Gå til innhold

Spørsmål angående opprettelse av internettkafe


Anbefalte innlegg

Jeg har sammen med en dataansvarlig fått i oppdrag å sette opp en internett-kafe i nærmiljøet. Kommunen har bevilget 45 000 kroner til dette prosjektet, og vi har fått tillatelse til å bruke lokaler i Figgjohallen. Planen var vistnok å bruke pengene til to datamaskiner og noen XBox-er. Datamaskinene skulle være tilkoblet en bredbåndslinje (vet ennå ikke hastigheten) som skulle være tilgjengelig i hallen.

 

Men jeg har tenkt litt over dette, og jeg har kanskje funnet en bedre løsning. Hva om pengene blir invistert i en kraftig server som vi plasserer bort fra de besøkene? Så kunne vi skaffe oss noen tynnklienter fra den lokale skolen, som vi så setter opp i nettverket og kobles til serveren.

 

Men hvilke spesifikasjoner synes dere er nødvendig for denne serveren? Og hvilke programvare er påtrengt for å få gjøre dette mulig? Eller bør vi heller satse på det første arternativet?

 

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger win2k server eller 2003 server for å få koblet tynne klienter til serverene din. Citrix programvare er også ambefalt. Lisenser koster mye, men det går alltids ann å slippe billig unna........ :dribble:

 

Bruker en 233 mhz 128mb ram som en server nå. Du behøver ikke så god cpu, men du trenger masse ram.

Lenke til kommentar
Du trenger win2k server eller 2003 server for å få koblet tynne klienter til serverene din. Citrix programvare er også ambefalt. Lisenser koster mye, men det går alltids ann å slippe billig unna........ :dribble:

 

Bruker en 233 mhz 128mb ram som en server nå. Du behøver ikke så god cpu, men du trenger masse ram.

skal det være endel brukere på Citrix servere så trenger du gode CPUer og..

 

Administrer 5 Citrix servere på jobb, 2 Xeon 2400 prosessorer og 2.5 Gig RAM...

Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på hva du skal bruke internet caféen til. Dersom du skal ha en kombiløsning med surfing på datamaskiner og spill på x-bokser, så ville jeg muligens gått for en tynnklient løsning. Du behøver bare en win2k3 terminal server med ca. 2GB RAM, legg inn den softwaren du ønsker at folk skal ha tilgjengelig der, explorer, office o.l. Da kan du plassere ut flere "gamle" maskiner som du får kjøpt brukt til en billig penge. Du får flere maskiner tilgjengelig, og dekker spillebehovet v.h.a. x-boksene.

 

Jeg har faktisk utført tester med vanlig pentium-bokser, 133MHz og 16GB RAM, Win98SE som tynn-klient mot en win2k3 windows terminal server. Fungerte som en drøm!

 

Og nei, Citrix er ikke løsningen. Er bare et fordyrende mellomledd. Du har faktisk alt det du trenger via win2k3 terminal server i dag.

Lenke til kommentar
Du trenger win2k server eller 2003 server for å få koblet tynne klienter til serverene din. Citrix programvare er også ambefalt. Lisenser koster mye, men det går alltids ann å slippe billig unna........ :dribble:

 

Bruker en 233 mhz 128mb ram som en server nå. Du behøver ikke så god cpu, men du trenger masse ram.

skal det være endel brukere på Citrix servere så trenger du gode CPUer og..

 

Administrer 5 Citrix servere på jobb, 2 Xeon 2400 prosessorer og 2.5 Gig RAM...

Du kan jo sikkert drive 1200-1500 klienter med det oppsettet der da...

Er vell snakk om 10-20 for han sin del..

Lenke til kommentar
Du kan jo sikkert drive 1200-1500 klienter med det oppsettet der da...

Er vell snakk om 10-20 for han sin del..

Jøss... Sjefen bør ikke lese din melding her, for han kunne jo tro deg :)

vi har Max 20 klienter pr server, og kjøres di "rette" programmene så kneler serverne..

Lenke til kommentar
Og nei, Citrix er ikke løsningen. Er bare et fordyrende mellomledd. Du har faktisk alt det du trenger via win2k3 terminal server i dag.

Citrix kan være løsningen og er ikke bare ett fordyrende mellomledd.

Selvom Microsoft har tatt ett stort skritt nermere Citrix med Win 2003

Lenke til kommentar
Du kan jo sikkert drive 1200-1500 klienter med det oppsettet der da...

Er vell snakk om 10-20 for han sin del..

Jøss... Sjefen bør ikke lese din melding her, for han kunne jo tro deg :)

vi har Max 20 klienter pr server, og kjøres di "rette" programmene så kneler serverne..

Hvaslags programmer kjører disse da? skal de kunne kjøre explorer så klarer 5 servere av det kaliberet faktisk så mange.. om internett-linja klarer å dekke behovet til over 1000 surfere er kansje en annen sak..

Endret av Mac
Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

 

Jeg vil helst holde kostnaddene nede, så win2k3 windows terminal server blir nok løsningen. Men med tynnklienter mot server, er det da mulig for brukerene å kjøre småspill skrevet i Flash og Java? Slike spill vil nesten garantert bli lett etter av de besøkene, og jeg må vite om de kan kjøres.

 

Og hvis jeg kommer til stykket, er det vanskelig å sette opp et nettverk med tynnklienter mot server?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...