Gå til innhold

er det virkelig så stor forskjell på kvaliteten?


Anbefalte innlegg

sliter meg nesten ihjæl med å finne kamera!! det er såå vanskelig å velge! :cry:

 

det står vel nå mellom ixus 430(har mest lyst på det), panasonic lumix dmc lc-70 men nå har jeg falt litt for pentax optio s også (utrolig søtt, lite og lett kamera!) men jeg vet egentlig ikke om jeg vil bruke over 3000,- på kamera (for jeg er ganske blakk)

 

når jeg leser litt rundt omkring på nett så er jo folk fornøyde med kamera som ligger rundt 1000,- + også, og de sier at bildekvaliteten er super! (!!?) jeg blir så forvirret! de kameraene jeg har sett på gir ikke så mange muligheter for manuelle innstillinger, da må jeg mye høyere opp i pris, så hva er det som egentlig skiller et 2500,-til 3000,- kamera fra et rimeligere et bortsett fra oppløsningen? jeg kommer ikke til å forstørre noe store bilder, så 5 megapixels trenger jeg ikke, men jeg synes bildekvaliteten er viktig - det er jo for å ta fine bilder man kjøper kamera :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er gjerne at folk har så forskjellige preferanser. Noen liker bilder som ser bra ut "rett fra kamera", med rikelig skarphet og kraftig fargemetting. Andre liker bilder som er så lite bearbeidet av kameraet som mulig slik at de selv kan stille opp skarphet og fargemetting i et bildebehandlingsprogram.

 

Syns du skal se litt på bilder som ligger ute på nett også gjør du deg selv opp en mening om de holder for ditt bruk eller passer til din smak.

 

Dersom du hovedsakelig skal se bildene på skjerm, samt å lage små forstørrelser så ville jeg vært mest opptatt av å finne et kamera som har de funksjoner og det design som du ønsker. Jeg tror ikke du vil merke noen virkelig dramatisk forskjell på bildekvaliteten på de nevnte modeller.

Lenke til kommentar

Jeg hadde litt av de samme tankene som deg. Derfor gikk jeg til min lokale fotobutikk og fikk prøvd ut en del av de kameraene som jeg var interessert i. For det første så går det stort sett greit å ta en del typer bilder. Jeg stilte meg opp utenfor butikken og fyrte løst på en fasade på andre siden av gaten. Etterpå kunne jeg selvsagt se forskjell på oppløsningen, men bildene var jevnt over helt OK. Problemet er bare at de fleste av oss ikke skal ta bilder av fasader, men av folk som beveger seg eller sitter i en sofa på en hytte - kun opplyst av noen parafinlamper. Kanskje skal vi ta bilder i et bryllup, etc. Og da dukker problemene lett opp:

  • kameraet er ubrukelig i dårlige lysforhold
  • autofokusen fungerer ikke bortsett fra i godt opplyste omgivelser
  • Tante og onkel faller ut av familiebildet pga. av at kameraet har for dårlig vidvinkel
  • kameraet er så tregt at du kan lage kaffe mens det tar bildet
  • blitzen har altfor dårlig rekkevidde
  • blitzen sitter omtrent oppi linsa, slik at alt og alle får røde øyne
  • LCD-skjermen er dårlig i sollys, slik at du ikke ser noe når du forsøker å ta bildet
  • kameraet har dårlig batterikapasitet, og er avhengig av batteri som er vanskelige/dyre å få tak i
  • kameraet mangler funksjoner som du i ettertid gjerne skulle ha hatt

Listen kan gjøres lenger...

 

Jeg var i Grieghallen forrige uke, og da satt det en idiot på rad 30 eller deromkring og fyrte av blitzen på det lille kompaktkameraet han hadde med seg. Etterpå ble jeg stående bak ham etterpå, og han klagde høylytt over det "bedritne" kameraet...

 

Men jeg forstår frustrasjonen din. Du vil bare ha et kamera som "fungerer" og gir gode bilder. Mitt tips er å finne ut hva du skal ta bilder av: mennesker i bevegelse, innendørsbilder, makrofoto. Trenger du en kraftig zoom? I så fall bør du se etter et kamera med bildestabilisator.

 

Dersom du har evnen til å gi faen, og bare gå ut og kjøpe et kamera, så finnes det langt dårligere valg enn et Ixus-kamera. Det beste tipset jeg har fått angående digitalkamera er "kjøp et". Det spiller egentlig ingen rolle hvilket, bare fint om det er billig. Så bruker du noen måneder på å sette deg inn i det, og etterhvert ser du de begrensningene det har. Dersom du kan leve med det (og det er det mange som kan...), så er du i mål. Gratulerer! Hvis ikke så er det bare å gi det bort eller selge det på QXL og lete videre. Men da vil det være mye klarere for deg hvilket kamera du egentlig er på jakt etter.

