Jonas Skrevet 16. august 2004 Skrevet 16. august 2004 Heisann Vet noen hvordan jeg kan lagre flere bilder og tekst i en fil? Trenger det til map-filer, units-filer osv til et spill. Jonas
aadnk Skrevet 17. august 2004 Skrevet 17. august 2004 Den letteste måten må være å bruke den innebyde PropertyBag. Denne er faktisk spesielt utviklet for nettopp dette formålet, og brukes blant annet til å lagre all data en Class (f.eks en Form) har lagret i alle egenskapene. Du kan lagre og hente data på denne måten: Lagre: Dim cProp As New PropertyBag, Free&, sFile$ cProp.WriteProperty "UnitImage", picUnit.Picture sFile = App.Path & "\Data.dat" Free = FreeFile Open sFile For Binary As Free Put #Free, , cProp.Contents Close Free Hente: Dim cProp As New PropertyBag, Free&, sFile$, sBuff sFile = App.Path & "\Data.dat" Free = FreeFile Open sFile For Binary As Free sBuff = Space(FileLen(sFile)) Get #Free, , sBuff Close Free cProp.Contents = sBuff Set picUnit.Picture = cProp.ReadProperty("UnitImage", Nothing) Husk å skriv inn forskjellig navn på de enkelte bildene. Du kan lagre omtrent alle typer data på denne måten. Tekst er intet untak. Her er et eksempel: cProp.WriteProperty "UnitText", "[Beskrivelse på objekt her]"
aadnk Skrevet 21. august 2004 Skrevet 21. august 2004 Dessverre finnes det ikke en direkt ekvalisens for PropertyBag i VB.NET, men du kan gjøre noelunde det samme. Bruk System.Runtime.Serialization og System.IO, og marker en kontroll for Serializable. Legg inn egenskaper etter hva som er nødvendig å lagre, og bruk så BinaryFormatter eller SoapFormatter for å hente inn all informasjon fra en fil. Du må også huske å lagre egenskapene med Stream og formaterings klasser for å skrive informasjonen til filen. Her er et eksempel på dette fra MSDN: http://msdn.microsoft.com/library/default....ualBasicNET.asp
Moskus Skrevet 21. august 2004 Skrevet 21. august 2004 Takk for informasjonen! Jeg fant faktisk den MSDN-artikelen etter at jeg hadde spurt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå