hansol123 Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 toptic sier det meste bruker source engine bump eller normal mapping
Shaper^ Skrevet 15. august 2004 Skrevet 15. august 2004 Jeg TROR bumpmapping... Er ikke 100% sikker... Najs er det iallefall!
hansol123 Skrevet 15. august 2004 Forfatter Skrevet 15. august 2004 Jeg TROR bumpmapping... Er ikke 100% sikker... Najs er det iallefall! men er ikke normal mapping bedre da har også hørt at source engine kan modifiseres det hadde vært kult med hl2 i normal mapping
Newt32 Skrevet 16. august 2004 Skrevet 16. august 2004 Bump Mapping gjør texturene mye "klarere", på en måte... Se på disse to bildene fra HL1 - Så skjønner du hva jeg mener: Uten Bump Mapping! Og Med Bump Mapping! Vanelig flat mapping er ikke bedre. Og jeg tror ikke de har brukt det på CS: Source!
Nymfo- Olga Skrevet 16. august 2004 Skrevet 16. august 2004 (endret) Normal mapping med Source? = Ja Normal mapping bedre enn bump mapping? = Ja (Tror jeg) Bump Mapping gjør texturene mye "klarere", på en måte... Bump mapping simulerer lys/skygge, for å få flate teksturer til å se 3-dimensjonale ut. Endret 16. august 2004 av Nymfo- Olga
Monsoon Skrevet 16. august 2004 Skrevet 16. august 2004 (endret) Er det ikke kallt zdepth bumpmapping eller noe det hl2 har? Bumpmapping er en type overflate texture som lager falsk dybde og derfor får ting til å se mer virkelig ut. Endret 16. august 2004 av Monsoon
luser32 Skrevet 16. august 2004 Skrevet 16. august 2004 I Cs:Source betaen så ser det i hvertfall ut som i hvert fall gulv og vegger i de_dust er bump mappet Det minner i hvert fall ganske mye på det jeg har sett av bumpmapping i andre spill!
Zyndrone Skrevet 16. august 2004 Skrevet 16. august 2004 bump mapping : tekstur med lys og skygge som er laget på forhånd normal mapping: tekstur med lys og skygge i realtime (lyset oppdateres etter hvor spilleren er) Source bruker ihvertfall normal mapping, det har jeg sett på en video.
luser32 Skrevet 17. august 2004 Skrevet 17. august 2004 (endret) Da tror jeg på deg, for skikkelig peiling har jeg desverre ikke Endret 17. august 2004 av luser32
TCi Skrevet 17. august 2004 Skrevet 17. august 2004 Source bruker ihvertfall normal mapping, det har jeg sett på en video. Den bruker begge deler....
paranoide Skrevet 17. august 2004 Skrevet 17. august 2004 (endret) Stemmer. Bump mapping informasjonen kan anses som kun svarte og hvite "farger", mens normal mappingen fungerer slik at den bruker fargeinformasjon, altså RBG farger. Spillet bruker også specular-maping, som gir folk, omgivelser, aliens osv en "glatt/våt/smooth" overflate, der styrken og illusjonen er avhengig av hva designeren ønsker Endret 17. august 2004 av paranoide
freddan Skrevet 26. august 2004 Skrevet 26. august 2004 bump mapping = normal mapping (eller per pixel lighting) Normal mapping er en form for bumpmapping hvor de såkalte normal mappene blir brukt for og regne ut overflatenormaler per pixel for deretter beregne lysetting per pixel og ikke per vertex som er den vanlige måten og regne ut lyssettingen for en overflate i f.eks. openGL. Bumpmapping med gråskalabilder blir benyttet i såkalt "emboss bumpmapping" som er en type fake bumpmapping. Her blir gråskalabildene lagt på overflaten med en gitt displacement faktor i henhold til lyskilden for å simulere bumpmapping. Alle spill med respekt for seg selv bruker idag normal mapping som bumpmapping teknikken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå