Gå til innhold

Spørsmål om NPCenes proficiencies i Baldurs Gate

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte på å starte opp med Baldurs Gate II igjen, gikk ikke så bra forrige gang. Men nå tenkte jeg på å skaffe meg BG1 også, kanskje, siden jeg ikke har spilt det. Så begynte jeg å fundere på hvilke våpen som ville være verdt å gå etter. Etter noe tenking og inspirasjon fra andre foraer kom jeg frem til at jeg ville prøve meg på en Minsc med Dual-wielding av Katana og Longsword, eventuelt Flail of the Ages. Men Minsc starter jo med to stjerner i Two Handed Weapons-proficiency, og jeg liker ikke å sløse med dem. Så, hvis jeg starter med BG1, kan jeg da sette dem ut andre steder?

Hvordan vil det forresten være å bruke Nalia som Thief frem til jeg får tilbake Imoen? Eller er Jan bedre der? Er Jan bra som Mage? (Er en stund siden jeg sist spilte :))

Og hva er det best å bruke med Jaheira?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tenkte på å starte opp med Baldurs Gate II igjen, gikk ikke så bra forrige gang. Men nå tenkte jeg på å skaffe meg BG1 også, kanskje, siden jeg ikke har spilt det. Så begynte jeg å fundere på hvilke våpen som ville være verdt å gå etter. Etter noe tenking og inspirasjon fra andre foraer kom jeg frem til at jeg ville prøve meg på en Minsc med Dual-wielding av Katana og Longsword, eventuelt Flail of the Ages. Men Minsc starter jo med to stjerner i Two Handed Weapons-proficiency, og jeg liker ikke å sløse med dem. Så, hvis jeg starter med BG1, kan jeg da sette dem ut andre steder?

Minsc starter med samme stats i bg2 selv om du har satt de annerledes i bg1, men seff kan du velge andre profencies i bg1 for minsc.

Jeg anbefaler og putte et 2handed sword på minsc, da det gjør langt mere skade(du finner et i sewers under inn'et i slums som er +3). Selv om minsc har satsa mye på dual-wield og andre våpen bommer han for mye med to våpen synes jeg.

Boots of speed gir minsc like bra attackspeed med 2handed sverd som hvis han skulle dual-wielda.

Hvordan vil det forresten være å bruke Nalia som Thief frem til jeg får tilbake Imoen? Eller er Jan bedre der? Er Jan bra som Mage? (Er en stund siden jeg sist spilte :))
Nalia fungerer som thief fram til du får imoen, men ho er langt ifra en bra thief, jan er en langt mere nyttig char synes jeg(crossbowen hans er über).

Og hva er det best å bruke med Jaheira?

beste våpnet for jaheira er slynge, ho gjør ikke mye skade uansett. som backup nærkamp våpen fungere hvem som helst scimitar fram til du får tak i den magiske klubba i druid grove(husker ikke navnet, ser ut som en bjørneklo).

Men grunnen til å ha med jaheira er at ho kan framkalle 'woodland beeings'(eller hvordan enn det staves), disse "dyra" er imo de beste summoningsa og spellen er urealistisk lavt level.

Anbefaler deg å bruke en annen char enn jaheira da ho er ganske kjip å ha med, samt 'harper pin' som skal være belønninga for å ha ho med er ikke så bra akkurat.

Aerie i selskap med jan derimot, det er genialt. Og hvis du vil ha enda mere intriger tar du med Viconia også :)

Skrevet
Minsc starter med samme stats i bg2 selv om du har satt de annerledes i bg1, men seff kan du velge andre profencies i bg1 for minsc.

Jeg anbefaler og putte et 2handed sword på minsc, da det gjør langt mere skade(du finner et i sewers under inn'et i slums som er +3). Selv om minsc har satsa mye på dual-wield og andre våpen bommer han for mye med to våpen synes jeg.

Boots of speed gir minsc like bra attackspeed med 2handed sverd som hvis han skulle dual-wielda.

Mjoda, men jeg skal ha tohåndsverd på Keldorn og ønsker å bruke Crom Fayer på Minsc :) (Samt Runehammer).

