Gå til innhold

Linux server


Gjest mafister

Anbefalte innlegg

Gjest mafister

Hei.

 

Jeg er ganske fersk på linux og jeg har tenkt til å sette opp en linux server med, samba, DHCP, Routing, Shell Server og eggdrop. Jeg har ikke så mye peil på linux men jeg kan "litt". Hvilken linux brude jeg velge og hvordan kan jeg sette opp dette ?

 

Setter pris på alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville lagt inn en slackware linux distro, hvis du er noe erfaren, vendt deg til det, og satt opp alt selv.. MYE mer kontroll, bedre sikkerhet, bedre stabilitet (fordi du tilpasser det til akkurat sånn DU skal ha det), med mer.

Men, har man dårlig tid, så er jo noen av disse "ferdig gateway og router distroene" ett greit valg..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Heia Debian sier jeg, på servere er Debian DIGG!

apt-get update; apt-get upgrade; så har du oppdatert systemet :smile:

 

 

Men, først og fremst: bruk den du er vant til!!!

Det som lønner seg, å først bli kjent med _en_ distro, og når du kan den kan du prøve andre.

 

Uansett er de funksjonene du beskrev "dekket" av alle linux distroer med respekt for seg selv, og de er også (forholdsvis) enkle å sette opp.

 

Et lite råd hvis du ikke vil binne deg for mye til en distro: hold deg unna "setup verktøy" (yast, linuxconf, etc). Greit for nybegynnere eller avanserte brukere som vet hva som skjer uansett, men bruker du bare det blir det et slit å bytte distro eller jobbe på andre servere siden du ikke kan sette opp noe av det disse "hjelpe middlene" har gjort for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...