Gå til innhold

Alle som vil debattere om cannabis-legalisering!


Anbefalte innlegg

Dette er heldigvis bare en myte. Dessverre blir denne (for lengst avviste) myten fortsatt brukt i skremselspropaganda. Det at det faktisk finnes brukere som fortsatt tror på den, viser hvilken effekt slik propaganda har. I stedet for å lete fram fakta om emnet, går ungdommen rett på sak med en fandenivoldsk holdning.

 

For ordens skyld:

- "Pensling"/utblanding er utrolig uøkonomisk for selgeren

- Mengden heroin eller andre stoffer som skal til for å gi effekt er alt for stort til å bli et tynt lag på en hasjklump

- Varmen i en pipe/joint ville sørget for at det meste brant opp øyeblikkelig

- Heroin gir kvalme og ubehag de første gangene man bruker det, dvs. ikke mersmak hvis man tror det bare er snakk om hasj

Det visste jeg ikke! Men venninnen min ble hekta på et eller annet som ingen visste hva var. Hun ble bare syk på en annen måte.

 

Jeg røkte også av det og merket at jeg mistet all dybdefølelse og balanse.

Veien gikk bare i bølger og rundt meg var alt som et sus.

Det var ihvertfall ikke vanlig hasj!

Vet du noe om hva dette kan være da?

Kanskje den var penslet med PCP. Men såvidt jeg vet, så er ikke PCP avhengighetsdannende....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En gang i tiden, faktisk nå nettopp, mente folk at kvinner ikke skulle ha stemmerett. Hvis kvinner med sine hysteriske anfall og idiotiske, følelsesladede meninger fikk slippe til så var samfunnet dømt til å kollapse. Før det igjen var det utenkelig at andre enn utvalgte individer (som adelen) skulle være med å bestemme, fattigfolket hadde jo tross alt ikke den utdannelse eller genetiske bakgrunn en burde ha for å skjønne seg på slike teamer. Et annet forbud i gamledager var at man ikke skulle skjære i menneskekroppen, da kom en nemlig ikke til himmelen. Store deler av legevitenskapen er basert på studenter som trosset loven og utforsket det de visste måtte utforskes, på samme måten som mange syke i dag trosser loven for å holde seg frisk.

 

Samfunnet kollapset aldri og vi har som art overlevd de mest truende sosiale farer. At vi skal få en epedemi av rusmissbrukere fordi vi velger å avkriminalisere/legalisere et stoff som de fleste skyr som pesten, bare fordi stoffet får en annerledes legal status, det er i mine øyne direkte idiotisk. De fleste er enige om at stoffet på ingen måte er ufarlig, både bruk og missbruk medfører flere helserisikoer, men er de virkelig så store at det rettferdiggjør kriminaliseringen av flere hundre tusen brukere verden over? Jeg sier "nei", og jeg har enda til gode å høre et godt argument for "ja".

 

Det er merkelig med det. De fleste stimulanter som er i bruk i dagens samfunn er meget skadelige. Sukker, det mest utbredte avhengighetsdannende stoffet i verden, medfører ufattelige helseskader verden over. Folk lider av fedme og overvekt, ja det det fins til og med sykdommer som medfører at folk spiser store mengder søt mat for derreter å innta lakserende midler for å skape diaré, eller brekker seg og kaster opp maten de har spist, for derreter å spise mer. Men de fleste klarer seg, til tross for sukkeravhengighet.

 

Kaffe, i likhet med te, er et kraftig stimulerende middel. Begge deler var selvsagt ulovlig i starten, men de ble snart legale. Kaffe, som inneholder koffein, er ansvarlig for større helseproblemer i verden. Urolighet, avhengighet, hodepine, søvnproblemer og magesmerter er alle helseproblemer kaffe medfører. Men vi overlevde merkelig nok det óg.

 

Alkohol - det mest destruktive rusmidell av de alle - medfører ufattelig store problemer for samfunnet. Tusenvis på tusenvis dør av alkohol eller alkoholrelaterte skader hvert år. Det er lite å si på det, alkohol er kongen av alle konger når det gjelder skader, men på en merkelig måte går dét også greit når det kommer til stykket, og jeg tror ikke jeg bør nevne skadene tobakk medfører.

 

Hva vil jeg egentlig frem til? Vel, til tross for alle de ufattelige skadene dises og flere andre stimulanter medfører for samfunnet så er oppvasken blåbær økonomisk sett. En skatt på 200-300% på alle stimulanter kan lett betale for skadene de medfører samfunnet, samt utdanne og opplære den norske befolkning til god ruskultur. Alle skadene det medfører mot individene? Med bedre opplæring så faller forhåpentligvis antallet rus-skadede, og har vi overlevd alkohol så tør jeg vedde på vi overlever det meste.