Likte forresten dårlig det med proficienciene. Men han får nok proficiencies oppigjennom til at det går fint å legge inn både dual weapong og warhammer altså?

Nalia fungerer som thief fram til du får imoen, men ho er langt ifra en bra thief, jan er en langt mere nyttig char synes jeg(crossbowen hans er über).

Hmm. Hvordan er Jan som Thief da?

beste våpnet for jaheira er slynge, ho gjør ikke mye skade uansett. som backup nærkamp våpen fungere hvem som helst scimitar fram til du får tak i den magiske klubba i druid grove(husker ikke navnet, ser ut som en bjørneklo).

Den ja. Trodde det var kun main character som kunne skaffe den jeg eller noe. Greit, men da går hun for den :)

Anbefaler deg å bruke en annen char enn jaheira da ho er ganske kjip å ha med, samt 'harper pin' som skal være belønninga for å ha ho med er ikke så bra akkurat.

Romance :love:

Aerie i selskap med jan derimot, det er genialt. Og hvis du vil ha enda mere intriger tar du med Viconia også :)

Aerie er det dessverre ikke plass til i partyet mitt. Skal uansett ha romansen med Jaheira denne gangen tho :) Skal være wizard selv :)

Skrevet

Husk at Minsc aldri vil kunne ha mer enn to på hver proficiency, så du vil egentlig ikke tape noe med tanke på at du får maxa alle proficenciene hans litt ute i spillet.

Det beste våpenet til Jaheira er "Staff of the Woodlands", men den får du desverre ikke før på slutten. Hun er ikke så dårlig i nærkamp, så lenge du kaster magien "Ironskins" før du går i kamp.

Nalia er kanskje den mest elendige karakteren i hele spillet. Det beste ville hvert å bruke Yosjimo som thief, frem til du får Imoen.

Skrevet (endret)
Mjoda, men jeg skal ha tohåndsverd på Keldorn og ønsker å bruke Crom Fayer på Minsc :) (Samt Runehammer).

Likte forresten dårlig det med proficienciene. Men han får nok proficiencies oppigjennom til at det går fint å legge inn både dual weapong og warhammer altså?

Jeg bruker vandligvis Crom Fayer selv, og hvis jeg ikke kan bruke den selv gidder jeg ikke lage den.

Keldorn burde du ha Holy Avenger på(og det sverdet han starter med er ganske bra), og minsc kan bruke det +3 sverdet til du kommer tilbake fra underdark, da kaster du Warsword +4 på han(fåes på adventures mart).

Du får mere en nok profencies i bg2 så du klarer deg fint uansett(men hvis du skal ha anomen anbefaler jeg å gjøre han til grandmaster i mace, men da kan han ikke satse i annet våpen).

Hmm. Hvordan er Jan som Thief da?

Jan fungerer bra som thief, desverre starter han med litt mye i detect illusjon men du får han fort opp til et nivå hvor han klarer det meste. Ha med et par 'potion of master thief' så klarer du allt. På slutten av spillet hadde jeg 100 i alle thief skillsa tror jeg.

Den ja. Trodde det var kun main character som kunne skaffe den jeg eller noe. Greit, men da går hun for den :)

Du kan gjøre hele questet selv om du ikke er druid(men seff kan du ikke bli medlem av druid guildet da), samme gjelder naila's castle(lett måte å skaffe 10k gp det questet). Men tror den druiden som har klubba står utenfor hovedhuset(lenge siden, men synes huske det var der).

Romance :love:

:)

Du finner et artig script på nettet også som lar deg få romanse med alle medlemene i gruppa av motsatt kjønn ;)

EDIT: Mye bra stash ligger utenfor baldurs gate, ta så mange quest du kan der ute i starten. Mange kart som aldri storyen tar deg til, og du kan gjøre alle oppdraga som er ment for andre klasser, du får bare ikke bonusen på slutten(og bonusene er ikke så bra heller)

Endret av Civilix
Skrevet

Heh, hvis det er en eneste ting i hele spillet jeg ønsker å holde 100% orginalt så er det romansene, så nei takk til de moddene ;)

Og du mener altså at det er bedre å gå for et Warsword +4 enn Crom Fayer + Runehammer på Minsc? :S

Og Yoshimo vil jeg ikke bruke, må ha en mage/fighter. Nalia eller Jan da altså. Jan er morsomst :)

Skrevet (endret)
Og du mener altså at det er bedre å gå for et Warsword +4 enn Crom Fayer + Runehammer på Minsc? :S

jeg synes det vertfall, selv med 25 styrke virker det som om charer bommer for mye når 2 våpen blir dual-wielda. Jeg har ikke satt opp noe teoretiske regnestykker som viser det, men skade per sekund virker å være langt høyere med warblade enn Crom Fayer og Flail of ages(som jeg brukte).

husk at warblade+4(var visst warblade og ikke warsword) har 1d12 skade i motsetning til andre tohandssverd som har 1d10.(holy avenger har også 1d12)

EDIT: noen feil

Endret av Civilix
Skrevet
Men nå tenkte jeg på å skaffe meg BG1 også, kanskje, siden jeg ikke har spilt det.

Du må jo spille BG1! Da får du med deg hele historien. Dessuten er BG1 et mye mer stemningsfult spill en BG2 (imho)!

PS. Spiller du ekspansjonen til BG1 også kan du starte et level høyere i BG2 :p

Skrevet (endret)

Jeg som trodde du var skikkelig BG hardcore Blib :) Seff må du prøve BG1...

Men til bg2 igjen, skal du spille igjennom det for historiens skyld? Da ville jeg valgt characters som Imoen, Jaheira, Minsc, Sarevok, Yoshimo.

Til Minsc synes jeg 2-håndsverd passer best siden han har det fra starten. Bruker også c-longbow på han. Han er en brukbar fighter og er jo et must å bruke sammen med Lilarcor :!:

Jaheira bruker jeg mest til spells og healing. Er egentlig ikke så bra men for historiens skyld bør hun være med.

Beklager å si det, men Imoen må være en av de dårligste characterne etter min mening. Men hun er jo totalt et must pga historiske årsaker...(spill bg1) Funker vel med staff og shortbow

Yoshimo er jo ganske tøff å ha med seg siden det setter litt farge på spillet etterhvert (spoilers:P) Best med Katana\bue

Sarevok er jo ganske åpenbart siden han er en usansynelig god fighter selv om han er ond. Og han er ganske tøff å ha på lag med Imoen...

------------------

Skal du spille for å få litt mere fart i spillet så ville jeg valgt Keldorn, Vicona, Edwin, Sarevok, Anomen.

Keldorn blir etterhvert en så god magekiller at han kan knekke de fleste mages alene. Våpenet blir selvfølgelig Holy Avenger.

Vicona får jo så usansynelig mange spells så hun trenger egentlig ikke våpen :p

Edwin blir nesten det samme som Vicona bare andre spells og litt mere hitler i personligheten.

Sarevok siden han er en konge fighter.

Anomen med Runahammer og Crom Fayer. hadde -10 i tacho på begge hender når jeg var ferdig :p så han er en über god fighter og spellcaster hvis man da ser på hvilken level fighter han virkelig er.. lv7!

--------------------

Så klart finnes det et utall flere kombinasjoner, inkludert et totalt hjemmelaget party. Men dette er mine forslag.

edit: http://www.gamebanshee.com/baldursgateii/npcs.php finner du ut det meste av tekniske detaljer.

Endret av Loffelur
Skrevet

Hehe. Jeg ønsker å spille for litt story, men jeg ønsker å ha litt power der også :)

Sarevok er derimot utelukket, jeg spiller kun en non-evil party her. Bytte han ut med Anomen eller noe :)

Hmm, jeg får vel bare skaffe meg BG1 da.

Skrevet

Tror de har det for en billig penge på gamesmix.com Husk at du starter på lv1 ! er et ikke så rent lite sjokk det akkurat.. her snakker vi 20 i tacho! (ja pluss)

Skrevet

-------------------------------------------------------------------------------

> > > >  Dual Wielding Analysis

-------------------------------------------------------------------------------

Is Dual-wielding really worth it?

