk på Google eller lignende finner du bøttevis av argumentasjon for det ene og andre (som f.eks. her) men det er ikke til å komme unna at det er like mange fanboi-fakter i USB vs. PS/2-diskusjonene som det er i AMD vs Intel, eller nVidia VS ATI-diskusjoner.

 

Mye fjas, lite knall.

 

Man kan vel si det så enkelt som at det beste er bare å prøve begge deler sett i sammenheng med hva du bruker maskinen din til og så slå seg til ro med det. :)

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...