Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med et lite prob med Nissan Primera


Radhoo

Anbefalte innlegg

Bilen er en Nissan Primera 94' modell stasjonsvogn.

Problemet er at jeg må lade batteriet i 1/2 time hver morgen før jeg kan starte den.

Jeg har nettopp bygd meg en datamaskin til bilen. Pcen får strøm fra en 150 watt opus strømforsyning. Den settes i dvale for hver gang jeg tar ut nøkkelen. Jeg har satt en volt-guard på psuen, slik at den kobler av strømmen i tillfelle volten kommer under 11.6 v. Og den får ikke strøm før volten er 12.6 V.

Imorres så skulle jeg starte bilen, men den ville ikke starte. Den prøvde, men fikk ikke den siste tenningen. Jeg sjekket da volten på batteriet: 12.04V. Jeg måtte da lade i 1/2 før den ville starte igjen.

Hva kan være galt? er ikke 12.04 V godt nok til å starte bilen? Jeg har fylt på batterivann for 3 dager siden. Jeg sjekket vannet idag, og alt var der. Jeg sjekket volten da motoren sto på tomgang. Målte det til 14.40V.

Eneste ekstra utstyret jeg har satt på er en Blaupunkt 5000 forsterker og datamaskina mi. Jeg har koblet forsterkeren direkte på batteriet. Fra forsterkeren så går strøm-kabelen videre til datamaskinen.

Jeg har lagt en ledning fra en tenningskabel (heter det det?) til forsterkeren og så videre til datamaskinen.. Så har jeg jordet alt til chassiet. Datamaskinen starter kun ved når jeg setter i nøkkelen og vrir til tenning. Det samme gjør forsterkeren.

Datamaskinen skal ikke dra mer strøm enn 50 mA når nøkkelen er tatt ut. (noen som vet hvordan jeg måler hvor mye datamaskinen trekker i strøm?) Hva er minimum volt som skal til å starte en bil? Noen som kan komme med noen forslag?

Det er flere som har den samme psuen som meg, og de kan gjøre det samme som meg og klarer å starte bilen en uke etterpå...

Jeg har ikke så mye peiling på bil og motor. Så jeg trenger å få forklaringer matet med teskje ;)

Endret av Radhoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jahh.

 

Det kan hende at batteriet ditt er dårlig.

 

Kjøp vanlig blybatteri på biltema. De er gode og billig.

 

Et vanlig bilbatteri er på 55AH. Det vil si at batteriet kan levere 1 AMP i 55 timer , 2 A i 27,5 time, osv. Dette hvis det er fult oppladet og ikke slitt.

 

Alle bilbatterier viser 12V på tomgang. Hvis det ikke er 100% utladet, da.Da hadde du ikke klart å lade det opp igjen heller. Du må måle batterispenning under belastning. Ta på lysene på bilen og mål igjen. Spenning bør ikke dette mer enn 0,1 volt når lysene slåes på.

 

En startmotor er ofte på flere tusen watt. Hvis den er på 1200 watt, trekker den 100 A fra batteriet. Det vil si at batteriet må være i god kondisjon for å få i gang motoren.

 

 

 

 

For å måle hvor mye strøm bilen trekker fra batteriet, gjør følgende:

 

Ta av tenning, kobl fra en av batteripolene. - pol er mest praktisk.

 

Ta et ampermeter, og kobl det mellom polskoen og batterietpolen du nettopp koblet fra. Du skal altså koble ampermeteret i serie med batteriet. Da vil du se hvilestrøm. Ikke start bilen eller ta på noe som bruker mye strøm. Da sprenger du måle instrumentet. Bruk et ampermeter med som kan måle fra 1mA til 2A, helst 10A.

 

Ikke kobl ampermeter mellom + og - pol på batteriet. Da kortsluttes batteriet og sikringen i måleinstrumentet ryker.

 

Ikke la måleinstrumentet være tilkoblet for lenge, maks 1 min om gangen. Strømmen går gjennom apparartet, og det kan bli varmt inni. Spessielt hvis det er av vanlig multimeter type.

 

 

 

Husk at når spenning måles, volt, kobles det paralellt. Strøm, ampere, måles i serie.

 

 

Håper dette hjalp deg lipp på vei. Se opp fpr SkriveLeif. Er trøtt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...