Depends.  Let's start at the beginning.  No matter what, you can never

ever have more than 5 attacks per round.  That is set in stone.  The

second attack from your "shield" hand can only ever count as 1 attack

per round.  Doesn't matter about proficiencies (although proficiencies

do help determine your THAC0). (Actually you can get above 5 attacks per

round using the Improved Haste Spell, which doubles the number of

attacks)

So, let's say that you are Dual-wielding the Celestial Fury (+3) Katana

and Dak'kon's Zerth Blade (+2) Katana.  Also, let's say you normally have

3 attacks per round.  Assuming you somehow did max dmg. every time, yet

no critical hits, your Celestial Fury in a round (6 sec.) would be:

(1d10 + 3) * 3 = 39 dmg.

Yet you would also get one extra attack with your offhand weapon (at a

penalty to THAC0), if you hit with it and did full dmg you would get an

extra 12 dmg, which is about 30% more damage.  This is just one example.

Your offhand weapon will never have as good a THAC0 (to hit) as your

normal weapon.  With no points devoted to Two Weapon style your offhand

gets a -8 penalty to THAC0 and even your main hand is penalized by -4.

So, if your normal THAC0 is 18, your new THAC0 will be 22 and your

offhand will jump up to 26.  (Remember lower THAC0's are better)  One

point in Two Weapon reduces this to -6 offhand and -2 normal.  Two points

to -4 offhand.  Only fighters can spend 3 points on Two Weapon style (and

Swashbucklers and Blades as well), which has the smallest penalty at -2.

Note:  If you are not proficient with your offhand weapon, you incur

the normal penalty to hit (-1) and dmg. (-1)  I would recommend

becoming proficient in only ONE type of weapon, then using that

in both hands.

Back to the hypothetical situations.  You have a Ranger (rangers

automatically get two points in Two Weapon style) using a Long Sword

right now.  He is currently getting 10 THAC0 (with STR and all other

bonuses figured in already).  He puts another Long Sword in his shield

hand.  His main hand stays at 10 THAC0, but his offhand only hits at 14

THAC0.  At this point, he has 55% to hit a creature at AC 0 with his main

hand, but only 30% to hit with his offhand. (This assumes that you have

identical weapons in each hand, else your THAC0's would look different)

Let's see what might happen in a few rounds: (again assuming that you

always do max damage, no critical hits, and remember that the offhand

only attacks ONCE per round)

main hand (1d8, 2.5 attacks)  offhand (1d8, 1 attack)  tot:

round 1:    hit, 8 dmg.                      miss 0                8

miss, 0 dmg.                      --                    0

hit, 4 dmg (the "half")          --                    4

---

12

round 2:    hit, 8 dmg.                      miss 0                8

miss, 0                          --                    0

---

8

round 3:    hit, 8 dmg.                      hit, 8 dmg.            16

hit, 8 dmg.                      --                    8

---

24

R1(12) + R2(8) + R3(24) = 44 dmg. in 3 rounds

In three rounds, the offhand managed 8 damage.  It only hit the AC 0

target 1 out of 3 times (technically that's above average for it!).

So, is Dual-wielding worth it?  Yes, but really only if you get 3 stars

in the Two Weapon style.  It also becomes much better as your THAC0

improves.  And never, ever dual wield unless you have at LEAST 2 stars,

else your main hand THAC0 is hurt.

Men husk også at Crom Feyr gir 25, strenght, så da vil du ta enda mer damage per runde hvis du dual-wielder. Du vil også treffe mye mer.

Skrevet

Tja, TotSC var egentlig mer frustrende enn det var gøy. Det eneste er at du får litt høyere level (maks level ti eller no).

Det følger ikke handlingen, så du går ikke glipp av noe.

Skrevet

Dual Wielding Analysis

Men husk også at Crom Feyr gir 25, strenght, så da vil du ta enda mer damage per runde hvis du dual-wielder. Du vil også treffe mye mer.

I praksis blir det ganske likt.. Velg Dual Wielding hvis du føler for det. Det synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...