Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Surfehastighet - Opera vs MS IE

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har problemer med at jeg kun får halv hastighet når jeg surfer med Opera i forhold til Internet Explorer (målt med Speedometeret til IT-avisen).

Har også problemer med at Opera henger seg av og til.

Har prøvd å innstallere ny Opera-versjon flere ganger.

Noen som vet hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes man sparer mye tid ved å bruke Opera når man navigerer på nettet, derfor ønsker jeg ikke å bruke IE mer enn nødvendig (må dessverre bruke den der hvor sidene ikke kan visees i Opera...)

Jeg ser også når jeg laster ned sider at det går veldig treigt med Opera (100 KB/s ved lasting av dagbladet.no og aftenposten.no, noe hurtigere ved lasting av vg.no)

Skrevet

I dag skiftet jeg fra ie til opera, denne browseren er kjapper enn ie men savner allerede ie, måtte prøve noe nytt, og så langt innfrir opera. Men det tar jo en tid før man får feelingen med en ny browser, jeg liker ie faktisk veldig godt, men den henger og klarer ikke å henge helt med noen ganger så det skal bli spennende å se.

Skrevet (endret)

Har du forsøkt å kontrollere med Mozilla Firefox mhp hastighet?

Når du tar opp en tråd hvor du stiller Opera opp mot IE igjen så kaster bensin rett på et bål. Håper ikke dette blusser opp til nok en sånn fanboy-greie.

Kjører du begge browserne på like premisser? (laaknor). Gå inn på IE og tools -> internett options og velg delete files (også offline content) på temporary internett files. Steng igjen IE og åpne på nytt, sjekk hastigheten da... Kan være noe mer du også må blanke ut for å tømme cachen... gjør det samme med opera.. se om du får forskjellige hastigheter.

Endret av hart
Skrevet

ie er like treig som opera når man tømmer cachen og stiller det likt på begge. Stor cache=kjapp browser, liten eller ingen cache=treig browser. Mne opera er kjapper når jeg skriver i forum som dette, ie bruker en stund på å "sende" inn innlegget, men opera sender det tvert.

Skrevet

hart skrev:

"Kjører du begge browserne på like premisser? (laaknor). Gå inn på IE og tools -> internett options og velg delete files (også offline content) på temporary internett files. Steng igjen IE og åpne på nytt, sjekk hastigheten da... Kan være noe mer du også må blanke ut for å tømme cachen... gjør det samme med opera.. se om du får forskjellige hastigheter."

Har prøvd dette nå. det ble ingen forandring.

IE blir målt til ca. 20 000 kbit/s

Opera blir målt til ca. 10 000 kbit/s - og noen ganger nede i 6-7 000 kbit/s

Skrevet
står "automatically detect proxysettings" på i IE?

Hvor finner jeg det?

Spiller det noen rolle hvordan IE er satt opp når det er Opera som er treig?

Skrevet
Skjønner ikke hvorfor så mange peser på Opera når man har Firefox og Thunderbird...

Fordi mange synest Opera er bedre enn Firefox og Thunderbird kanskje?

Har prøvd alle og Opera er framdeles favoritten, med Firefox som nr 2. (<- Mi personlige meining, andre får meina det dei vil.)

Skjønner ikkje koffor så mange må masa om Firefox og Thunderbird når tråden er om Opera og IE....

Hint: Ff er nevnt, det er ikkje nødvendig med mange OT-innlegg om alternativ.

Skrevet

fordi sjokolade isen er skamsur!!

Eg har brukt opera heilt til firebird skifta til firefox, det blei eg konvertert.

Firefox har bare 1 negativ ting, det er at eg må for kvar nye innstallasjon legge til dei extensions eg vil ha. Men eg får vell se det positive i det, eg slepper mykje anna tull som eg aldri vil bruke.

Skrevet

Denne siden har helt konkrete tips om hvordan å få mest hastighet ut av Opera.

Sånn i utgangspunktet høres det veldig merkelig ut at IE er raskere, det har jo vært en av de sterkeste argumentene til å bruke Opera (i tillegg til sikkerhet, mouse gestures... ok, skal stoppe nå :D)

Skrevet
står "automatically detect proxysettings" på i IE?

Hvor finner jeg det?

Spiller det noen rolle hvordan IE er satt opp når det er Opera som er treig?

hmmm.... Tools->internet options->connections->proxy

eller.no sånt *har ikke en windows-maskin foran meg akkurat nå, sitter bare på Opera*

Det som er greia er at ISPen din kan ha satt opp en proxyserver som cacher siden du er på som er satt opp slik at IE finner den automatisk. Da kan det se ut som om du utnytter linja di for fult, mens det i virkeligheten bare er linja di helt frem til ISPen, og ikke lenger.

Sjekk hjemmesiden til ISPen din om det står noe om proxyserver der, så kan du kanskje legge den inn manuelt i Opera.

Skrevet (endret)

Beskriv problemet og send det i en mail til Opera. Jeg tror de er mer enn villige til å hjelpe deg (konkurrenter vet du ;) ) selv om kun registrerte brukere har tilgang til "premium support".

Mitt tips er http://my.opera.com/forums/

Endret av hart

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...