Gå til innhold

Hvordan fjerne "elektrisk" støy (emi)..?


Anbefalte innlegg

Etterhvert som jeg har fått flere harddisker i kabbiset så jeg meg nødt til å montere en ekstra 80mm vifte for disse. Dette medfører støyproblemer på headsettet mitt som jeg har tilkoplet et i/o panel i den nederste 5 1/4 brønnen(rett over viften). Jeg hadde litt støy tidligere også, men det var ovekommelig...nå er det et mareritt. Er det en grei måte å redusere/fjerne forstyrrelsene på..?

:dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etterhvert som jeg har fått flere harddisker i kabbiset så jeg meg nødt til å montere en ekstra 80mm vifte for disse. Dette medfører støyproblemer på headsettet mitt som jeg har tilkoplet et i/o panel i den nederste 5 1/4 brønnen(rett over viften). Jeg hadde litt støy tidligere også, men det var ovekommelig...nå er det et mareritt. Er det en grei måte å redusere/fjerne forstyrrelsene på..?

:dontgetit:

Er det mulig lakkerer du HELE IO brønnen med en elektrisk ledende lakk.

 

Eller bruk Aluminiumsfolie til å dekke rundt hele IO-Drevet.

Ta ut drevet. Pakk det inn med et lag med aluminiumsfolie. Sett det forsiktig tilbake på plass. Pass på at det revner.

 

Husk alt bør dekkes, og det er viktig at de tynne flakene har elektrisk kontakt med hverandre.

 

Prøv dette og se om det fungerer :)

Endret av ddd-king
Lenke til kommentar
Bly funker til slik. Men jeg vet ikke om det er noe lurt å leke med. Blyforgiftning ol.

Har bare erfaring med at min far sin van slet litt med forstyrelser på datamaskinen i bilen. Den som styrer god del av bilen. Særlig når det ringte i en mobil. Så han fant en god pakke med bly og brettet rundt.
Og la et teppe over for syns skyld. Siden dataen var under setet. (Jeg har ikke helt skjønt pointet med at den er akkurat der)
Men skjermet ble den i det minste. Og ingen flere problemer med lys som blinker av og på når du skifter radio kanal. :lol:

Har du mic på den pc'en?? Mic kan plukke opp slike lyder.
Min lager naturlig støy selv om den ikke er i bruk. Kobler den av når jeg ikke bruker den.
Prøv det å koble ut mic inngangen selv om du ikke har mic koblet opp. Den kan plukke opp litt støy på inngangen pga alle harddisker ol. Særlig om du har et litt billig lydkort.
Lenke til kommentar

Det som ofte skjer, og er veldig irriterende, er at folk har et problem og spør om råd, men de gidder ikke å teste ut med en gang.

 

PRØV å isoler drevet med noen lag aluminiumsfolie og gi tilbakemelding. Da får du lettere hjelp neste gang!

 

Hvis dette fungerer så kan jeg gå inn på fysikken bak dette. I teorien vet jeg at det fungerer. Men det som jeg ikke vet er hvor tykt alu.folie lag det skal være, pga jeg vet ikke hvor sterkt Elektromagnetisk felt som blir produsert av viftene...

Endret av ddd-king
Lenke til kommentar
Eller bruk Aluminiumsfolie til å dekke rundt hele IO-Drevet.

Ta ut drevet. Pakk det inn med et lag med aluminiumsfolie. Sett det forsiktig tilbake på plass. Pass på at det revner.

Du får unnskylde min digresjon, men jeg lo litt etter den der. :!:

 

Hvis det hadde vert mulig, kunne du flyttet hele I/O panelet til et annet sted?

Da forsvinner jo dessverre en del av meningen da.

Tykkere metallplater hjelper på støy, kanskje også god kabel opp til hodetelefonene kan gi utslag.

Lenke til kommentar

Støyen kan også komme av at vifta lager støy på spenningskilden til utgangsforsterkeren som sitter på lydkortet eller på IO-kortet du har i fronten. Hvis det er tilfelle, kan det som foreslått tidligere, virke med en kondensator parallelt med vifta mange ganger virke.

 

Har selv laget en ekstern forsterker til headsett, og når jeg matet den med strøm fra PC'n, ble det støy i takt med alt som bruker strøm i PC'n, HD'r, CPU, GPU, akkurat slikt man ofte hører fra integrerte "billige" lydkort. Med ekstern strømforskyning fungerer det hele mye bedre.

 

Hva slags kabel er det fra lydkort til IO-brønnen? Den bør skjermes godt for å minimere forstyrrelse fra EMI.

 

Karl

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke har fått anledning til å gi tilbakemelding før nå, har hatt nok av annet å stri med.

 

Siden det var problematisk å kle i/o brønnen med alufolie tok jeg å brettet sammen en ca20mm (bredden av viften) bred strimmel i 3lag og tapet den rundt viftehuset. Det gjorde susen. Takk for all hjelp !!

 

:p

Lenke til kommentar
Beklager at jeg ikke har fått anledning til å gi tilbakemelding før nå, har hatt nok av annet å stri med.

 

Siden det var problematisk å kle i/o brønnen med alufolie tok jeg å brettet sammen en ca20mm (bredden av viften) bred strimmel i 3lag og tapet den rundt viftehuset. Det gjorde susen. Takk for all hjelp !!

 

:p

LOL :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...