Gå til innhold

Tanker om ny regjering


Anbefalte innlegg

Vi nærmer oss regjeringskrise, og den kan komme så tidlig som i høst. I den anledning kan det være interessant å lufte sannsynlighetene for en regjering under AP/SV/SP.

 

Hva har egentlig disse partiene til felles? Ett. Å fjerne Bondevik og dagens regjering fra makten. Ved siden av det, spriker partiene i alle retninger. Selv om AP har markert seg lenger til venstre i norsk politikk de siste årene, er forskjellene mellom dem og SV fremdeles store - både i nasjonal og internasjonal arena. SP har på sin side aldri hatt noe særlig til overs for noe utover egen nesetipp. At Senterpartiet kalles sosialistisk i disse dager, er i seg selv et paradoks.

 

SV/SP er samlet i enkelte store saker, deriblant EU-saken. AP har alltid vært en sterk pådriver for EU. Her møter vi den første utfordringen. Hvem skal føre utenrikspolitikken for den nye regjeringen? EU-frelste Jagland? Hva med Norges forhold til NATO? SV ble dannet i 1961, som en følge av nettopp Norges engasjement i NATO. Et samarbeid mellom SV og AP har i årevis vært sett på som direkte tabu i begge leire. Hva skulle muliggjøre dette nå?

 

Politiske analytikere hevder at Stoltenberg er presset av deler av eget parti. Han er selv tvilsom til SV-samarbeid, heter det. Det er spådd at det frem mot valget i 2005, skal bli ganske enkelt å markedsføre politikken - men at de indre stridighetene, både mellom partiene og innad i de repsektive, kan føre til kaos etter valget er avgjort. Sett at de vinner; men så kommer de store sakene over dem. Norge og EU? NATO-medlemskap? Miljøhensyn? Distriktspolitikk?

 

Jeg tror det kan bli en utfordring. Men det skal bli spennende å se.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Irrelevant. Vennligst, la oss slippe den debatten nå. Vi må heller diskutere sannsynligheten i dette samarbeidet, ikke utfallet.

Det er visse muligheter for det, siden noen i Høyre desverre ikke vil sammarbeide med FrP (noen i KrF også for den sagts skyld..) Men vi må se og få sammarbeidet med FrP. DA skal vi endelig få en god, blålig regjering!

 

Jeg er desverre redd en slik regjering kan bli virkelighet.

Lenke til kommentar

KrF vil aldri, tross deres sympati med FrPs islam-syn, inngå et regjeringssamarbeid med FrP. Om Høyre gjør det, tviler jeg på nå. Skjønt, man skal aldri riktig utelukke det. Erna Solberg har allerede tatt et skritt til høyre for hva Jan Petersen definerte som sitt Høyre. Jeg tror Hagen satser på å være anstendig neste år. Grunnen til at han holdt tordentalen denne sommeren var for å fullstendig utheve hans syn på islam i Norge - slik at han ikke trenger å ta opp denne saken neste år. Denne konstante omkoplingen fra populistisk til anstendig partipolitikk er typisk Hagen.

 

Et samarbeid mellom Høyre og FrP ville også bydd på mange problemer. Ikke bare fordi Fremskrittspartiet markedsøkonomisk sett ligger nærmere venstresiden enn høyresiden, selvom de helst liker å kalle seg liberalister. Solid støtte til statlige økonomiske ordninger har vist oss at dette er mer et skalkeskjul enn en realitet. En indikasjon på dette, er Torgeir Høiens avskjed med partiet i våres.

 

Høyre er dessuten et meget moderat parti i skandinavisk sammenheng, mens Fremskrittspartiet hovedsaklig er et protestparti og en populismens høyborg - som driver et veldig spill med det norske folk til enhver tid. Et samarbeid mellom disse to, på statsplanet, er nær sagt utenkelig.

 

Takk og lov.

Lenke til kommentar

Alt er greit bare Krf blir kastet ut av regjeringen. Men helst blått.

 

Et parti som har så liten del av folket bak seg, og i tilegg Skal være så humanetiske ,tiltvinger seg Statsministeren er for meg bare et bevis på hva folk er villig til å gjøre for å få makt og en tittel.

 

Ekstrem Dobbelt moralisme.

 

Jeg tror at både Bondevik og Høybråten er litt syke.

Lenke til kommentar
Alt er greit bare Krf blir kastet ut av regjeringen. Men helst blått.

Vel, da er det vel strengt tatt ingen regjering lengre?

