Gå til innhold

rele lage selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingen enkel oppgave! Det går jo an, om du har de rette tingene for hånden.

 

Men hvorfor ta seg bryet med å lage noe slikt, som jeg for min del aldri ville turt å bruke i annet enn eksperimentell sammenheng.

 

Skal du bruke releet for å starte / stoppe vifter, pumper etc, så får du jo kjøpt et passende rele for en ganske billig penge! MYE tryggere, og MYE bedre!

Lenke til kommentar

Først og fremst må du sørge for at spolen / releet kan styres av 12v. Deretter bør du sjekke hvor stor kontaktbelastning det tåler. Orker det 2-3 ampére, så holder det i massevis.

 

Samtidig; Om du ikke er absolutt fortrolig med hva du driver med, så få en kompetent person til å hjelpe deg med koblinger etc!

230v er ikke til å leke med....

Lenke til kommentar

ok, takk. har lært mye idag :D leste litt om relen til karamba og skjønner nå enda mer. kan jeg koble til to elektriske ting til releen hvis jeg bruker 4-pols relee??

 

jeg har ikke noe peiling på dette her, men hvis jeg tar ut stikkkontakten mens jeg lodder, så kan jeg vel ikke få noe strøm i meg?

Endret av illvit
Lenke til kommentar
jeg ser at du har bestemt deg for å kjøpe, og det er bra, for selv om jeg har hatt veldig lite om sånte enda (nettop begynt på elektro GK) så har jeg hatt nokk til å forstå at det klarer du ikke å lage selv.. masse rart du må passe på osv...

riktig. billigere å kjøpe(tror jeg da) . koster bare 20kr for en 2polers rele. får se om jeg finner en billig pumpe og en kul plasmakule, så kan jeg styre begge to.

Lenke til kommentar
men et spørsmål. hvordan skal man koble sammen. bare kutte av en av leningene og lodde det fast til releen, og koble 12v og jord til + og -?

Ja. Du kutter den ene ledningen / lederen til pumpa, lyset eller whatever, og lodder / skrur disse fast til kontaktparet i releet, som da vil virke som en bryter.

 

+/- 12v kobles til spolen, i vilkårlig rekkefølge. Releet vil virke uansett, polariteten spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
men et spørsmål. hvordan skal man koble sammen. bare kutte av en av leningene og lodde det fast til releen, og koble 12v og jord til + og -?

Ja. Du kutter den ene ledningen / lederen til pumpa, lyset eller whatever, og lodder / skrur disse fast til kontaktparet i releet, som da vil virke som en bryter.

 

+/- 12v kobles til spolen, i vilkårlig rekkefølge. Releet vil virke uansett, polariteten spiller ingen rolle.

tuuusen takk. hvis ikke du hadde hjulpet meg, så hadde jeg kjøpt en 12v pumpe til 800kr istedet. nå sparte jeg mye penger. hvor får jeg 12v fra?

Endret av illvit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...