Gå til innhold

Døde piksler på Canon EOS 300D


Anbefalte innlegg

Er det mulig? Får alltid en irriterende lys rød (akkurat som røde øyne refleksen) midt på i venstre side av bildene. Kan ikke se noe støv på CCDen, og jeg har tatt bilde uten objektiv slik at jeg er sikker på at det ikke er støv der.

 

Prikken er relativt stor også. En gruppe på 4-5 piksler antar jeg. Den er ikke veldig sjenerende, men irriterende når jeg vet den er der. :mad:

 

Hva kan jeg gjøre? :dontgetit:

 

PS: Emnet har vært tomt pga feil med forum-databasen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hot pixels må man regne med. Men i de fleste tilfeller så skal kameraet filtrere dem bort. Noen kamera, f.eks Olympus C-5050z har valg i menyen for å oppdatere tabellen over hot pixels sånn at de flitrerer dem bort etter at bildet er tatt.

 

Hvis Canon EOS 300D ikke har en sånn funksjon så må det antakelig sendes inn til service for å få det fikset. Vanligvis så trenger man ikke å bytte ut bildebrikken, men bare oppdatere tabellen over hot pixels. Canon EOS 300D har en CMOS brikke og det er mulig de har hot pixels så sjelden at de kommer til å bytte brikken, det er jeg ikke sikker på.

 

På en speilrefleks så skal ikke hot pixels forekomme på "normale" lukkertider så det burde være en garantisak.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Takk for tipset :)

Programmet fant på det meste 6 hot pixels. Ikke mye gøy, men kan jeg gjøre noe med det? Mulig å få slikt reparert eller byttet CCD på garanti?

Hei!

Har fått akkurat det samme problemet selv, fant det ut når jeg tok bilder av stjerner.

Jeg har hatt kameraet i 3-4 dager nå. og har allerede fått EN hot pixel. :(

 

Den var ikke der når jeg kjøpte det.

 

Hva gjorde du med problemet ? evnt. andre som har fått samme problemet.

 

takker for svar.

Lenke til kommentar

Svaret er veldig enkelt sett fra min side i hvert fall: Så lenge disse pixlene kan sees på bilder (ikke bare på lcd-skjermen), og oppfattes sjenerende, så er det definitivt en garantisak.

 

Hadde en slik på mitt 10D kamera, og gikk til butikken hvor jeg kjøpte det. Hadde med en cd med bilder slik at de også kunne se problemet. Konklusjonen var klar, slik skulle det selvsagt ikke være. Kameraet ble sendt til reperasjon, og riktignok etter mye tull (grunnet ubegripelig amatørmessig opptreden av verkstedet - butikken opptrådte derimot veldig korrekt og var hele tiden på min side i saken) fikk jeg faktisk et helt nytt kamera. I mellomtiden fikk jeg låne et D60, så jeg overlevde ventetiden.

 

Kort sagt, en slik feil gir absolutt grunnlag for reperasjon eller nytt kamera på garantien. Ikke finn på å "leve med problemet", men løp og klag med en eneste gang!

 

EDIT: Kom på at jeg har et gammelt Ixus-kamera som jeg også fikk det samme problemet på. Kameraet var 3 år gammelt da det skjedde, men det var ikke noe problem å få dette reparert på reklamasjon. Canon Norge tok regningen, og det skulle jo egentlig bare mangle.

Endret av Jungel
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Re. hot pixels.

 

Er de på samme sted hele tiden, med varierende lukkertider?

 

Jeg har hatt det samme problemet (dvs hot pixels) med lange lukkertider, men de forsvant etterhvert. Hot pixels er jo ikke det samme som dead pixels, og hot pixels vil etter det jeg har lest forekomme på alle digitale kameraer.

Lenke til kommentar
Jeg testet "Dead/Hot-pixel test"... Fikk jo over 36000 dead pixels på flere bilder?

 

(Hva er hot pixel??)

 

Mvh

TvE

Har du gjort som beskrevet i dokumentet som fulgte med?

 

Make a lens cap shot. Close the lens with your lens cap, also make sure to close the viewfinder so no light can get into the camera. Now make exposures with different shutter speeds ranging from 1/30, 1 second, 2 second and more.

 

Virker som du får inn fremmed lys enten ved at du ikke har satt på linsedekselet eller via søkeren. På skulderreima så er det en sak til å sette over søkeren etter at du har tatt av øyemuslingen.

 

Står noe om Hot Pixel her:

http://webpages.charter.net/bbiggers/DCExp...hot_pixels.html

Endret av Pingla
Lenke til kommentar

Testet på nytt (med linsedeksel på denne gang :blush: ).

 

Fant ut etter mange tester at på lukkertid på 1 til 5 sek. eller mer så dukker Hotpixel opp, på samme sted på alle bilder.

