Gå til innhold

DVD+/-R kompatibilitet på eldre DVD-ROM

w2k

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er DVD-R brente plater kompatible med eldre (1998/99) DVD-ROM lesere. Har kun dårlig erfaring med DVD+R, de klarer ikke eldre eller vanlige DVD-ROM og lese, derfor lurer jeg på om DVD-R (minus) er mer kompatibelt?.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Firmware oppgraderinger hjelper ofte, også på nye spillere. Har selv aldri hatt problemer med å lese hverker +R eller -R i noen DVD-ROM.

- Judaz -

Skrevet

Kommer helt an på.

Du må nesten sjekke den DVD-Spilleren, for å se hvem formater den støtter.

Brennte 5 DVD-plater som jeg skulle ha som backup en gang, når jeg solgte en PC. Solgte maskinene med DVD-brenneren. Det som visste seg var at den andre PC'en min ikke klarte å lese platene p.g.a at DVD-spilleren ikke støttet det.

98-99, da begynner spilleren å bli gammel. Tror nok du kan komme til å oppleve at spilleren ikke klarer å lese platene er jeg redd.

-z00l-

Skrevet

ok takk for svar, så med andre ord er det ikke noe særlig forskjell på +/- plater når det gjelder kompatibilitet?.

Syns egentlig det er rart at det er sånn, siden DVD-ROM er DVD-ROM, de er jo laget for å lese DVD-filmer og annet, så da burde selv eldre lesere klare og lese brente DVD-/+plater også, men sånn er det kanskje ikke?

Skrevet
ok takk for svar, så med andre ord er det ikke noe særlig forskjell på +/- plater når det gjelder kompatibilitet?.

Syns egentlig det er rart at det er sånn, siden DVD-ROM er DVD-ROM, de er jo laget for å lese DVD-filmer og annet, så da burde selv eldre lesere klare og lese brente DVD-/+plater også, men sånn er det kanskje ikke?

Dvd-r har ca 4% bedre kompatibilitet enn dvd+r, men hvis du brenner dvd+r med bitsetting, dvs at den identifiseres som dvd-rom, vil kompatibiliteten være et par prosent høyere enn ved dvd-r.

Skrevet

Men hvorfor gjelder ikke samme prinsippet som med brente CD plater, de tar jo alle CD-ROM og leser uansett, hvorfor er det ikke sånn med DVD plater?

Skrevet

Fordi cd har en standard. Dvd har tre såvidt jeg vet? Dvd+, dvd- og dvd-ram.

Dessuten er det vel omtrent som med vanlige cd-spillere (spes gamle) Noen vil ikke spille brente cd`er, mens andre vil. Og da gjerne de som er produsert etter at brennbare plater kom på markedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...