Endret av Tias
Lenke til kommentar
De fleste er enige om at stoffet på ingen måte er ufarlig, både bruk og missbruk medfører flere helserisikoer, men er de virkelig så store at det rettferdiggjør kriminaliseringen av flere hundre tusen brukere verden over? Jeg sier "nei", og jeg har enda til gode å høre et godt argument for "ja".

Feil. Du har enda til gode å høre et godt argument du synes er bra. Det er et utall gode argumenter i denne tråden alene. Og intet mindre på resten av nettet.

 

Det at du synes et argument ikke er godt nok betyr ikke at det ikke finnes andre som mener det motsatte. Det er derfor det heter seg at vi er uenige. ;)

Lenke til kommentar
De fleste er enige om at stoffet på ingen måte er ufarlig, både bruk og missbruk medfører flere helserisikoer, men er de virkelig så store at det rettferdiggjør kriminaliseringen av flere hundre tusen brukere verden over? Jeg sier "nei", og jeg har enda til gode å høre et godt argument for "ja".

Feil. Du har enda til gode å høre et godt argument du synes er bra. Det er et utall gode argumenter i denne tråden alene. Og intet mindre på resten av nettet.

 

Det at du synes et argument ikke er godt nok betyr ikke at det ikke finnes andre som mener det motsatte. Det er derfor det heter seg at vi er uenige. ;)

Alt jeg sier er min subjetive mening hvis jeg ikke sier noe annet. Men du har rett, og jeg beklager; jeg syns ikke vi har hørt noen gode argumenter for å kriminalisere flere hundre tusen mennesker (om ikke millioner) verden over.

 

Er noe usikker på om du gjorde samme feilen som meg for å vise meg hvor irriterende det faktisk er å få "fakta" presset opp i annsiktet ditt, eller om du rett og slett gjor en feil.

 

Edit: Takk, takk, Delusional. :)

Endret av Tias
Lenke til kommentar

Ja, det kommer vel ann på øyet som ser. Jeg mener at sukker er et unødvendig luksusprodukt som har fått en større rolle i våre liv, og dermed blir paralellene til andre unødvendige stimulanter helt kurrante. Men som du allerde nevner, det er kommer ann på øyet som ser - Caesar ser det Caesar vil se :)

Endret av Tias
Lenke til kommentar

Klarer ikke og holde meg unna denne tråden, dette blir bare for dumt fra mange punkter her.

Vil bare si at det jeg sier er fra _first_ hand experience.

 

1.

Pencle hasjen med PCP/heroin/etc: Eneste grunnen til at jeg kan se at dette ha et poeng er at hasjen er så dårlig at de ikke kan selge den, men vist du har en hekto med cannabis som koster ca 5K vist det er noe dugelig. Så må du kanskje ha 5 gram herion for og dekke hele denne plata, noe som også koster 5 tusen eller mere. Og dette skal du igjen da selge for 9K ?......Folk selger hasj tross alt for penger, de er ikke frelsesarmeen.

 

2.

NEI, hasj fører ikke til sterkere stoffer, hva som derrimot gjør det er miljøet. Si at Nils Nilsen skal prøve hasj for første gang og stikker nedi gata til en eldre kompis som har drevet med dette en stund. Der sitter det en liten bøling med enda litt eldre folk og røyker ei pipe. Neste fredag kommer Nils tilbake for å kjøpe mere hasj, da sitter den samme gjengen og drikker litt pils og snorter litt amfetamin etc. Nils er jo allerede en lovbryter siden han røykte den pipa å de har ikke noe grunn til og holde amfetaminen borte fra han. Så hvorfor prøve en stripe av det også......Går ut i fra at dere oppegående mennesker her skjønner tegninga.

 

Det er ikke hasjen som fører deg til andre stoffer, det er milkøet rundt hasjen. Det kriminelle stemplet du får av å være hasj bruker gir deg et lett inpass i det tyngre miljøoet.

 

3.

Noen her sier at hasj har skadevirkninger andre sier at det ikke har det. Jeg er ikke så trangsynt at jeg sier at hasj ikke har NOEN skadevirkninger. Jo du blir både fysisk og phsykisk (skrivefeil) avhening av det. Dette i form av litt kald svette, vanskelig med og sove og kanskje litt dårlig matlyst, men MERK det er kanskje etter 6 måneder konstant stein. Det er også slitsomt til lungene, og du blir generelt sløvere.

Derimot vil ALLE disse bieffektene være borte innen 21 dager.

 

La oss si at jeg hadde gått på fylla i 6 måneder. Jeg ville hatt sterkt redusert nyre og lever (dette er ting som ikke reparer seg selv). Absidensene til alkohol er 10x hardere enn til cannabis, som fylleangst, nerver, skjelvinger etc etc. Og vist du hadde gått på fylla i 6 måneder har du sett STOR forskjelll på en som hadde gått i 6 måneder. Jeg kan ikke si så mye om virkningene til alkohol etter 6 mnd. ettersom jeg ikke selv har gått på fylla så lenge, men ut ifra observasjon så.....

 

4.

Som siste punkt så vil jeg si at for alle som er sterk avhening av harde stoffer som heroin etc, burde de fåt det utdelt GRATIS fra staten. Grunnen til dette er at stor del av kriminalitet i dag er av folk som MÅ HA penger til heroin. Vi har spart samfunnet og de personene det angår for MASSE bry hadde de mest harbarka folkene kunne bare fått heroin på apoteket. Er ikke akkurat som det er DYRT og produsere, og skule tro politet hadde nok å ta av. Eller subsidenser som metadon, dolkotin og temmere. Hadde dette vært gjort hadde kanskje bestemore IKKE blitt ranet av den tullingen på akerselva den kvelden hun skulle hjen fra bingoen.

 

 

Bukk.

EDIT: MASSE skrive feil så drit i å bruk det som et motargument

EDIT2: Pass på, trolle biter!!

Endret av bukk
Lenke til kommentar
Klarer ikke og holde meg unna denne tråden, dette blir bare for dumt fra mange punkter her.

Vil bare si at det jeg sier er fra _first_ hand experience.

 

1.

Pencle hasjen med PCP/heroin/etc: Eneste grunnen til at jeg kan se at dette ha et poeng er at hasjen er så dårlig at de ikke kan selge den, men vist du har en hekto med cannabis som koster ca 5K vist det er noe dugelig. Så må du kanskje ha 5 gram herion for og dekke hele denne plata, noe som også koster 5 tusen eller mere. Og dette skal du igjen da selge for 9K ?......Folk selger hasj tross alt for penger, de er ikke frelsesarmeen.

 

2.

NEI, hasj fører ikke til sterkere stoffer, hva som derrimot gjør det er miljøet. Si at Nils Nilsen skal prøve hasj for første gang og stikker nedi gata til en eldre kompis som har drevet med dette en stund. Der sitter det en liten bøling med enda litt eldre folk og røyker ei pipe. Neste fredag kommer Nils tilbake for å kjøpe mere hasj, da sitter den samme gjengen og drikker litt pils og snorter litt amfetamin etc. Nils er jo allerede en lovbryter siden han røykte den pipa å de har ikke noe grunn til og holde amfetaminen borte fra han. Så hvorfor prøve en stripe av det også......Går ut i fra at dere oppegående mennesker her skjønner tegninga.

 

Det er ikke hasjen som fører deg til andre stoffer, det er milkøet rundt hasjen. Det kriminelle stemplet du får av å være hasj bruker gir deg et lett inpass i det tyngre miljøoet.

 

3.

Noen her sier at hasj har skadevirkninger andre sier at det ikke har det. Jeg er ikke så trangsynt at jeg sier at hasj ikke har NOEN skadevirkninger. Jo du blir både fysisk og phsykisk (skrivefeil) avhening av det. Dette i form av litt kald svette, vanskelig med og sove og kanskje litt dårlig matlyst, men MERK det er kanskje etter 6 måneder konstant stein. Det er også slitsomt til lungene, og du blir generelt sløvere.

Derimot vil ALLE disse bieffektene være borte innen 21 dager.

 

La oss si at jeg hadde gått på fylla i 6 måneder. Jeg ville hatt sterkt redusert nyre og lever (dette er ting som ikke reparer seg selv). Absidensene til alkohol er 10x hardere enn til cannabis, som fylleangst, nerver, skjelvinger etc etc. Og vist du hadde gått på fylla i 6 måneder har du sett STOR forskjelll på en som hadde gått i 6 måneder. Jeg kan ikke si så mye om virkningene til alkohol etter 6 mnd. ettersom jeg ikke selv har gått på fylla så lenge, men ut ifra observasjon så.....

 

4.

Som siste punkt så vil jeg si at for alle som er sterk avhening av harde stoffer som heroin etc, burde de fåt det utdelt GRATIS fra staten. Grunnen til dette er at stor del av kriminalitet i dag er av folk som MÅ HA penger til heroin. Vi har spart samfunnet og de personene det angår for MASSE bry hadde de mest harbarka folkene kunne bare fått heroin på apoteket. Er ikke akkurat som det er DYRT og produsere, og skule tro politet hadde nok å ta av. Eller subsidenser som metadon, dolkotin og temmere. Hadde dette vært gjort hadde kanskje bestemore IKKE blitt ranet av den tullingen på akerselva den kvelden hun skulle hjen fra bingoen.

 

 

Bukk.

EDIT: MASSE skrive feil så drit i å bruk det som et motargument

EDIT2: Pass på, trolle biter!!

Og poenget ditt er???

