Gå til innhold

KRISE !! "wrong fs type, bad option, bad superblock..."


Anbefalte innlegg

I dag fant plutselig den ene partisjonen min ut at den skulle "ta kvelden". Jeg hadde akkurat brukt ghost til å legge inn Win98 på en annen harddisk, og bootet opp som vanlig. Starter linux på vanlig måte. I oppstarten vises det en feilmelding når linux forsøker å mounte partisjonen, men jeg tenkte ikke videre over det.

Ikke før jeg prøvde å gå inn på partisjonen for å hente noen filer. Da var mappa tom. Dvs. den hadde ikke greid å mounte tenkte jeg. Jojo... riktig nok... den var ikke mounta. Skal så mounte manuelt. Følgende feilmelding kommer frem: "wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hdc1 or too many file systems"

Dette fattet jeg lite av... så jeg prøvde i windows.

Jeg starter maskinen på nytt... booter windows... og fyrer opp Captain Nemo for å gå inn på partisjonen. (det var en ntfs partisjon)

Nemo finner ingen ntfs partisjon. Den er som sunket i jorden.

Starter så Partition Magic. Får noen feilmeldinger når det starter, og når programmet er oppe står det bare en eneste stor "BAD DISK" på hele disk 2.

Dette reagerte jeg litt på... siden det i tillegg til ntfs-partisjonen, ligger tre linux-partisjoner på samme disken... og de virker som de skal... så de burde i det minste vise. Men nei...

Starter så Norton Systemworks og noe disk-greier.

Finner disk2, og får katalogoversikten. Den viser bare en mengde kryptiske tegn. Det viser seg i midlertid at det programmet bare støttet FAT16/32.

 

Har noen noe snøring på hva som har skjedd? Eller om det finnes noen bra programmer til å gjenopprette "døde" partisjoner med? Det er ganske viktig at jeg ikke må ty til re-formatering...

Noen som har erfaring med gjenoppretting av tapte disker og styr?

 

Hilsen frustrert stakkar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...