 

Jeg kan avslutte med å anbefale noen kamera. Canon sin A-serie er billig som pokker for tiden, spesielt dersom du ser på A75/A80/A85. Her får du mye "dings" for pengene. Litt av prisen du må betale er en autofokus som ikke er blant de beste på markedet. Ellers så er Sony ute med en rekke kamera som er festlige å bruke: W1, P100, etc. Gode kamera til drøye 3000. Dersom du vil spare penger, så kan Nikon Coolpix 2200/3200 være noe å kikke på. Har vært på en del fester der disse kameraene har foreviget de pinlige øyeblikkene.

 

Lykke til!

Endret av swanky
Lenke til kommentar
Jeg hadde litt av de samme tankene som deg. Derfor gikk jeg til min lokale fotobutikk og fikk prøvd ut en del av de kameraene som jeg var interessert i. For det første så går det stort sett greit å ta en del typer bilder. Jeg stilte meg opp utenfor butikken og fyrte løst på en fasade på andre siden av gaten. Etterpå kunne jeg selvsagt se forskjell på oppløsningen, men bildene var jevnt over helt OK. Problemet er bare at de fleste av oss ikke skal ta bilder av fasader, men av folk som beveger seg eller sitter i en sofa på en hytte - kun opplyst av noen parafinlamper. Kanskje skal vi ta bilder i et bryllup, etc. Og da dukker problemene lett opp:
  • kameraet er ubrukelig i dårlige lysforhold
  • autofokusen fungerer ikke bortsett fra i godt opplyste omgivelser
  • Tante og onkel faller ut av familiebildet pga. av at kameraet har for dårlig vidvinkel
  • kameraet er så tregt at du kan lage kaffe mens det tar bildet
  • blitzen har altfor dårlig rekkevidde
  • blitzen sitter omtrent oppi linsa, slik at alt og alle får røde øyne
  • LCD-skjermen er dårlig i sollys, slik at du ikke ser noe når du forsøker å ta bildet
  • kameraet har dårlig batterikapasitet, og er avhengig av batteri som er vanskelige/dyre å få tak i
  • kameraet mangler funksjoner som du i ettertid gjerne skulle ha hatt

Listen kan gjøres lenger...

 

Jeg var i Grieghallen forrige uke, og da satt det en idiot på rad 30 eller deromkring og fyrte av blitzen på det lille kompaktkameraet han hadde med seg. Etterpå ble jeg stående bak ham etterpå, og han klagde høylytt over det "bedritne" kameraet...

 

Men jeg forstår frustrasjonen din. Du vil bare ha et kamera som "fungerer" og gir gode bilder. Mitt tips er å finne ut hva du skal ta bilder av: mennesker i bevegelse, innendørsbilder, makrofoto. Trenger du en kraftig zoom? I så fall bør du se etter et kamera med bildestabilisator.

 

Dersom du har evnen til å gi faen, og bare gå ut og kjøpe et kamera, så finnes det langt dårligere valg enn et Ixus-kamera. Det beste tipset jeg har fått angående digitalkamera er "kjøp et". Det spiller egentlig ingen rolle hvilket, bare fint om det er billig. Så bruker du noen måneder på å sette deg inn i det, og etterhvert ser du de begrensningene det har. Dersom du kan leve med det (og det er det mange som kan...), så er du i mål. Gratulerer! Hvis ikke så er det bare å gi det bort eller selge det på QXL og lete videre. Men da vil det være mye klarere for deg hvilket kamera du egentlig er på jakt etter.

 

Jeg kan avslutte med å anbefale noen kamera. Canon sin A-serie er billig som pokker for tiden, spesielt dersom du ser på A75/A80/A85. Her får du mye "dings" for pengene. Litt av prisen du må betale er en autofokus som ikke er blant de beste på markedet. Ellers så er Sony ute med en rekke kamera som er festlige å bruke: W1, P100, etc. Gode kamera til drøye 3000. Dersom du vil spare penger, så kan Nikon Coolpix 2200/3200 være noe å kikke på. Har vært på en del fester der disse kameraene har foreviget de pinlige øyeblikkene.

 

Lykke til!

Meget bra skrevet!!!! :yes:

Lenke til kommentar

jeg kjøpte meg "et pek og skyt" kamera (sony cyber-shot p10) i november og bevares jeg har tatt mange flotte bilder med det. Men som swanky skriver i sitt glimrende innlegg, så har jeg mer og mer sett begrensningene det har.

 

Til tcha kan jeg si som swanky, hva med å kjøpe et relativt rimelig kamera (p10 var ikke akkurat rimelig ) og se om det gir deg det du trenger?

 

Nå driver jeg og leter etter noe bedre og med det mener jeg et kamera som:

 

- gir god manuell kontroll

-har høyere oppløsning (p10 har 5mpix)

-har kraftigere zoom (P10 har 3Xoptisk)

-helst har optisk bildestabilisator

 

Men ettersom jeg leser tester og anbefalinger så blir jeg og mer og mer forvirret jeg og. Man får ikke i både pose og sekk virker det som...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...