Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Store problemer med nettverk


Anbefalte innlegg

Først, slik er det koblet opp;

opplegg.JPG

 

Problemet er;

når jeg stiller inn netverk på maskinene, og skriver samme navn på nettverket, og alt det der rett så virker det likevel ikke, på den bærbare med WLAN (PC5) så kommer jeg meg på nett (igjennom PC1) og kan også se at PC1, PC2 og PC5 (den selv) er inne på nettverket, men jeg kommer meg ikke inn på noen av dem, prøver jeg så kommer det opp "\\PC(X) er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursjen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser. Nettverksbanen ble ikke funnet."

 

På PC1 kommer jeg meg ikke inn å se på nettverket, og da kommer beskjenden;

"\\PC(X) er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursjen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser. Listen over servere for denne arbeidsgruppen er ikke tilgjengelig nå."

 

Og på PC2, så ser jeg at PC2 (den selv) og PC5, men ikke at PC1 er inne, og når jeg trykker på en av dem, så kommer den samme meldingen som på PC5 opp .

 

På PC3 og 4 så har jeg ikke prøvd.. håper på å få til dette, slik at det virker.. og når det er gjort er det å få til eksternt skrivebord mellom PC1 og 5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Hvilken ruter har du? Antar at PC-ene er koblet til en switchemodul (på ruteren) og at de er på samme subnett? PCene får 'pinget' hverandre?

- Hvilket OS kjører du på PCene? Forskjellige OS i en arbeidsgruppe er noe herk :)

- Du kjører i arbeidsgruppe og ikke i et domene?

- Er du 100% sikker på at alt av brannmur-software ol. er skått av?

 

Ut fra:

På PC1 kommer jeg meg ikke inn å se på nettverket, og da kommer beskjenden;

"\\PC(X) er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursjen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser. Listen over servere for denne arbeidsgruppen er ikke tilgjengelig nå."

- Tipper du har et autentiseringsproblem her. Dvs at den brukerkontoen du logget deg på lokalt ikke er autentisert på den PCen du forsøker å komme inn på via unc-banen. Forsøk å lage identiske brukerkontoer på samtlige PCer (samme brukernavn og passord).

- Slå av enkel fildeling (om du bruker windows xp).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...