Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble router2 til router1 ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 2 routere, en tråløs sparklan WX-6215M og en vanlig fra 3com.

Sparklan routeren er ny og eg har problemer med og få til konfigurasjonen av den slik at brukerene som ikke sitter på tråløst skal kunne spille net spill(create, spille på samme server) og bruke programer som dc++ ect.

Dette funker fint på 3com routeren, og han som trenger trløst netverk bruker de bare til og surfe med.

Derfor vil eg koble opp 3com routern til adsl modemet også sparklan routeren til 3com routeren som et acces punkt ? Men eg får komme inn på router 2 viss eg prøver dette, antagli pga den får lan ip ?

Så må eg gjøre no på 3com routeren først ? en som sa no om bridge..

Noen som kan hjelpe meg ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er/kan være egentli grunnen til at eg ikke kommer inn på router 2 og får kofigurert den når den går via router1 ?

Skrevet

Grunnen til at du ikke får konfigurert ruter2 når den er tilkoblet ruter1 er muligens at den har en IP adresse som er utenfor "rangen" til resten av LAN'et.

Finn ut hva IP-adressen til din PC er, og sørg for at ruteren har samme, med unntak av siste siffer. (det er vanlig å gi ruterne de første IP adressene, f.eks 10.0.0.1 og 10.0.0.2 (evt. 192.168.0.x).

Skrevet

kommer innpå men får ikke net nå.. er de lan settings fra router1 eller isp settings eg må skrive inn på router2 ?

Skrevet

Begge har dhcp server på, også NAT eller fw .. (begge har fw, ikke NAT da vell ?)

ip-området på de forskjellige nettsegmentene ??

Skrevet

det er opp til deg å vite om begge kjører NAT.

et ip-område (eg. subnett) kan være f.eks 192.168.1.0 med 255.255.255.0 som nettmaske (ofte forkortet 192.168.1.0/24), dvs alle iper fra 192.168.1.0 til 192.168.1.255

et annet kan være 10.0.0.0 til 10.255.255.255 (dvs 255.0.0.0 som nettmaske)

finn hva du har, og finn om de kjører NAT. så vil mange av problemene løse seg automatisk.

Skrevet

Forstår enda ikke helt eg da :p

men fyrer inn allt på onfo fra begge routerene og ser om de hjelper.

Er for øyeblikket connected med router2..

Router1

Internet Settings

PPP over Ethernet Enabled YES

Internet IP Address 0.0.0.0 Dynamic

Subnet Mask 0.0.0.0

ISP Gateway Address 0.0.0.0 Disconnected

DNS 0.0.0.0 ; 0.0.0.0

Remaining Lease Time

LAN IP Address 192.168.1.1

LAN Subnet Mask 255.255.255.0

Gateway's DHCP Server Enabled

DHCP Range 192.168.1.2 ~ 192.168.1.10

Router 2

I.P. Address: 192.168.1.9

Network Mask: 255.255.255.0

DHCP Server: ON

DHCP Start IP Address: 192.168.1.50

DHCP Finish IP Address: 192.168.1.100

Internet Connection method: DSL - Modem - PPPoE

(DynamicIP address)

I.P. Address: 80.212.156.199

Network Mask: 255.0.0.0

Default Gateway:

DHCP Client: ON

DNS IP Address: 130.67.15.198

193.213.112.4

Det med NAT forstår eg vertfall ikke.. men en adsl router har jo bare en "unik" ip den deler til alle maskinene, var ikke de noe av jobben til NAT ?

me = grønn :thumbup:

Skrevet

for et typisk hjemmenett (en eller flere maskiner på et ADSL abonement), trenger man 1 NAT router og man trenger et lokalt nettverk bak denne. Det er hensiktsmessig å ha en DHCP server, men man kan også hardkode IP, nettmaske, default gateway og dns servere på hver maskin hvis man vil det.

Alt over dette, (mere enn 1 NAT router, mere enn 1 DHCP server) er i utgangspunktet unødvendig. Hvis man i tillegg ikke har snøring på noe av dette må det nesten per def. føre til krøll.

Så som GeeZuZz sier, bruk bare en DHCP server, og som jeg sier, bruk bare 1 NAT router, gjør den andre om til en bridge hvis mulig.

Skrevet

Har du to routere, eller to modem med router?

Router1

Internet Settings

PPP over Ethernet Enabled YES

Router 2

Internet Connection method: DSL - Modem - PPPoE

Eller er det bare jeg som misforstår?

Skrevet

Det er 2 routere, oppi allt dette kommer adsl modemet utenom.

Den infoen eg viste nå kommer jo ikke til og være slik, Router1 kommer jo også til og ha internet. skal ha 2 brukere på den utenom router2 som 3je bruker. Så derfor kan eg vell ikke slå av dhcp ? (eller bruke den som bridge?)

Skrevet

Du har vel bare internett på en ruter? Eller har du to internett abonnement? :dontgetit: Hvis internett er koblet til den ene ruteren får alle på nettverket internett, uansett om det er en ruter eller en PC. Den ruteren som ikke har internett direkte tilkoblet, skal vel bare fungere som en "hub" for tilkobling av alle maskinene til "hovedruteren"?

DHCP betyr at den "ordner opp i" utdeling av IP adresser til andre maskiner automatisk. Det er ingen mening i å ha to rutere som tar på seg den oppgaven.

Skrevet

ja den skal fungere som en hub for tråløs brukerene, til router1. har da sagt de heile tia ? men eg får ikke til og få net fra router1 til router2 så dem tråløse brukerene har ikke net.

Skrevet (endret)

Ruter2 er tilkoblet internett hvis den er koblet til samme ruter som de andre PC-en som har internett.

Problemet er nok konfigurasjonen av de trådløse PC-ene, og jeg lurer på om det kan være pga den trådløse ruteren var DHCP tidligere. Er du sikker på at de trådløse brukerene har rett gateway IP adresse? (den skal være ip adressen til ruteren internett er koblet til - noe som skjer automatisk hvis den er DHCP server)

Endret av GeeZuZz

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...