Gå til innhold

Rensing av CPU


Freqtal

Anbefalte innlegg

(E ikke helt sikker på om dette e riktig sted å poste denne, menmen)

 

Kan eg bruke rødsprit til å rense kontaktplaten på prossesoren?

Hvis ikke, ka kan eg bruke som nesten "alle" har hjemme i bodene sine (eller kor de har kjemikalier)? Eg kan ikke bruke white spirit fordi det etterlater ett belegg på flaten?

 

Og en ting til: Ka kan eg bruke til å smøre kjøle-pastaen utover flaten (utenom steril skalpell :p)?

 

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rødsprit funker DÅRLIG! Det løser ikke opp gammel kjølepasta, i alle fall ikke min.

 

Isopropanol er det riktige å bruke, evt. kondensfjerner som inneholder 9x% isopropanol.

 

Edit: har du ikke gammel kjølepasta, funker vel rødsprit greit nok, men vil ikke anbefale det. Søker du litt på forumet ser du at isopropropanol er det som skal brukes til elektriske komponenter.

Endret av erikindre
Lenke til kommentar

Var ikke helt lett å bli klok på det der :hmm:

Siden "Goop-guiden" anbefaler isopropanol, så får eg vel gå for det... (selvom eg ikke har det akkurat no)

 

NB: CPUen e helt ny, har aldri brukt før, så det e ikke noe rester av pasta. Har dette noe å si? :dontgetit:

*forvirra*

 

hvis du har rødsprit så kan du bruke det, jeg har alltid bare brukt rødsprit og det har fungert bra...

Lenke til kommentar
hvorfor skal den renses vist den er ny :no:

Fordi det er standard prosedyre å rense flater før man legger på kjølepasta. Selvom den er ny, KAN noen ha tatt på den med en fett finger på en eller annen fabrikk i taiwan, når den ble lagt i esken ;)

 

Sier Isopropanol jeg også. Har holdt meg til det, og det fungerer meget bra. Har hørt andre som sier at rødsprit fungerer like bra, mens andre sier det legger igjen et fettlag. For å være helt ærlig så vet jeg ikke hva jeg skal tro, så jeg har banket med Isopropanol. Du får en stooooor flaske på statoil til 40kr, som burde holde resten av livet, og vell så det. Eller du kan kjøpe ei lita flaske kondensfjerner til 17kr på samme plass.

Lenke til kommentar

Hvis man har rødsprit, så bruk det. Hvis man ikke har rødsprit kan man kjøpe isopropanol; eller rødsprit. Og sistnevnte løser ikke opp noe mer plast enn isoproanol. Og jeg kan ikke unngå å se at det blir en liten motsetning nå en sier at rødsprit ikke er kraftg nok. :roll:

 

Det har forøvrig vært ørten slik diskusjoner før, og en endte med at jeg kontaktet arcus...

 

Både rødsprit og blå isopropanol inneholder flyktige komponenter. De vil

fordampe. Det som er av faste stoffer og som vil bli liggende igjen er

fargestoffene, og da snakker vi om små mengder.

I 1 liter rødsprit/ blå isopropanol er det ca. 3 mg/l fargestoff.

 

Håper dette svaret er greit.

 

Vennlig hilsen

 

Eli B. Petterson

Lab.sjef

 

> -----Opprinnelig melding-----

> Fra:

> Sendt: 1. oktober 2003 16:48

> Til: [email protected]

> Emne: Rødsprit vs Isopropanol

>

> Hei.

>

> Jeg har havnet i en diskusjon om hvorvidt Rødsprit legger igjen

> produktrester etter fordampning - og dette i forhold til blå Isopropanol.

> Begge deler blir jo brukt som rens og avfetting.

> Med andre ord, hvor store forskjeller er det mellom disse to stoffene fra

> Arcus i forhold til produktrester?

> Og hva vil eventuelt ligge igjen?

>

> På forhånd takk.

>

>

> Med vennlig hilsen,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...