Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LAN-oppsett med tre ledd


Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp et LAN for 11 personer. Foran meg har jeg en 8-porters- og en 4-porters switch, og en 4-porters ruter.

 

Hvordan kan vi sette opp nettverket optimalt? Switchene og ruteren takler 100 Mbit hastighet med full duplex. Ruteren har også støtte for DHCP. Den er koblet opp til internett, og vi ønsker også å kunne benytte internett.

 

Takker for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

du har jo bare problemstillingen når det gjelder optimal oppsett for det interne lan'et. Jeg tar utgangspunkt i at dere ikke har 100Mbit internett tilkobling.

 

Husk at full duplex ikke betyr 2 x 100 Mbit.

 

Jeg ville nok satt opp 8-port og 4-port switch med hver sin kabel (cat 5 eller bedre) mot en 100 Mbit port hver i routeren. Da mister du 1 port hver (men det gjør du uansett hvordan du setter opp). Da har du 10 porter igjen i switchene, siste mann kobler du rett inn i en av de resterende portene på routeren.

 

Om full duplex faktisk er fordelaktig eller ei avhenger fullstendig av hva dere gjør på nettet. Noen applikasjoner / protokoller kan ikke dra nytte av dette.

 

I hvert fall skal alle få lik hastighet i dette oppsettet. Bruk routeren som dhcp-server hvis du ønsker, ellers anbefaler jeg bruk av fast ip med routeren som standard gateway. Du kan så legge inn ip'er til eksterne dns-servere (se for eks. online.no).

 

Det vil nok generere litt mere trafikk fra internt hold ut til internet, men routeren din slipper å gjøre forespørslene for alle maskiner (avhengig av router, og internett linje hva som er best)

Endret av bitcowboy
Lenke til kommentar

når du sier en fire portes ruter, er det da fire separate porter eller bare en innebygget switch? eller må trafikken faktisk rutes mellom de fire portene? hvilke fabrikater er de forskjellige enhetene dine?

 

hva denne ruteren egentlig er er viktig for oppsettet av resten av nettet

Lenke til kommentar
Husk at full duplex ikke betyr 2 x 100 Mbit.

Full-duplex er 100mbit hver vei jo.

 

D-Expert; ellers er det viktig at du sjekker det blinkage sa. For om trafikken på routeren's porter må routes, kommer det til å gå ekstremt tregt ved store filoverføringer.

Så mitt råd er vel at du seriekobler alt sammen; Router -> 4-porters -> 8-porters. Hovedmomentet av kopiering kommer til å skje mellom switchene, så om dem er koblet til hverandre, eller via routeren, spiller ingen rolle - eneste er at du ikke vet om routeren støtter skikkelig båndbredde mellom portene der. Derfor plasserer du de 2 siste maskinene der.

Lenke til kommentar

Det er en innebygget switch. Svaret som bitcowboy ga tror jeg er godt nok svar for meg. LAN'et begynner nå til mandagen, vi får se hvordan det går. Vi har forresten en 2 mbit-linje.

 

OG: Vi har mange ukryssete kabler, kan vi bruke noen av disse mellom switchene/ruteren? Jeg kjøper kryssete kabler om det trengs før LAN'et begynner.

Lenke til kommentar
OG: Vi har mange ukryssete kabler, kan vi bruke noen av disse mellom switchene/ruteren? Jeg kjøper kryssete kabler om det trengs før LAN'et begynner.

Kryssede kabler skal ikke brukes. Med mindre switchene har autosense på krysset/ukrysset (LITE sannsynlig), skal det brukes ukryssede kabler.

Lenke til kommentar
OK, betyr det at de to siste maskinene vil oppleve trege hastigheter mellom resten av maskinene? Vil DHCP-serveren i routeren gi IP-adresser til alle? Bare kjekt å ha alt klart, slik at vi sparer tid :)

Ikke nødvendigvis. Finnes mange routere med innebygget switch, mens andre igjen er bygget opp slik at alt må routes fra port til port. Hva du har er vanskelig å si.

Når det gjelder DHCP, skal alle få IP-adresse ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...