Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WOL- hvordan og hva=


Anbefalte innlegg

Hei, jeg driver å filker litt i et nettverk og skal prøve å få til WOL (wake on lan) på noen av disse. Hva trenger jeg for å gjøre dette? Skal kunne starte marskinen og ha mulighet til å kunne gjøre endrigner i marskinen. Hvordan fungerer dette, finnes det noen gratis program, fungerer WOL selv når marskinen er helt av?

Endret av surrehue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet om mac adresen (til nettverks kortet) er tilgjenglig i nettverkskortet så lenge Wake on lan er aktivert, slik at det kan finnes opp fra en annen marskin? Holder det at marskinen er slått på, eller må man være logget inn ? Har et nettverk med ca 80 pc'er og vil helst slippe og gå rundt å slå på og finne mac-adressen til hver enkel pc. Har brukt programmet MAGPAC som har scannet nettverket, men den finner bare noen av marskinene. Er det noen som vet om noen andre programmer for dette, eller som har noe kunnskaper på dette feltet?

Lenke til kommentar

Har aldri brukt WOL, men kjenner prinsippet..

Om du skal scanne etter mac adresser, prøv solarwinds programm pakke, det finnes en demo av det..

 

Men som oftest må maskinen være på, kunn sett noen (nyere) som faktisk har strøm på netkortett slik at den registreres i ARP cachen på switchene våre...

 

\\Sp33D

Lenke til kommentar

Kjører du de maskinene i et domene? (AD, NT4, eDirectory, LDAP, NIS, YP, whatever), så kan en grei måte være å lage et script som dumper ipconfig /all > \\filserver\hemmeligshare$\%machinename% (eller hva nå den varibelen heter). Når alle maskinene har vært i bruk (de fleste maskiner er vel typisk i bruk i løpet av en uke?) er det bare å gå i alle filene (kanskje lage et script som parser igjennom filene og henter ut macadressen, maskinnavnet og IPen?)

Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg skal lage en liste over alle mac-adressene i nettverke i helga, sli at det er mulig og kjøre Wake on lan på alle maskinene samtidig, slik at man f.eks for oppdatert Norman på alle maskinene samtidig. Men så lenge jeg altså slår på alle maskinene også kjører nmap (hvor finner jeg det?) så er saken grei ? For selv om WOL er aktivert på maskinen så gir den ikke fra seg Mac adressen når den er avslått? Maskinene logger seg forøvrig på en domene server, men scripting ekke helt min sterke side, så jeg må nok vandre litt i helgen!

Lenke til kommentar

hvis maskinen er slått av, får du ikke ut macadressen nei.

 

nmap finner du forøvrig som første svaralternativ fra google:

http://www.google.com/search?q=nmap&source...=utf-8&oe=utf-8

 

Cluet her, er at hver gang det går trafikk mellom to pc'er (iptrafikk), så lagres mac adressen til den andre maskinen. Så hvis det går trafikk mellom deg og PC A, vil din maskin automatisk lagre mac adressen til PC A lokalt. (så den slipper å spørre om den hele tiden). arp -a lister ut den lokale arp cachen som nå vil inneholde mac adressen til PC A

 

En grei måte å sende trafikk mellom pc'er, er å bruke ping. (men all ip trafikk ville gjort samme nytte, eks browse shared files) det er ingenting i veien for at du kan pinge hver ip manuelt, men nmap lar deg angi flere ip'er i samme sleng. slik syntaksen var demonstrert. juster selvsagt argumentet til å passe ip-verdier for ditt lokalnett.

 

merk: nmap er en kommando som må kjøres fra kommandolinja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...