Gå til innhold

RAID, SATA og partisjonering


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å sette sammen en PC og lurer litt på hva slags lagrings-løsning jeg skal velge. Jeg har ingen tidligere erfaring med hverken RAID eller SATA så jeg tenke at det var på tide og fleske til med begge deler ;)

 

Tidligere har jeg alltid opperert med to disker (enten fysisk eller vha partisjonering). Den ene disken har fungert som OS/applikasjonsdisk og den andre har fungert som som rent lagringsmedium. For meg har dette alltid vært en sikker og grei løsning.

 

Den nye PC'en skal bygges med et ASUS P4C800-E Deluxe hovedkort og to "Wd Harddisk 250.0GB IDE 7200RPM SATA 3.5" 8MB Caviar RAID Edition SATA FDB" harddisker.

 

Så kommer spørsmålet: Kan jeg partisjonere disse diskene slik slik at jeg i praksis får to disker (en til OS og applikasjoner og en til lagring) hvis jeg kjører RAID? Eller vil det være en bedre løsning å kjøpe en tredje disk til OS og aplikasjoner?

 

Maskinen skal fungere som en "light" server i en bedrift så stabilitet og ytelse er viktig. Jeg har tidligere "maset" som dette prosjektet i en annen tråd.

 

Setter pris på tilbakemelding eller evt andre løsninger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du har satt opp RAID er det ingen praktisk forskjell på et raidoppsett eller en fysisk disk. Du behandler diskene i RAID som en disk. Du kan partisjonere raiddiskene som en vilken som helst annen disk.

Det kan være greit å ha en annen disk til backup ol. Siden alle data går tapt dersom en av diskene ryker. Forutsatt at det dreier seg om RAID-0.

 

Edit: Leif.

 

XenZor

Endret av XenZor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...