Gå til innhold

Hvodan gjøre dvd-spilleren i en PB sonefri?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er det mulig å gjøre dvd-spilleren i PowerBook G4 1,33ghz sonefri? I så fall; hvordan?

Har lett endel rundt på nettet, men bare funnet firmwarepatcher til Matshita UJ-816 (og tidligere). DVD-brenneren/spilleren i de nye PB 12" SuperDrive, er Matshita UJ-825, som støtter alle typer dvd-plater, men er desverre ikke sonefri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jeg ikke helt sikker på. Jeg har nemlig en SuperDrive, og jeg tviler i grunn på at en ComboDrive har samme produktnavn.

Uansett er hverken din eller min CD/SD implementert på hardware nivå - alt som skal til er en firmware-upgrade, men denne er ikke noe Apple kommer til å lansere. Er sånne folk som DVD-Jon som fikser slike firmware, dermed er det heller ingen releasedato, dem jobber i sitt eget tempo, og vil heller ikke la seg påvirke av donations, etc.

 

Men skal ta å kikke nærmere på den ComboDrive'n jeg.

Lenke til kommentar

Uten at jeg vet hvilken versjon av Matshita som finnes i nyere iBook'er, kan jeg ikke med sikkerhet si hva som stemmer. Men utifra visste steder, ser det ut som om eldre iBook'er heller ikke har denne firmware-upgrade'n.

Så hvis noen med nyere iBook kan sjekke i toast/systeminfo, hadde det vært ypperlig.

Lenke til kommentar

Da kan jeg ikke si annet enn desverre. Firmware for Matshita CW-8122 er ute, men denne kan ikke brukes på CW-8123.

Derimot kan man bruke VLC for å "lure" seg unna sonesperren. Dette funker kun om man allerede har angitt en sone. Om man ikke har gjort dette, vil det ikke funke. For å gjøre dette, setter man en DVD inn, og velger så sone. Er da smart å velge sonen for europa (sone 2).

Deretter er det viktig at Apple's DVD spiller ikke starter opp ved insetting av DVD. Den må da endres til VLC. Etter dette skal man tilsynelatende ha en "sonefri" dvd-spiller.

 

NB!; Har lest rundtomkring, og har funnet ut at visse personer påstår at VLC forandrer på sonene (slik at man minker på de 5 endringene man har) uten å si i fra. Dette er dog bare et problem om vi spiller dvd-plater fra forskjellige soner (noe svært få av oss gjør).

 

Kan også nevnes at de fleste DVD-rippere er uavhengig av sonevalg på dvd-spilleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...