Gå til innhold

mp3 spillere med god opptakskvalitet


Anbefalte innlegg

Jeg leter for øyeblikket etter en god mp3-spiller som klarer å ta opp musikk analogt med god kvalitet, ved å f.eks. koble til en mikrofon, eller ta opp fra en TV eller en vinyl spiller.

 

Det er også en fordel om den har mulighet til å bli koblet opp til et stereoanlegg og, uten at dette "forvrenger" lydkvaliteten.

 

Jeg er interessert i både harddisk- og Flash varianter, men for øyeblikket heller jeg mot Flash. iRivers iFP-790 virker som det kanskje kan være et greit alternativ, men jeg har ikke klart å finne noen dugelige anmeldelser av denne enda som tar for seg opptaks aspektet ved spilleren. Og den er litt overpriset her i Norge. Vurderte også iHP-120, men har lest noen klager her og der når det gjelder opptak.

Endret av EivindK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

det enkleste er å ta opp via datamaskin og overføre til mp3 spilleren... da kan man redigere og legge på mer bass, normalisere den m.m. først óg!

 

har du vurdert minidisc?

Lenke til kommentar

Takk for tipset sluffy! Dessverre er det en god del brukere som er misfornøyd med denne enheten, bla. på CNet -- hvor 60% av brukere er misfornøyd, og 40% fornøyd, og det er som oftest uvanlig at antall ufornøyde er høyere enn fornøyde.

 

Jeg har også vurdert Mini-Disc, men siden det er problematisk å kopiere over mp3'er, og ikke mulig å overføre noe man har selv tatt opp (i det minste ikke digitalt -- og, dog dette er mulig på de nye Hi-MD enhetene, så er det fortsatt en irriterende sperre, så man kan ikke bruke opptak slik som man vil). Ellers hadde jeg nok gått for en bærbar MD-enhet.

 

Og det er ikke like lett å ta med seg en datamaskin ut som en mp3 spiller, men det er greit å bruke til å ta opp med når man er hjemme. Bare å plugge inn en mikrofon!

 

Og Creative Jukebox 3 er vel ute av produksjon, så vidt jeg vet. Ikke at dette gjør det til en dårlig spiller, men likevel...

Lenke til kommentar

Jeg kommer meg ikke inn på Cnet-greiene, og har ikke gjort det i det siste (når jeg har funnet ut greier om denne spilleren). Står det hvorfor folk er misfornøyd? Alle andre steder jeg har lest har folk vært fornøyde med denne spilleren :hmm:

 

Minidisk er noe dritt å hive MP3'er fra maskinen og innpå med. Selv om du har NetMD går det tregt, og det er ikke alle filer den støtter (selv om det er MP3). Jeg har en følelse av at Sony prøver å gjør ting så vanskelig som mulig for folk...

Lenke til kommentar

Vel, jeg kan jo vise til to av kommentarene:

 

Tiny non-backlit display. Poor FM reception. Firmware upgrade required out of the box for MMC card support. Brain-dead user interface. Slow response time to commands. Frequent inexplicable lock-ups.

 

built cheap (especially the battery cover), FM tuner has bad reception, needs back light, needs built in battery charger.

 

Og det er også tre bruker-kommentarer her.

 

Og ja, jeg synes det er ergelig at Sony skal på død og liv ødelegge sitt eget format! Selv kunne jeg godt tenkt med en MD spiller, dersom det ikke var noen restriksjoner på ned- og opplastning av musikk til en disk.

Lenke til kommentar
Og ja, jeg synes det er ergelig at Sony skal på død og liv ødelegge sitt eget format! Selv kunne jeg godt tenkt med en MD spiller, dersom det ikke var noen restriksjoner på ned- og opplastning av musikk til en disk.

Jeg er også enig at Sony ødelegger sitt eget format. Virkelig trist, for Hi-MD har virkelig potensiale.

 

Men de har visst innsett dette delvis nå. De kommer ut med et eget program som lar deg overføre egne innspillinger fra Hi-MD til et vanlig, åpent WAV-format. Uten begrensninger, visst.

Det står noe om det her:

http://www.minidisc.org/hi-md_faq.html#_q101

 

De har også fjernet disse idiotiske "Check-in/out" greiene også. SonicStage 2.1 kan overføre låter så mange ganger du vil.

 

Så kanskje det er håp for Sony også? :p

Lenke til kommentar

Vel, begynner å bli litt lei av å vente nå, og etter Sonys fortid å dømme så kommer det nok fortsatt til å være visse begrensninger. :hrm:

 

Så prøver nå å finne en dugelig mp3 spiller, men dessverre er det få anmeldelser som faktisk sier om spillere klarer å ta opp fra line-in med gode resultater eller ei, og de fleste forslag til mulige kjøp jeg har fått har heller ikke sagt noe spesifikt om kvaliteteten, bare at spilleren i seg selv er bra og at den har muligheter for å ta opp via en ekstern mikrofon.

 

Virker som de fleste kun er interesserte i batteritid, størrelse, hvor små spillerene er, osv., som gjør jakten min litt mer vrien. Ønsker jo ikke å nåtte gjette på hvilken mp3 spiller som klarer å ta opp uten forstyrrelser.

