Simen1 Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 edit: Simen1, jeg er ikke så sikker på om du vet hva du snakker om Jeg vet ikke helt hva du ikke var enig i, men det jeg prøvde å klargjøre i opsten min var bla. at varmeutvikling og temperatur er to forskjellige ting. Når trådstarter spør hvor mye varme en CPU tåler så svarer jeg bokstavelig på spørsmålet ved å si ca 2-300 watt. Men jeg skjønner jo også hva hen mente å skrive og svarer derfor også på hvilke temperaturer den tåler. Siden silisium ikke brenner/oksiderer merkbart før langt over 1000°C så er ikke det noe problem, men CPU'en består jo av mer enn silisium inkludert ekstremt små detaljer med forskjellige stoffer. Det er disse små detaljene som kan skades allerede ved temperaturer på 100-150°C. Problemet er at så ekstremt små detaljer lett flyter over i hverandre på grunn av noe som heter diffusjon. Ved lave temperaturer som romtemperatur skjer dette så sakte at de små detaljene beholder sin form i kanskje 100 år. Ved litt høyere temperaturer, f.eks 50-60°C så går dette raskere og detaljene beholder formen kun i noen år eller tiår. Ved ennå høyere temperaturer f.eks 100°C så skjer diffusjonen ennå raskere og CPU'en varer kanskje bare dager eller uker på denne temperaturen før detaljene mister form og CPU'en får "hjernesvinn". Ved 150°C skjer dette i løpet av sekunder eller minutter. Diffusjon kan enkelt forklares med at to faste stoffer blander seg over tid. Prøv f.eks å legg frosne bær og isbiter sammen i fryseren. Begge deler er faste stoffer. Etter noen uker så smaker det bær av de svakt fargede isbitene. Slikt skjer i faste metaller også men det skjer mye saktere og over veldig mye mindre avstander. Typisk noen milliondels millimeter ved 100°C over noen dager eller uker. PS. Det kan være lurt å holde røykelaksen unna isbitene i fryseren... Kjip om det lukter og smaker røykelaks av colaen
BlackDeath Skrevet 11. august 2004 Skrevet 11. august 2004 Altid morsomt å lære noe! Takker Simen! Kent
*Thug* Skrevet 11. august 2004 Forfatter Skrevet 11. august 2004 WOW..... Dette kunne du virkelig simen1! litt mer detaljert enn hva jeg trengte som info, men som han over meg sier: Alltid morsomt å lære noe nytt! Synes du og resten av moddene i hw gjør en god jobb simen1.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå