Gå til innhold

hl2 bump mapping eller normal mapping ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg TROR bumpmapping... Er ikke 100% sikker...

 

Najs er det iallefall! :D

men er ikke normal mapping bedre da

 

har også hørt at source engine kan modifiseres det hadde vært kult med hl2 i normal mapping

Skrevet (endret)

Normal mapping med Source? = Ja

 

Normal mapping bedre enn bump mapping? = Ja (Tror jeg)

 

Bump Mapping gjør texturene mye "klarere", på en måte...

 

Bump mapping simulerer lys/skygge, for å få flate teksturer til å se 3-dimensjonale ut.

Endret av Nymfo- Olga
Skrevet (endret)

Er det ikke kallt zdepth bumpmapping eller noe det hl2 har?

 

Bumpmapping er en type overflate texture som lager falsk dybde og derfor får ting til å se mer virkelig ut.

Endret av Monsoon
Skrevet

I Cs:Source betaen så ser det i hvertfall ut som i hvert fall gulv og vegger i de_dust er bump mappet :w00t:

Det minner i hvert fall ganske mye på det jeg har sett av bumpmapping i andre spill!

Skrevet

bump mapping : tekstur med lys og skygge som er laget på forhånd

normal mapping: tekstur med lys og skygge i realtime (lyset oppdateres etter hvor spilleren er)

 

Source bruker ihvertfall normal mapping, det har jeg sett på en video.

Skrevet (endret)

Stemmer. Bump mapping informasjonen kan anses som kun svarte og hvite "farger", mens normal mappingen fungerer slik at den bruker fargeinformasjon, altså RBG farger. Spillet bruker også specular-maping, som gir folk, omgivelser, aliens osv en "glatt/våt/smooth" overflate, der styrken og illusjonen er avhengig av hva designeren ønsker :)

Endret av paranoide
  • 2 uker senere...
Skrevet

bump mapping = normal mapping (eller per pixel lighting)

Normal mapping er en form for bumpmapping hvor de såkalte normal mappene blir brukt for og regne ut overflatenormaler per pixel for deretter beregne lysetting per pixel og ikke per vertex som er den vanlige måten og regne ut lyssettingen for en overflate i f.eks. openGL. Bumpmapping med gråskalabilder blir benyttet i såkalt "emboss bumpmapping" som er en type fake bumpmapping. Her blir gråskalabildene lagt på overflaten med en gitt displacement faktor i henhold til lyskilden for å simulere bumpmapping.

Alle spill med respekt for seg selv bruker idag normal mapping som bumpmapping teknikken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...