Gå til innhold

Dell 510m, erfaringer?


Anbefalte innlegg

jepp jepp, jeg skal ha meg en laptop, og etter mange timer med titting på diverse pcer har jeg kommet frem til at en Dell 510m ser ut til å passe mitt bruk bra. Som kjent er det mange forskjellige konfigurasjoner å velge blandt på dell sine sider. Jeg vurderer denne:

-1.6Ghz Intel -m

-512ram. Tilbud nå, 2x256 for samme pris, er det verdt 800kr å kjøpe den med 1x512?

-30Gb, det står ikke noe om rpm på disken, vil jeg merke stor forskjell på en 5.400 og en 4.200?

-15" SXGA skjerm.

-8x dvd/24xcd-rw

 

Skjermkortet er ikke noe å skryte av, men jeg er heller ikke bortskjemt med bra skjermkort på den stasjonære. (GeForce MX420:p)

 

Nettverkskortet er jeg veldig usikker på, vil ha b/g, men det er også et kort med a/b/g. Er a på vei inn eller ut? Ville dere valgt et Intel eller et Dell kort?

 

Hvis noen har forslag til andre pcer jeg bør se på, er jeg åpen for forslag. Kravene mine er at det er en centrino pc, 512ram, 15" SXGA skjerm (ikke 15.4"), til under 15k. Og bare så det er sagt, jeg har sett på ECS, thundra, whitebox og diverse andre "billigmerker", men de er ikke aktuelle. Ikke spør hvorfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leter etter samme type pc som deg og har også sett nøye på 510m. Men: den har bare 2,5timer som oppgitt forbrukstid på batteriet. Det er alt for lite! Derfor lurer jeg på om det er noen som har erfaringer med stillegående, lette, centrino pc-er til 10-15 tusen.

Lenke til kommentar
er det verdt 800kr å kjøpe den med 1x512?

tatt i betraktning av at du kan kjøpe 512 RAM løst for under 800, så er det IKKE verdt det. DELL sine RAM oppgraderingspriser er hinsides alt jeg noen gang har sett.

ECS, thundra, whitebox og diverse andre "billigmerker", men de er ikke aktuelle

DELL sine INSPIRON modeller, ligger langt under det du kaller "billigmerker" i kvalitet og "feeling" etter min egen erfaring.

Skjermkortet er ikke noe å skryte av, men jeg er heller ikke bortskjemt med bra skjermkort på den stasjonære. (GeForce MX420:p)

Så du har et dårlig skjermkort på din stasjonære PC, derfor ønsker du å ha et dårlig på laptopen og.............

Hvis noen har forslag til andre pcer jeg bør se på, er jeg åpen for forslag. Kravene mine er at det er en centrino pc, 512ram, 15" SXGA skjerm (ikke 15.4"), til under 15k. Og bare så det er sagt, jeg har sett på ECS, thundra, whitebox og diverse andre "billigmerker", men de er ikke aktuelle. Ikke spør hvorfor.

Vikrer for meg som om du har bestemt deg for en 510M, og er fullstendig klar over at ingen her på forumet ville anbefalt deg den. Jeg ser ikke helt poenget med denne posten da.

Lenke til kommentar

Filla: Jeg har langt ifra bestemt meg for den, problemet er bare at jeg har funnet fint lite info om den her på forumet. Mulig fordi den er et dårlig kjøp, ikke vet jeg. Har heller ikke funnet noen skikkelig anmeldelser av den andre steder.

 

Fordi jeg var ganske sikker på at noen kom til å si at skjermkortet ikke duger til mye skrev jeg at jeg ikke er vant med noe godt skjermkort, og klarer meg fint med det. Kunne godt ha formulert meg annerledes: Spiller lite, og hvis jeg gjør det gjør jeg det på ps2, derfor er ikke dårlig skjermkort noe problem.

 

kri84: batteritiden er absolutt ikke bra, men det står at man kan kjøpe "sekundært batteri til media bay" til ca 1000kr. Noen som vet hva media bay er?

Lenke til kommentar

Dell 510m er en super maskin.. Jeg har selv sett den i bruk å tastet litt på den, da en kamerat av meg eier den maskinen.

 

Stille som grava, og rimelig rask. Kan ikke si noe på kvaliteten enn at det er plastikk, uten at det gjør alt for mye.

 

510m har meduia bay ja. Slotten brukes av cdromen som kan byttes ut med harddisk, batteri el. Veldig greit.

Lenke til kommentar

Har brukt den forrige modellen, 500m, mye. Da den ble kjøpt kostet den såvidt over 9000 kroner.

 

Den store fordelen er prisen, spesielt med tanke på at den er Centrino-basert. Maskinen fremstår som relativt lett og liten, og fremfor alt stille.

 

Hvis du går for mange oppgraderinger på Dell.no ville jeg sett ekstra nøye på hva totalsummen blir. Plutselig er ikke maskinen så billig lenger, og da kan du kanskje kjøpe noe annet.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar

Skriv dette innlegget på min 510m. Er godt fornøyd med den. Som nevnt over er batteriet dårlig. Rett over 2 timar i XP, litt under med SuSE. Skjermkortet er heilt greit så lenge du ikkje skal spela nye spel. Duge fint til litt eldre titlar, td. Ghost Recon :-)

 

Ser du vil ha 15" skjerm. Slik eg ser det er det kun nødvendig om du samtidig skal ha 1400x1050 (nydelig oppløysing på 15"). 1024x768 på 15" er for svaksynte, då kan du heller gå for 14".

 

Vifta er svært stille. Veldig sjelden eg høyrer den. Hd er 4200 som er litt flaskehals, men ikkje veldig plagsomt.

 

Når eg handla så hadde eg føljande krav:

pentium M, 512 mb ram, min 30 gb hd, 1400x1050, 802.11g.

Dell kom best ut, faktisk over 1000 kr billigare enn nr 2, multicom. Har seinare sett samme spec til 2500 meir hos dell....

 

Det er ein heilt grei pc, men om du får same spec billigare hos psdata eller multicom ser eg ikkje nåken grunn til å ta 510m.

 

Eg synest heller ikkje at dell er spesielt kjappe på levering, men det varierer vistnok voldsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...