Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tegning til Forsterker


Anbefalte innlegg

hei...

jeg har vært så uheldig at jeg har klart å ødelegge min bilforsterker.

tenkte jeg skulle prøve å repaere den selv for di det er mulig å se hvilke komponenter som er gåene.

derfor lurte jeg på om det var noen som kunne hjelpe meg med å finne tegningene til denne forterkeren, altså slik at jeg kan se hvilke størresler komponentene jeg skal bytte har.

 

jeg har en rockwood detonator amp-899x 800w stabilt i 2ohm hvis det hjelper.

 

alle svar godtas med takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hjelpe men siden printkortet ser sånn ut så kan det være greit til å få en fagmann til å vurdere skadeomfanget og få en oversikt over hva som er feil og hva det vil koste eller om det må kasseres. Får du ett pris overslag og at det bare er komponenter og ikke printkortet som er gått så kan du velge om du vil reparere det selv.

Edit: skifter du deler uten om å forsikre deg om at printkortet er i orden så kan det hender du flytter problemet en annen plass og at du svir av noe annet.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Wow hva skjedde hær?

Har du kortslutta utgangen eller?

Her har det vært skikkelig varmt og luktet svidd i lange baner hehe :nei:

 

Har de 4 transistorene reist seg fra kjølingen selv eller har du bøyd dem?

Ville byttet alle 5 + den termistoren til høyre som er montert på kjølinga.

Ville også byttet en 10-15 andre komponenter i det brente området.

 

Kan si deg med en gang at dette blir ikke billig på et serviceverksted.

Kjøp deg heller en Rockford-forsterker til 2000kr eller noe. Dette er ikke lønnsomt. :cry:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei, vel mange pesimister her... ;)

Den ene transistoren (mest sansynlig mosfet) som er til høyre for bildet har "type betegnelse" som er leselig, kanskje det gjør på de andre også, disse her er mest sansynlig "switche" transistorene til PWM strømsforsyningen.

 

Tror disse 5 transistorer hette det samme. Ut ifra kretskort layout, vil jeg tro at den motstanden som er hel over den "5" transistoren er av samme verdi som de 4 som er brent. Tror også at den hører til "basis/gate" til transistorene (pga størrelsen).

 

Bytt ut transistorer + mostander MEN også kontrol ic til disse (ic kretsen 16 pins som er nærmest transistorene) + transistoren mellom ic og brente transistorer (tror den slår av/på power supply) de andre transistorer er vel i forbindelse med beskytelses kretser.

 

Print kortet renser du med isopropanol/sprit, jeg er 95% sikker på at da vil det funke. Jeg tror du har spilt høyt med for lav battery spenning/spennings fall.... fordi da vil PWM prøve å levere mer strøm til utgangene og det er disse transistorene som går i metnings område sitt og da vil ikke "beskytelses kretsløpe" (temp,+/- på utgangene) reker å reagere fort nok med¨å slå av PWM icen med den konskvensen at de brenner meget fort... sikringen er litt tregt den og...

 

men ta en "diode test" på diodene som er på motsatt side av de brente transistorer rett over toroid trafon (det som ser ut som en rund spole) enten er alle disse ok, hvis en er defekt (kortsluttet) så MÅ du bytte samtlige. apropos: jeg kan ikke se det på bildet MEN, hvis de nevte "dioder" heter det samme eller er en "komplementar" type av den "5" transisoren" så er IKKE disse noen dioder...

 

si ifra eventuelt hva disse "hetter" :roll:

 

vel, det ville jeg ihverfall gjørt hvis jeg skulle reparert den for deg...

 

sa du skjema?? det er jo kklart det hadde hjulpet mye det men det går ann også å feilsøke litt med god gammeldags og litt avansert "bondevett"... :thumbup:

 

mvh

 

james

Endret av pndjo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

hei igjen, tror ikke det blir nok men husk også å bytte ut PWM kontrol ic som er til høyre utenfor bildet ellers som nevt så må du også teste likeretterne (diodene) kunne du lese noe på transistorene og verdiene på motstandene?

tror det ville fungert men isåfall bruk en strøms forsyning som ikke levere noe mer en 2 toppen 4 amp. slik at den "begrenser" strømen om noe mer er feil i forsterkeren. Kobler du den på bateryen så vil det ryke igjen om noe mer er galt..

 

mvh

Lenke til kommentar

jeg har byttet transistorene og har sjekket alt. men er det virkelig nødvendig å bytte ic'en?

 

vil det ikke være ganske vanskelig å få tak på en slik en eller?

 

har ikke fåt testet om den fungerer ennå fordi jeg mangler ennå to tranistorer som jeg fant ut var gåene under noen små målinger med en transistortester. håper ikke mer er gåent enn det som er byttet og de delene jeg venter på nå...

 

muligheten for at det vil fungerer håper jeg er stor etter at jeg har byttet de to siste transistorene. husker ikke her og nå hva som sto på de transistorene som er merket av på bildet, men motstandene var på 80ohm etter hva jeg klarer å huske.

Lenke til kommentar

hallå! husker du hva transistorerne hetter? fult mulig å sette andre typer som er mer strøm sterke med en bedre "strøm leveranse" som "bieffekt"... :roll:

 

den type ic pleide å koste rundt en 50 lapp, men den er nok en helt vanlig PWM kontrol ic og trolig ikke noe problem å skaffe. i forholdt til hva icn koster så er å "anbefale" å bytte den ut, dessutten vet jeg egentlig ikke opprinelig årsaken til at feilen oppstå, kan faktisk også være den "lille" kontrol ic...

fikk du testet "likeretterne" (diodene)?

 

80 ohms, kan stemme det. husk å sette på en strømsforsyning som IKKE leverer mye strøm, slik at du "begrenser" ditto...

:)

Lenke til kommentar

ok, da tar jeg å bestiller den ic'en da...

 

og diodene er testet, de testet ok, men jeg byttet dem alikevel. bare sånn for sikkerhets skyld. :p

 

jeg har en fins strømforsyning på skolen jeg kan bruke, den leverer max 3 ampere tror jeg...da burde vel den holde...

 

da var det bare de to siste transistorene jeg venter på og IC'en...

 

kan gi en videre briefing på hva de to transistorene jeg mangler heter og hva de jeg har byttet heter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...