Gå til innhold

Eizo L768, og lcd generelt


Daggis87

Anbefalte innlegg

har et spm angående eizo L768, jeg har kikka litt rundt på forum her men har ikke funnet det jeg lurer på.

Har eizo L768 mye bedre fargerskala enn L767 eller er de på omtrent lik linje? leste testene også, men sto litt igjen som et spørsmålstegn, har forstått at L768 er hakket bedre enn L767 og kontrasten er bedre å, men fargene har jeg ikke finni ut av. har lest/hørt så mye at crt er så mye bedre enn lcd, men begynner å tvile sterkt nå.

så på en link der hvor en sony crt skjerm sto ved siden av en eizo L767 og eizon hadde ganske mye bedre farger. men hva er bedre på crt skjermene, det med responstid og refreshtid er jeg lite interesert i, oppløsning er ikke veldig viktig det heller, jeg spiller ikke veldig mye mulig jeg kjører et par runder nfshp2 og kanskje litt strategispill, jeg tenker heller på bildekvaliteten, fargene og skarpheten. ser en del på film og den slags så bilde betyr mye.

også det med stråling og slikt, ossen er det på lcdene for dere som har det? sitter litt shabby foran pc'n på morran og har litt vondt i hue fra før av så hjelper det lite med en crt. ossen er dette på lcd skjermen, får man vondt i hue av de, har bare hørt at man ikke får det og at de er bedre for øya?

 

takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at LCD skjermen min (Eizo L365) har mye bedre farger og skarphet enn CRT-en (Nokia 446Pro). Det skal sies at Nokiaen er to og et halvt år eldre enn LCD-skjermen, men nå er LCD-skjermen flere år gammel og er fortsatt like bra, noe som ikke kan sies om CRT-en.

 

LCD-skjermer er generelt mye bedre for øynene da de ikke har et 'flimrende' bilde som CRT-ene. En LCD skjerm viser alle pixlene hele tiden, i motsettning til en CRT som viser alle et kort øyeblikk X-antall ganger i sekundet (60Hz => 60 ganger i sekundet).

 

Sånn sett har en LCD-skjerm et mye roligere bilde enn en CRT.

Lenke til kommentar

Så til dette med L768 mot L167:

Skjermene har mulighet til å vise nøyaktig like mange farger (16,7 mill eller noe), men det er kontrasten som gjør det hele. Høyere kontrast gjør det mye lettere å oppdage nøyanser mellom fargene, og gjør at totlopplevelsen er bedre. Jeg hadde selv L768 på bordet hjemme en dtund og må si at det var kjipt å gå tilbake til NEC 2080UX+ igjen etterpå ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...