w2k Skrevet 1. august 2004 Skrevet 1. august 2004 Er DVD-R brente plater kompatible med eldre (1998/99) DVD-ROM lesere. Har kun dårlig erfaring med DVD+R, de klarer ikke eldre eller vanlige DVD-ROM og lese, derfor lurer jeg på om DVD-R (minus) er mer kompatibelt?.
Judaz Skrevet 2. august 2004 Skrevet 2. august 2004 Firmware oppgraderinger hjelper ofte, også på nye spillere. Har selv aldri hatt problemer med å lese hverker +R eller -R i noen DVD-ROM. - Judaz -
z00l Skrevet 2. august 2004 Skrevet 2. august 2004 Kommer helt an på. Du må nesten sjekke den DVD-Spilleren, for å se hvem formater den støtter. Brennte 5 DVD-plater som jeg skulle ha som backup en gang, når jeg solgte en PC. Solgte maskinene med DVD-brenneren. Det som visste seg var at den andre PC'en min ikke klarte å lese platene p.g.a at DVD-spilleren ikke støttet det. 98-99, da begynner spilleren å bli gammel. Tror nok du kan komme til å oppleve at spilleren ikke klarer å lese platene er jeg redd. -z00l-
w2k Skrevet 2. august 2004 Forfatter Skrevet 2. august 2004 ok takk for svar, så med andre ord er det ikke noe særlig forskjell på +/- plater når det gjelder kompatibilitet?. Syns egentlig det er rart at det er sånn, siden DVD-ROM er DVD-ROM, de er jo laget for å lese DVD-filmer og annet, så da burde selv eldre lesere klare og lese brente DVD-/+plater også, men sånn er det kanskje ikke?
Gerrard Skrevet 2. august 2004 Skrevet 2. august 2004 ok takk for svar, så med andre ord er det ikke noe særlig forskjell på +/- plater når det gjelder kompatibilitet?. Syns egentlig det er rart at det er sånn, siden DVD-ROM er DVD-ROM, de er jo laget for å lese DVD-filmer og annet, så da burde selv eldre lesere klare og lese brente DVD-/+plater også, men sånn er det kanskje ikke? Dvd-r har ca 4% bedre kompatibilitet enn dvd+r, men hvis du brenner dvd+r med bitsetting, dvs at den identifiseres som dvd-rom, vil kompatibiliteten være et par prosent høyere enn ved dvd-r.
w2k Skrevet 4. august 2004 Forfatter Skrevet 4. august 2004 Men hvorfor gjelder ikke samme prinsippet som med brente CD plater, de tar jo alle CD-ROM og leser uansett, hvorfor er det ikke sånn med DVD plater?
Broseen Skrevet 4. august 2004 Skrevet 4. august 2004 Fordi cd har en standard. Dvd har tre såvidt jeg vet? Dvd+, dvd- og dvd-ram. Dessuten er det vel omtrent som med vanlige cd-spillere (spes gamle) Noen vil ikke spille brente cd`er, mens andre vil. Og da gjerne de som er produsert etter at brennbare plater kom på markedet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå