Gå til innhold

Patriotisme i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Patriotisme der jeg kommer fra handlet for få tiår siden om å banke dem fra nabobygda hver lørdag...

Sånn er det hvor jeg bor nå :)

For det må jo være det jeg tenker på med patriotisme....

 

Jeg har forsøkt å forklare hva jeg mener. Det er særlig LANDET vi skal fremheve, men jeg har ingenting i mot om og det også innen fylker og bygder har følelser overfor sitt hjemsted. Men følelser for landet er viktig å ha. Landet er enheten som skal fremheves. Enheten som har latt oss bli den vi er! LANDET! Landet heter Norge! La oss få flaggene opp på flaggstangen uten at naboen spør hvem som har feirer fødselsdag! La oss feire at vi er fra et av verdens beste land; NORGE! La oss integrere negere og hvite om hverandre, mens vi står og synger Ja, vi elsker! La oss skape en enhet alle føler seg hjemme i; NORGE. La oss lære å være glad i vårt opphavssted; NORGE.

 

 

Amerikansk patriotisme/nasjonalfølelse, flaggvifting og svøping i flagg til tross, mener jeg er svak og lite testet. Dette kan være en bra ting eller en dårlig ting.

 

Nasjonalfølelsen er mye mer utbredt der, og den finnes overalt! Det er mitt poeng! Patriotisme skal omfavne ALLE!

 

May God bless America! Gud signe Norge!

Lenke til kommentar
La oss lære å være glad i vårt opphavssted; NORGE.

Ja, la oss læres opp til å elske. Det høres ut som en god plan å bestemme hva vi skal tenke.

Med tanke på alle upatriotiske mennesker, så JA, det er for å lære deg å elske landet ditt, og hva du skal tenke om det. Din tanke er fri, men det hadde vært hyggelig om du var glad i ditt land!

Lenke til kommentar

På Dagsrevyen eller Sportsrevyen intervjuet de en halvt norsk jente, sikkert rundt seks år gammel. På spørsmål om hva som var best med Norge svarer hun "trampolinen hos mormor".

 

Hvis hun hadde lært troskapsed i barnehaven, ville kanskje pipen hatt en annen lyd? Tenk hvor mye mer patriotisk og hyggelig det ville vært om hun svarte at i Norge har vi demokrati, eller ytringsfrihet eller noe i den duren?

Lenke til kommentar
På Dagsrevyen eller Sportsrevyen intervjuet de en halvt norsk jente, sikkert rundt seks år gammel. På spørsmål om hva som var best med Norge svarer hun "trampolinen hos mormor".

 

Hvis hun hadde lært troskapsed i barnehaven, ville kanskje pipen hatt en annen lyd? Tenk hvor mye mer patriotisk og hyggelig det ville vært om hun svarte at i Norge har vi demokrati, eller ytringsfrihet eller noe i den duren?

HerreguUuUUd. Så hva tror du hun hadde svart om hun var "helnorsk"?

 

"Flagget, vår stolte norske, ariske arv og lutefisk."

Lenke til kommentar
På Dagsrevyen eller Sportsrevyen intervjuet de en halvt norsk jente, sikkert rundt seks år gammel. På spørsmål om hva som var best med Norge svarer hun "trampolinen hos mormor".

 

Hvis hun hadde lært troskapsed i barnehaven, ville kanskje pipen hatt en annen lyd? Tenk hvor mye mer patriotisk og hyggelig det ville vært om hun svarte at i Norge har vi demokrati, eller ytringsfrihet eller noe i den duren?

HerreguUuUUd. Så hva tror du hun hadde svart om hun var "helnorsk"?

 

"Flagget, vår stolte norske, ariske arv og lutefisk."

Grunnen til at jeg tok med at hun var halvt norsk var at ellers ville hun jo ikke fått spørsmålet..

 

Men det ville vært hyggelig om barn ville svart andre ting enn mormors trampoline og farmors kjøttkaker... Patriotisme må legges inn som fag allerede i barnehaven! Lær dem en troskapsed! Det er saken. En troskapsed fra barnehaven alt vil skape mange fine patrioter!

 

Åja, sånn robotsvar? "Land of the free, home of the brave2

 

Nei, ikke noe robotsvar. Hun skal mene det!

Lenke til kommentar
La oss lære å være glad i vårt opphavssted; NORGE.

Ja, la oss læres opp til å elske. Det høres ut som en god plan å bestemme hva vi skal tenke.

Med tanke på alle upatriotiske mennesker, så JA, det er for å lære deg å elske landet ditt, og hva du skal tenke om det. Din tanke er fri, men det hadde vært hyggelig om du var glad i ditt land!

Jeg er veldig glad for at jeg ikke bor i Soviet, og jeg er veldig glad for at jeg slipper propaganda ala Soviet. Kondisjonering av barn er en uting.

Lenke til kommentar
La oss lære å være glad i vårt opphavssted; NORGE.

Ja, la oss læres opp til å elske. Det høres ut som en god plan å bestemme hva vi skal tenke.

Med tanke på alle upatriotiske mennesker, så JA, det er for å lære deg å elske landet ditt, og hva du skal tenke om det. Din tanke er fri, men det hadde vært hyggelig om du var glad i ditt land!

Jeg er veldig glad for at jeg ikke bor i Soviet, og jeg er veldig glad for at jeg slipper propaganda ala Soviet. Kondisjonering av barn er en uting.

Vi skal bare lære barna noen enkle ting. Så får de eventuelt selv ta stilling til det.. Propaganda utsettes nok du også, Moyner, for flere ganger daglig.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig synes jeg patriotisme er endel barnslig. I alle fall ekstrem patriotisme. Folk som elsker seg selv (og landet) over alt og alle, har en tendens til å nedværdige andre. For "i det store spille her i verden, om hvem som er rikest og penest og best" (Joachim Nilsen) er det to muligheter, en lett og en vanskelig. Du kan fremme deg selv ved hardt arbeid, eller du kan fremme deg selv ved å se nedværdigende på alle andre. Det er ok å synest at Norge er et greit land å bo i, men jeg mener det er viktigere å innrømme at det nødvendigvis ikke er supremt. Krig skyldes bl. a. patriotisme.

 

KJÆRLIGHET til hjemstedet sitt er utrolig viktig.

 

Hvorfor er dette utrolig viktig? For å diffrensiere de ulike nasjonene? For å fremme fremmedfrykt? Jeg synes det er påtide å innta verdenspatriotisme i steden for.

Endret av kenny
Lenke til kommentar

JoachimR : Etter å ha lest gjennom denne tråden, og om alt du sier om patriotisme så skjønner jeg fremdeles ikke helt poenget ditt. Hva er det vi som nasjon oppnår med at en 6 år gammel halv norsk jente sier at hun liker Demokrati og ytringsfrihet fremfor en trampoline??? Muligens hun tar det som selvfølge (ihvetrfall gjør jeg dette).

 

Mener du at vi ikke kan integreres uten at vi onanerer sammen foran et flagg?? Selvfølgelig kan vi integreres uten det forbanna flagget, det er bare snakk om ha et åpent sinn og respekt for andres kulturer det, da først får vi noe som kan kalles integrering. Ok, jeg skjønner hva du mener med at det kan være fint å ha en gruppetilhørighet, jeg selv har vært medlem av VIF-klanen siden 1991, og er stolt over drakta og klubben min, og syns det er fint å se VIF-flaggene vaie i vinden samtidig som jeg synger kamprop på en fotballkamp, men dette er for meg noe helt annet enn å gå med det norske flagget og synge nasjonalsangen hver bidige dag, hva er poenget med det?? Vil vi få en bedre verden hvis alle mennesker skulle gjort det?? Som Otharos nevnte, bare se hva som skjedde i Jugoslavia. En krig på en fotballkamp er ikke det samme som en politisk krig.

Lenke til kommentar

Jeg synes JoachimR får litt mye pepper her. Patriotisme handler om de positive sidene ved å fremheve seg selv og der man bor.

Hvis man ikke skal være glad i landet sitt, vil det bli vanskelig å å skape entusiasme om å ta vare på det.

 

Problemet er jo at mange ekstremister/nasjonalister kaller seg patrioter. Det betyr IKKE at de er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...