 

Et parti som har så liten del av folket bak seg, og i tilegg Skal være så humanetiske ,tiltvinger seg Statsministeren er for meg bare et bevis på hva folk er villig til å gjøre for å få makt og en tittel.

Politikk handler enestående om makt og titler. Du kan si mye om Kristelig Folkeparti, men human-etiske er vel nettopp hva de ikke er. De er kristne.

 

Ekstrem Dobbelt moralisme.

Dobbeltmoralisme? Hvordan?

 

Jeg tror at både Bondevik og Høybråten er litt syke.

Jeg tror begge er politikere. Man må være litt syk for å bli politiker på et så høyt nivå, må man ikke?

Lenke til kommentar

Et regjeringsalternativ med AP/SV/SP er et LANGT bedre alternativ enn det vi har idag. Hvis vi skal ha noe som helst mulighet for å styrke velferdstaten Norge så må vi få inn en sosialistisk-regjering. AP og SV har et veldig likt verdigrunnlag, bortsett fra EU (men der er også de borgelige veldig uenige). SP har jeg egentlig ingen formening om, uansett så vil ikke de få inn veldig mange mandater.

Lenke til kommentar

SV er et skritt i retning av Sovjet, med en slags motsatt Robin Hood ideologi hvor man tar fra de som jobber til de som ikke gidder å gjøre det. Har vi noe problem i samfunnet så ordner man det greit med å innføre et forbud til, bare se hvordan Kristin Halvorsen uttalte seg i etterkant av trikkedrapet. Og folk kaller FrP for populister? Stort sett alt som kommer ut av kjeften til Kristin Halvorsen er jo dårlige gjennomtenke utspill hvor man støtter opp om andres håpløse forslag. SV innser ikke at det er kapitalismen som flytter samfunnet fremover, og at folk er av natur egoistiske. Alt kan finansieres bare man tar penger fra de rike. SV er ikke sosialister, de er snillister.

Lenke til kommentar

Arbeiderpartiet og SV ser svært forskjellig på ting, i meget grunnleggende spørsmål er de svært uenige. Jeg er helt enig med deg. Dagens regjering, er et sorgens kapittel - og landet trenger en ny regjering som kan gjenreise velferdsstaten, men tre partier som krangler så busta fyker er ikke rette veien å gå, hvis dette først skal gjøres.

 

La oss gå inn i et så konkret eksempel som WTO-avtalen, og hva de ulike partiene mener denne har å si for Norge:

 

Arbeiderpartiet: - En bra avtale (kilde)

 

Senterpartiet: - Ingenting er bra med WTO-avtalen (kilde)

 

Sosialistisk Venstreparti: - Nei til WTO-rasering av norsk landbruk (kilde)

 

På en sak som denne finner SP/SV hverandre øyeblikkelig. Arbeiderpartiet har en helt annen mening. Fra å være en bra avtale for noen, blir den altså destruktiv for andre - dette er en tone som ikke er aktuell for noen regjering.

Lenke til kommentar
Sosialistisk Venstreparti: - Nei til WTO-rasering av norsk landbruk (kilde)

Hvordan kan SV være for tollmurer på utenlandsk mat? Man gnåler jo over at u-landene er så fattige, hadde man fjernet tollmurene på utenlandsk mat slik at u-landene hadde hatt mulighet for å eksportere landbruksproduktene sine så hadde man jo virkelig fått muligheten til å hjelpe disse landene opp på bena.

 

At SP er for tollmur er ikke så rart, fanesaken deres er jo å ha flest mulig mennesker boende på mest mulig grisgrendte steder mens de driver et hobbyjordbruk finansiert av resten av befolknigen via overføringer til landbruket og tollmur.

Lenke til kommentar

SV er et skritt i retning av Sovjet, med en slags motsatt Robin Hood ideologi hvor man tar fra de som jobber til de som ikke gidder å gjøre det. Har vi noe problem i samfunnet så ordner man det greit med å innføre et forbud til, bare se hvordan Kristin Halvorsen uttalte seg i etterkant av trikkedrapet. Og folk kaller FrP for populister? Stort sett alt som kommer ut av kjeften til Kristin Halvorsen er jo dårlige gjennomtenke utspill hvor man støtter opp om andres håpløse forslag. SV innser ikke at det er kapitalismen som flytter samfunnet fremover, og at folk er av natur egoistiske. Alt kan finansieres bare man tar penger fra de rike. SV er ikke sosialister, de er snillister.

 

:thumbup:

Endret av Amesos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...