 

Det er 5 hotpixels som tilsammen lager en rød prikk, den 6. hotpixelen dukker kun opp på 30 sek lukkertid på et annet sted (den kan jeg ikke se med det blotte øye)

 

Hva gjør jeg? Kameraet EOS 350D er bare et par uker gammelt og den røde prikken har jeg sett på alle "natt"-bilder jeg har tatt med kameraet.

Hvordan pleier forhandler å stille seg til slikt?

 

Veldig irriterende denne røde prikken.

 

Mvh

TvE

Lenke til kommentar

Mappe de bort? Det vil si å fjerne pixelene?

Dette kan da vel da på enkeltbilder være synlig ved at detaljer i bildet er borte.

Synes det er rart at dette er noe man bare må akseptere.. Når man bruker nesten 10000 kr på kamera, så bør ikke en eneste pixel være ubrukelig/defekt mener jeg.

 

Mvh

TvE

Lenke til kommentar
Det er 5 hotpixels som tilsammen lager en rød prikk, den 6. hotpixelen dukker kun opp på 30 sek lukkertid på et annet sted (den kan jeg ikke se med det blotte øye)

 

Det er garantert en rød pixel som gir deg konstant for sterkt signal. Når kameraet så gjennomfører Bayer interpolasjonen så interpoleres den røde verdien over i de nærliggende pixlene, og du får en fin gruppe som lyser opp. Jeg har et tilsvarende problem på min 20d, og har etterhvert tenkt til å få canon til å fikse det. Tror rett og slett at løsningen er å drepe den defekte pixelen totalt. Eventuelt kan man sikkert lage et filter som fjerner verdien til den spesifikke pixelen i raw fila (før Bayer interpolasjon). Det skulle være en overkommelig oppgave for de som liker sånn programmering.

Lenke til kommentar
Mappe de bort? Det vil si å fjerne pixelene?

Dette kan da vel da på enkeltbilder være synlig ved at detaljer i bildet er borte.

 

Tror ikke det blir så stort problem. Dersom man fjerner en rød pixel vil allikevel den blå og grønne verdien interpoleres inn i pixelen. Det er mulig at den røde komponenten omtrent forsvinner, men det kommer ikke til å sees nevneverdig, tilogmed på en 100% forstørrelse.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vet ikke om jeg stole blindt på dette prog, får feil på alle bilder uansett hvorden det er tatt. nattfoto, dagfoto, rask lukker, lang lukker, osv. Programmet finner feil som ikke synes. Men at jeg har et pixels problem med mine bilder er det ikke tvil om. Canon skal få fikse dette ja. :mad: Prob beskrevet her. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=505270

Endret av paalwa
Lenke til kommentar
... får feil på alle bilder uansett hvorden det er tatt. nattfoto, dagfoto, rask lukker, lang lukker, osv. Programmet finner feil som ikke synes.

5268220[/snapback]

Siterer min post som finnes over:

 

Har du gjort som beskrevet i dokumentet som fulgte med?

 

Make a lens cap shot. Close the lens with your lens cap, also make sure to close the viewfinder so no light can get into the camera. Now make exposures with different shutter speeds ranging from 1/30, 1 second, 2 second and more.

 

Virker som du får inn fremmed lys enten ved at du ikke har satt på linsedekselet eller via søkeren. På skulderreima så er det en sak til å sette over søkeren etter at du har tatt av øyemuslingen.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar
Test med denne:

http://www.starzen.com/imaging/deadpixeltest.htm

2650542[/snapback]

Takk! :)

 

Tok testen på mitt 3 uker gamle 350D (ISO 100, beste jpg, linsedeksel og "søkerdeksel")

Tok bilder på 1, 2, 4, 8, 15 og 30 sekunder.

Registrerte 2 hot pixels på 30sek eksponeringene.

Testet 4stk 30sek bilder og "Luminance" varierte fra 74-91.

 

deadpixeltest8des057sv.png

 

Har også hatt alle bildene i PS og sett flere gjengangerpixler i bildene etter å ha justert levels.

Ikke noe jeg kommer til å bry meg om å sjekke etter før jeg tar bilder på 20 sekunder og over.

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd å kreve nytt kamera.?

 

Brormin hadde en grønn flekk i midten av bildet, det vistes i 1:1 på pcn...

 

Han fikk nytt kamera uten krangel...

 

( kan ha vært noe feil i hvitbalansen også, bildene virket grønnere en andre kamera på samme sted/tid...)

 

Men ser ingen grund til at man ikke skal kunne klage på sjenerende feil i bildet, skal ikke være meningen man skal være PS ekspert for å ha digitalkamera, eller ha rå til PS 9000kroner.... :p (jada, finnes andre)

 

Legger ved TILFELDIG bilde 1:1 kun klipt... Meget synlig midt i bildet, detta var en klar sak, nytt kamera...

pix_feil_HP.jpg

 

Data på det bildet.

pix_feil_HP_egenskaper.jpg

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...