Gå til innhold

Asus hovedkort og tempratur


eivind04

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor mange av dere som har asus hovedkort som har en tempratur på cpu'en på over 60 grader ved beslastning.

 

Kan asus hovedkortets temp. følere vise feil i bios m.m?

 

Mitt hovedkort asus a7n8x-e m/ xp3000+ har en tempratur i kabinettet på rundt 30 grader cpu tempratur uten belastning 54 og oover 60 grader ved belastning.

 

Kjører med sidedeksler av , dette har kun et par graders innvirkning. Jeg har satt et par vifter ekstra i forkant som blåser inn. Kjører cpu kjøleren på 3900 omdreininger (maskinen høres ut som et jetfly som snart tar av) allikevel får jeg tempratur på over 60 grader under belastning.

 

Er dette et stort problem for dere andre som har asus kort.

 

Jeg skal bestille meg vannkjøling på mandag både te skjermkort, cpu, harddisker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ikke unormalt ut. Jeg har også Asus A7N8X-E Deluxe med en XP2500+, og ved idle ligger CPU'en på litt over 50 grader, litt mer ved load. Disse prosessorene er generelt veldig varme. Men viften hos meg går ikke på langt nær så fort som det din gjør. Den begynner på mellom 2000-2500 og så går den betraktelig ned hvis prosessoren ikke jobber.

Lenke til kommentar

Jeg har også asus a7n8x-e deluxe og ingen temp problemer.

cpu 44 gr. idle 46 gr. load med cpu vifta på ca 3000 rpm

hovedkort temp 29 gr.

har 4 kabinett fifter 2 blåser inn luft og 2 blåser ut luft, hastighet på viftene er ca 2300 rpm.

bruker xp3200 athlon prosessor

bruker siste bios fra asus rev. 1011

har klokket cpu til 2.3 ghz utne noen temp problemer.

bruker thermaltake vulcano 12 cpu vifte.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Har A7N8X-E med bios 1011 (modifisert med siste s-ata bios).

 

Min Spire WhisperRock IV holder CPU tempen på ca. 50 grader idle og opp mot 60 grader load.

Helt greit egentlig. Har en AMD XP2500+ @XP3200+

Greit å ha en stille PC, en en som bråker som et dash 8 fly; men somholder 5 grader lavere temp.

 

Les resten av system på profil.

Endret av torkelma
Lenke til kommentar

Mitt Asus P4C800-E Deluxe , riktig nok for Intel P4 har i allefall ikke vært i nærheten av slike temperaturer i allefall..

 

Typisk temp ved oppstart er vel ca 20-25 grader

Normal drift er vel ca 30-35

Kommer ikke på sist temp var over 40 grader..

 

De eneste viftene jeg har i mitt kabinett er cpuviften (1500rpm) og en 120mm enermaxvifte som går på ca 1500rpm

pluss en 12db papst 80mm vifte som kjøler mine 3 harddisker i underetasjen av kabinettet

 

Min P4 3.0 Ghz FSB800 ligger typisk på disse temperaturer:

ved oppstart ca 25 grader, idle circa 35-40, stoor belastning ca 50 grader

Endret av tintin77
Lenke til kommentar

Jeg leser av tempraturen i Asusprobe men sjekker også temp. i bios for å se om der er forskjell, noe det ikke er.

 

Har oppgrafert til biosversjon 1010, fikk ikke 1011 til å virke på maskinen den begynte å restarte seg halveis i oppstarten , noen som vet hvorfor?

Lenke til kommentar

Morn

 

jeg har : Asus K8N-E DELUXE / AMD Athlon 64 3200+ og NorthQ Silent Ice II K8 Cpu vifte og jeg ligger på normalt 43 grader når jeg ikke gjør en drit. men har spillt endel C&C Generals i det siste og da har tempen ligget på litt over 60 grader så det er ikke unormalt vil jeg si :ermm: har 5 kabinett vifter som går, 1-120mm på toppen og 2 til hdd og 2 bakerst i pcen.. har 1 på den ene siden som blåser inn på cpuen men den har jeg ikk ledning til enda.. men når jeg får kobla på den så får jeg vel holde tempen mer stabilt..

Endret av TheBuG
Lenke til kommentar

Mitt asus A7N8X-Deluxe har også problemer med å oppgi riktig temperatur, biosen viser en temperatur, asus probe viser en annen, og Aida 32 viser 2 andre som igjen er anderledes enn de andre 2. Så jeg har ikke peiling på hvilken som oppgir riktig. Asus Probe skal jo lese av bios.

 

 

Uansett, så har det lite å si hva slags "vifte" man har på cpu'en, det er faktisk selve heatsinken, eller kjøleren som har mest og si, så turtallet på viften er ikke noe å måle selve kjøleevnen til en CPU vifte på. bare så det er sagt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...