Lenke til kommentar
Vel, begynner å bli litt lei av å vente nå, og etter Sonys fortid å dømme så kommer det nok fortsatt til å være visse begrensninger. :hrm:

 

Så prøver nå å finne en dugelig mp3 spiller, men dessverre er det få anmeldelser som faktisk sier om spillere klarer å ta opp fra line-in med gode resultater eller ei, og de fleste forslag til mulige kjøp jeg har fått har heller ikke sagt noe spesifikt om kvaliteteten, bare at spilleren i seg selv er bra og at den har muligheter for å ta opp via en ekstern mikrofon.

 

Virker som de fleste kun er interesserte i batteritid, størrelse, hvor små spillerene er, osv., som gjør jakten min litt mer vrien. Ønsker jo ikke å nåtte gjette på hvilken mp3 spiller som klarer å ta opp uten forstyrrelser.

Sant nok, det er ikke like lett å finne gode måter å ta opp med skikkelig kvalitet lengre.

 

Men forsk litt på Creative sine Jukebox'er. Jeg mener å ha lest at de er noe av det beste til å ta opp.

 

Kanskje du finner noe her:

www.dapreview.net

Lenke til kommentar

Sjekk også ut iRiver sin H-serie.

Har H-120 sjølv, men har ikkje fått testa opptaksfunksjonen så mykje.

Det er i alle fall mange alternativ (Mp3, Wav, ulike bitrate, volum justering osv), men korleis kvaliteten er veit eg ikkje.

 

Søk i forumet på misticriver.net så er det sikkert mange som har meiningar om kvaliteten. Opptaksfunksjonen skal også bli endå betre ved den nye firmwaren som ein rekne med er like rundt hjørnet (skulle eigentleg vore lanser i mai, men har stadig vorte utsatt).

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det bare Creative Nomad Jukebox 3 som har line-in av Creative sine spillere, som er en relativt gammel spiller nå, men jeg kan ta feil!

 

Takk for øvrig for linken! :) Får se om jeg finner noe nyttig der. Det virker som de fleste anmeldelsene der bare består av lenker til andre steder med anmeldelser, og i deres test av voice recording så vant, ironisk nok, iRiver sin H-140 (ironisk siden jeg har hørt fra mange at den interne mikrofonen ikke er særlig bra da den også plukker opp surringen fra harddisken).

 

Ja, jeg vurderer én av iRivers (i)H(P) enheter, dog jeg har lest mange småting om den som ikke har vært positive. Ellers vurderer jeg også Cowon sin M3, hvor det faktisk følger med en hending docking station! Og i motsetning til H-1X0 enhetene, så leste jeg at M3 sin line-out ikke blir påvirket av volumet, slik som det egentlig skal være.

 

Men hadde nesten håpet å kunne finne en god Flash spiller med god opptak, for å spare penger, og for å heller kjøpe meg en bedre harddisk spiller om ett eller to år, da nye modeller har kommet og teknologien har blitt bedre. Men vet ikke om de få Flash spillerene som har en line-in faktisk er dugelige på opptak eller ikke.

 

Men er fortsatt åpen for harddisk spillere og! Er bare urolig for at jeg kan ødelegge dem ved å løpe etter bussen, dersom dette trengs, og de er vel ikke like lette å bruke når/hvis man trener, og når batteriene er tomme er det jo ikke stort man får gjort med dem.

Endret av EivindK
Lenke til kommentar

Asono sin soundhub kan såvidt jeg vet, line in og kan encode mp3 fra de fleste kilder, både analogt og digitalt, du får med en analog kabel når du kjøper den. Vet ikke hvordan kvaliteten blir, men du kan encode filene helt oppi 320 bitrate. Har ikke brukt den selv, da jeg kun bruker pcen til å rippe mp3

 

mvh nerd-light

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Sjekk også ut iRiver sin H-serie.

Har H-120 sjølv, men har ikkje fått testa opptaksfunksjonen så mykje.

Det er i alle fall mange alternativ (Mp3, Wav, ulike bitrate, volum justering osv), men korleis kvaliteten er veit eg ikkje.

 

Søk i forumet på misticriver.net så er det sikkert mange som har meiningar om kvaliteten. Opptaksfunksjonen skal også bli endå betre ved den nye firmwaren som ein rekne med er like rundt hjørnet (skulle eigentleg vore lanser i mai, men har stadig vorte utsatt).

Ikke sjekk ut irivers H100-serie. De er godt utstyrt med innganger, men er ubrukelige i praksis. Dessuten lager de hakk i opptakene dine. Styr unna.

 

Alternativene er som jeg ser det enten Sony Hi-MD (nå som man kan gjøre om opptakene sine til waw.. men altfor tungvint!) eller Archtos Gmini 400. Ulempen med denne er at den mangler mikrofoninngang, så du må bruke mikser el. mic-forforsterker for å ta opp med den. Noen mikrofoner har innebygd preamp (batteri), så de kan brukes.

Endret av radiated
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...