Gå til innhold

HP NC6000 vs. IBM T41


mamort

Anbefalte innlegg

HP NC6000

http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=55207

Pris - 15600 kr best-buy.com

 

Specs:

- 1.6Ghz pentium-M

- 512 MB RAM

- 60GB harddisk (4200 rpm)

- 14.1" 1400x1050

- ATI Radeon 9700 64MB

- CD-RW/DVD

- Wifi (a, b, g)

- 2.5 KG

 

Tilkoblinger:

1 ( 1 ) x CardBus - type III (2 x type I / II)

1 ( 1 ) x SD-minnekort

Grensesnitt 1 x skjerm/video - VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15)

1 x mikrofon - inngang - minijack 3,5 mm

1 x lyd - linje ut/hodetelefoner - stereo minijack 3,5 mm

1 x modem - telefonlinje - RJ-11

1 x nettverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T - RJ-45

1 x infrarød - IrDA

1 x parallell - IEEE 1284 (EPP/ECP) - 25-pin D-Sub (DB-25)

1 x seriell - RS-232 - 9-pin D-Sub (DB-9)

1 x skjerm/video - S-videoutgang

2 x Hi-Speed USB - 4 pin USB Type A

1 x dokking/portreplikator

 

 

Negativt:

- Ingen firewire

- Litt mer klumpete design enn IBM'en

- Har hørt den er dårlig til FPS spill, men spiller ingen rolle for meg

- Litt treg harddisk

 

 

IBM Thinkpad T41

 

Pris: 15700 kr gjennom studentilbud universitetet i Tromsø

 

Specs:

- 1.6Ghz pentium-M

- 512 MB RAM

- 40GB harddisk (5400 rpm)

- 14.1" 1400x1050

- ATI Radeon 9000 32MB

- CD-RW/DVD

- Wifi (b)

- 2.3 KG

 

Tilkoblinger:

- External microphone

- External Display

- Headphone/Line out

- Infrared

- Parallel

- RJ-11

- RJ-45

- S-Video out

- 2 USB 2.0

 

Negativt:

- I forhold til NC6000 har den mindre harddisk og dårligere skjermkort.

- I tillegg har den bare støtte for Wifi type b, mens nc6000 har støtte for a, b, g

 

 

Ellers er har disse to maskinene spesifikasjoner som er helt lik. Dvs. begge har f.eks. både pekepinne og trackpad. Prøvde å spørre om muligheten for å få 8 cellers batteri på nc6000, men har ikke hørt noe om det. Begge har 6 cellers foreløpig. Vet nc6000 har et nedklokket skjermkort, men burde det ikke fortsatt være en god del bedre en radeon 9000?

 

I bunn og grunn spør jeg vel om IBM'en er så mye bedre bygd (kvalitet på chassis osv.) at den er et bedre kjøp en HP'en? Har lest flere tester av nc6000 og alle har utelukkende vært positive. Men flere på universitetet har IBM så jeg vet hvor god

kvaliteten er på dem...

 

Erfaringer fra folk som har vært borti begge maskiner er veeldig interessant for meg! Spesielt med tanke på linux. Vet IBM maskinene kjører linux fint, hvordan er det med nc6000?

 

PS. Andre modeller er helt utelukket. (G556 osv.)

 

Mvh.

 

Mats Mortensen

Endret av lamah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ahr ikke faktisk sjekket dette på T41 men på X40 så er miniPCI Wifi kortet "User replaceable" som betyr at det er bak et lite panel og at du kan bytte det OG beholde garantien.

Videre var egentlig poenget mitt at går du på www.thinkpads.com og så forumet der finner du MANGE som har prøvd T41 og sikkert noen som kan sammenligne den med HP'en også...

 

Cobos

Lenke til kommentar
ellers kan jeg opplyse om at en ny nc6000 vil komme i løpet av måneden, raskere og større HD, dothan på 1,8GHz...

Vet noen hva spesifikasjoner det vil være på den nye oppdaterte versjonen av nc6000? Ringte nettopp til HP men han jeg snakket med der fikk visst ikke lov å si noe på grunn av en policy HP har. Men det lille han kunne si var at HD'en ikke ville bli oppgradert, skjermkortet ikke ville bli oppgradert, det ville komme ny CPU i den med ny typebetegnelse men den ville ikke være merkbart raskere og det ville ikke være standard DVD brenner på den. Høres litt merkelig ut å komme med en ny oppdatert versjon av den dersom brukeren ikke merker noe som helst og alt mer eller mindre er som modellen den skal erstatte?

 

Håper noen her har litt informasjon om den nye oppdaterte versjonen. Er usikker på om jeg skal gå for den som er på markedet nå eller om det er verd å vente på den som kommer. Den skulle visstnok være på markedet i midten av denne måneden, men en forsinkelse gjør at den kommer litt senere i følge han på HP.

 

Håper på noen svar her. Er rimelig klar for denne pc'en etter all skrytet jeg har lest.

Lenke til kommentar

HP''en er en finfin maskin, men er blitt litt stor og klumpete i forhold til gamle 6x0 -serien til Compaq. Bruker disse på jobb, og NC6000 er nå på størrelse med EVO N800C, bare litt lettere.

Ville nok til den prisen selv valgt IBM - spes. hvis spilling ikke er så viktig - ingen av disse er råe på det området uansett.. og NC6000 har vel Radeon 9600, ikke 9700?

 

Kvaliteten på HP er svært god, langt bedre enn f.eks Dell (hvertfall på opplevd teknisk kvalitet), men ikke like god som IBM som vel er de beste på markedet - merker det fort på f.eks tastaturløsning og chassis.

Lenke til kommentar

Takk for alle kommentarer.

 

Har tilslutt valgt å bestille IBM T41. Vet enda ikke om det var det beste valget, men det var i allefall mest "safe". Spesielt siden selskapet som leverer maskinen holder til i byen så det er fort og greit å få service om det skulle være noe.

 

Kan alltids bytte ut 40GB harddisken med 80GB om et år eller noe.

Kipt at ikke wifi g standarden støttes og ingen firewire, men får vel bare leve med det

Lenke til kommentar
Ville nok til den prisen selv valgt IBM - spes. hvis spilling ikke er så viktig - ingen av disse er råe på det området uansett.. og NC6000 har vel Radeon 9600, ikke 9700?

For em ukyndig her ... hvilken IBM er det som er å sammenligne med NC6000 da i forhold til spesifikasjoner og pris?

 

Så på T41 som var nevnt her og den virket ut til å være rimelig mye dyrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...