Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Printserver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En vanlig pc kan brukes som printserver hvis den er i nettverk. har deling aktivert på skriveren, og de andre maskinene i nettet har drivere til skriveren innstallert, og konfigurert til å skrive over nettverk. Ellers finnes det printservere som er mere avansert, det kan styres både med Linux, W2k, og novell serveropperativsystem. Da kan man feks. begrense tilgangen til skriveren til enkelte brukere, eller man jan ha flere skrivere tilkoblet og bestemme hvem som kan skrive til de enkelte skriverne, og man kan logge all aktivitet, feks for å kontrollere kostnader etc. Ellers finnes det små printservere som man stikker i kontakten på printeren og putter nettverkskabelen inn i, og da kan den brukes av alle på nettverket som har drivere og styreprogram innstallert. Selv bruker jeg en ASUS-router med innebygd printserver, funker yppelig til alle maskinene her. Vær obs på at enkelte av de enkle blekkskriverne ikke støtter å skrive ut over nettverk. Håper dette klarte opp noe, men seff er dette bare en enkel gjennomgang. Du får kjøpt en veldig bra på multicom, har selv montert den opp i et nettverk, kjører veldig godt og stabilt, og koster 8-900 kr.

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-04-28 14:18 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-04-28 14:21 ]

Lenke til kommentar

Nei, det er jo det jeg beskrev overfor, den gjør det sånn at du KAN loble den til nettverkskabelen. Den de har på Multicom ser ut som en stor kontakt som plugges i printeren, og nettverkskabelen inn i andre enden http://www.multicom.no/varedetaljinfo.asp?...relagerantall=1

 

Hvis du bruker en PC til printserver, kobler du den til de portene du KAN koble en skriver til, skriverporten, eller USB. Har du flere USB-skrivere, kan du bare bruke en USB-hub, og innstalere drivere på de maskinene du skal skrive fra, og det vil funke som bare det. Jeg har feks satt opp en etikettskriver og en vanlig laserskriver på samme maskin hos en av kundene mine, og han kan selv velge hvilken han skal skrive ut med på de andre maskinene.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Slowcooler på 2002-04-28 21:56 ]

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...