Gå til innhold

Hjelp - glo varm pc


Anbefalte innlegg

Sitter med en igo 5000 (Packardbell) 1500Xp, (prøvde denne tråden under lagringsmedier men fikk ingen kloke svar) sliter med at pc'n blir glo varm.

Har målt temperaturene med "Everest" og ser da at hovedkortet har en temp på 60 grader, harddisken 59 grader og cpu'n 19 grader. De to første virker så sinnsykt høye, er dette helt unormale verdier?? Har lest et annet sted på forumet at harddisken ikke bør ligge over 60 grader, da har jeg ikke så mye å gå på.. Synes maskinen har blitt mye varmere etter at jeg installerte trådløst nettverkskort(pcmcia) og 1GB ram, virker dette logisk eller?? Er det noen måte og få ned temperaturen på?? Hjelper det og kjøpe en ny harddisk (pc'n er 1,5år gammel), blir de nye like varme? Hjelper ikke akkurat at det er 27 grader i rommet nå, he he.. men det er jo sommer :D

Ble mange spørrsmål, håper noen har noen kloke svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som cremaster sa: ta målingene med en klype salt.

cpu temp virker usansynlig lav. Er pc'n stabil er det ikke tempraturen noe å bry seg om. tørk litt støv om det er noe og sjekk at alle vifter fungerer.

ny hdd hjelper ikke på temp.

Endret av zadu
Lenke til kommentar

Et triks til de hdd`ene dine, er å sette en vifte foran de.

 

Inntil nylig har jeg ikke hatt vifte foran hdd`ene fordi jeg trodde den gjorde en bedre jobb i side-døra.

Men her en dagen tok jeg hånda på den øverste hardisken, og tempen var utrolig høy, ble nesten litt bekymra.

Satte en enermax foran med laveste hastighet, og det er ihvertfall 15 grader mindre.

Lenke til kommentar
Et triks til de hdd`ene dine, er å sette en vifte foran de.

 

Inntil nylig har jeg ikke hatt vifte foran hdd`ene fordi jeg trodde den gjorde en bedre jobb i side-døra.

Men her en dagen tok jeg hånda på den øverste hardisken, og tempen var utrolig høy, ble nesten litt bekymra.

Satte en enermax foran med laveste hastighet, og det er ihvertfall 15 grader mindre.

kremt.....

 

Dette er forum for bærbare maskiner og han sier han har en PackardBell IGO, da er det nok vanskelig med vifter forran HDD.

Lenke til kommentar

Det som derimot kan være et poeng er en slik bærbar kjøleløsning... Evt se hvor luftinntaket/ene er og ofte vil du finne ut at noen av de er under maskina. Ved så å bruke en bok til å løfte opp undersiden av maskina finner man fort ut at maskinen blir mye kaldere. Hvis den blir kaldere av en bok kan det nok hjelpe med en slik laptopkjøler...

(Dog må jeg si at jeg ikke ahr prøvd en slik selv, har bare lest på nettet at "folk" synes de fungerer fint til å senke temperature på maskina)

 

Cobos

Lenke til kommentar

Hey, takker for alle svar :yes:

tenkte at cpu verdien var så lav fordi vifta akkurat hadde gått, men bør nok ta det med en klype salt som dere sier...

hd temperaturen er riktig for den har jeg målt med flere programmer og den går opptil 59 grader. Synes fortsatt det er mye når grensen ligger rundt 60.. Det var derfor jeg lurte på om det var noe å hente på en ny hd. Kanskje hd min ikke er helt bra, derfor den blir så varm? :hmm: Det tipset med vifte er ikke så veldig praktisk for meg da :D Har blåst ren pc'n med trykkluft (kom mye støv ut av luftehulla). Problemet mitt er at pc'n ikke er like stabil som den engang var.. hender engang innimellom at den henger seg, lurer på om det kan ha noen sammenheng med at den blir så varm, hmm....

Lenke til kommentar

Dette hjelper deg kanskje ikke så mye, men jeg må si det samme som andre har pekt ut. Disse målingene har neppe noen som helst grad av nøyaktighet. CPU'en din kan jo helt pin umulig være 19 grader i et rom med 27 grader luft-temp. Sansynligvis ligger den nærmere et sted mellom 40-60. Og hvis en slik temperatur er helt på tryne, så hvorfor skal ikke de to andre være det?

 

Når det er sagt, så har mange bærbare problemer med varme pga. dårlig design osv.

 

Om ikke PC'en din har slike funksjoner fra før, så annbefaler jeg sterkt å installere et program som "CPU idle" som "slår av" CPU når den ikke brukes og dermed bruker mye midnre strøm / lager mindre varme, uten at dette påvirker ytelsen. Sitt også operativsystemet til å slå av harddisken etter at den ikke er blitt brukt av maskinen på en stund. Det er godt mulig maskinen allerede har tilsvarende instillinger, men det er verdt å dobbelsjekke, da disse to tingene alene kan redusere stømforbruk (og dermed senke varme ,og øke batteri-levetid) betraktelig.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...