Gå til innhold

amd 64 og hovedkort


slimer

Anbefalte innlegg

vet at dette kan bli en langvarig diskusjon men hva er å foretrekke mellom nForce3 og kt800 hovedkortene?

 

Samtidig kunne noen forklare meg forskjellene mellom socket 754 og 939 på amd?

 

Er 754 utdøenede?

Dvs hvis jeg har tenkt å oppgradere senere , f.eks cpu vil jeg da skyte blink og heller satse på socket 939??

 

 

takker for svarene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nforce 3 er vel å foretrekke framfor via k8t800.

 

Socket 754 støtter ikke doble minnekanaler slik som socket 939 gjør. Og var egentlig ment som en overgangssocket for å få 64 bit ut på markedet raskest mulig. Men i dag har det til nå vist seg at amd nok ikke kommer til å fase ut socket 754 så raskt alikevel, og det er definitivt den socketen som gir mest igjen for pengene.

Lenke til kommentar
for å få best utbytte av de doble minnekanalene så må man også kjøre spesielt minne som mest sansynlig er dyrer også eller?

 

Doble minnekanaler?minne kjører dobbelt så fort..

me hvor stor er forskjellen egentlig?

Du kan tenke på doble minnekanaler som Raid (0) for minne. Minnekontrolleren deler opp dataene og skriver/leser halvparten til hver rambrikke. Dermed får du i teorien doblet effektiv minnebåndbredde.

I praksis er vel forskjellen i ytelse mellom s754 og s939 bare et par prosent, tror jeg..

 

Trenger ikke kjøpe spesielt minne om du ikke skal overklokke; greier seg med vanlig pc3200-ram. Det du vel bør tenke på er cas latency, som bør være lavest mulig. Er 0-3% ytelse å tjene inn for hver 0.5 us(?) du går ned i CL. Beste mtp pris/ytelse er vel TwinMos-brikkene med CL2.5.

 

Socket 754 er budsjett-løsningen, og kommer nok ikke til å fases ut med det første. Litt pussig IMO, skulle nesten tro det hadde blitt billigere å konsentrere seg om én socket..

 

De aller råeste prosessorene som kommer ut etterhvert vil vel kun lanseres for s939, men det er ikke noe du trenger tenke på i dag. Er store endringer på gang når det gjelder hovedkort, så neste gang du oppgraderer vil du nok bytte ut både cpu/hk og skjermkort. Og sikkert kabinett også. Gå for s754 du, og sett mellomlegget i banken, så du kan oppgradere litt tidligere.

 

Selv ville jeg helst hatt nforce3, men butikken jeg bestilte hos hadde ingen billige nf3-kort på lager, så jeg endte opp med abit kv8pro v1.1 i stedet, og synes det fungerer helt greit foreløpig.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

ok..

da tror jeg jeg vil gå for s754 og en 3000-3200+ CPU da som du sier neste gang vil jeg uansett måtte bytte hk/og cpu ..

Lite vits i å satse på noen dyre greier nå da det om et års, halv annet vil være behov for å bytte alt dette..

 

 

Takker for svarene.:)

 

går for en CPU

 

og hovedkort

 

noen som har bedre forslag?eller har noe negativt å si om hovedkortet?

 

Trenger firewire nemlig og da syns jeg at kortet har gode spc for prisen:)

 

hilsen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...