 

Mye bra i argumentasjonen din....

Lenke til kommentar
Men saken er at rusen fra cannabis er så liten.

Tenk på det da. En PLANTE som gir oss en liten ufarlig rus og med masse andre gode egenskaper, ja den blir ulovlig!!

For det første så reagerer jeg på hva du kaller ruskilden for. En plante.

Man kan dø på grunn av sopper. Man finner Ricin i planter i Arendal.

 

Kilde er uvesentlig. Min jakke er forresten laget av hamp, kjøpte den i Danmark.

 

Liten rus? Stor nok til at et menneske tar ikke bare vann over hodet, men går under jordskorpen og. Nok av mennesker som ikke har det så bra selv om det "kun" var hasj. Dette er rus på lik linje med alkohol. Kos men farlig til en viss grad.

 

Hasj er kjemisk framstilt om jeg ikke tar feil, noe marihuana ikke er.

Kan ikke se noe gale med å sitte å fiske på tunet når barna er oppvokst og kose seg med en liten sneip med litt uvanlig (til dags dato) innhold.

 

Men først av alt. Øl på bensintstasjoner!

Lenke til kommentar

Alkohol på bensinstasjoner er bare dumt. Bilkjøring og alkohol hører ikke sammen i det hele tatt. Ikke det at folk som nødvendigvis kjøper øl på en bensinstasjon kjører i fylla, men å selge øl på en bensinstasjon sender ut et galt signal.

Selv om det selvfølgelig kunne vært praktisk for de som greier å stryre seg.

 

 

Legalisering av hasj er jeg helt i mot.

 

Hasj er kanskje ikke fysisk avhengighetsskapende, men det blir en psykisk avhengighet som kan være vanskelig nok å kutte ut.

Som Cannabis var inne på, så må man hele tiden øke doser for å få samme følelse. Dette kommer av at stoffer i hjernen som blir påvirket eller forsterket på noe vis av narkotikaet gjør at kroppen øker eller minsker produksjonen av stoffet for å gjenopprette balansen. Disse stoffene kontrollerer veldig mye følelser og en ubalanse kan føre til depresjoner og andre psykiske lidelser.

 

Det er vitenskapelig bevist at det er en sammenheng mellom bruk av cannabis og sinnslidelser.

 

Antallet personer som blir innlagt på psykiatrisk som følge av narkotika misbruk er økende og cannabis har æren for en god del av disse.

 

Mange bruker argumentet "Ingen har dødd av hasj, mens det dør folk daglig av alkohol" Dette er ikke sant, det er folk som har dødd som direkte årsak av cannabis røyking. Ett annet argument er at en joint inneholder mindre skjære enn en sigarett, dette er sant, men forskning viser at Co2 innholdet i blodet til en som røyker hasj daglig er 3 ganger høyere enn hos en som røyker vanlige sigaretter. Dette kan føre til flere hjerte kar sykdommer og masse annet snadder.

 

Noen sier om hasj: "stein i en time, sløv i en måned". Dette kommer av at hasj er fettløselig, og derfor finnes i systemet i lengre tid (tre til seks uker). Den tiden man er "høy" er hukommelsen sterkt svekket, dvs at hvis man røyker en "mornings" en etter skolen og en "nattings" er man sløv store deler av dagen og får med seg svært lite. Lurer på hvorfor så få nobelspris vinnere står frem og forteller om hasj røykingen sin....

 

Hvis du er for legalisering tenk på et barn du er glad i, kanskje et søsken, fetter eller lignende. Ville du likt om denne personen begynte å røyke hasj?

 

Ved å legalisere hasj og dermed avkriminalisere det, så vil noe av miljøene rundt det bli borte. Sant det Bukk sier om at det er lettere å begynne med andre stoffer siden man allerede har brutt loven, prøvd et narkotisk stoff og overlevd. Noen synes at akkurat denne tabuen er kul, og dermed må finne på noe annet for å få samme kicket om hasj blir lovlig. Hvis man legaliserer hasj og dermed sender signalet: "Dette narkotiske stoffet er ikke skadelig" så tar folk lettere på andre narkotiske stoffer også.

 

Jeg er enig i at mye av den informasjonen som har blitt sendt ut gjennom tiden om narkotika er feilaktig. Den viser gjerne et scenario at man etter et trekk av en joint ender opp på plata med heroin sprøyta sittende i armen. Dette er jo helt feil, og kan ende med at man tester hasj og finner ut at man ikke daua av det og stiller spørsmål ved alt annet man har hørt om at narkotika er skadelig.

 

Et spørsmål er om vi vil at flere skal begynne å røyke hasj? Ville du like om karen som kjører bussen du en gang i blant tar røykte daglig(Ikke stein mens han kjører bussen) Ville du føle deg like trygg i trafikken? Hva med Kirurger, piloter og andre folk som vi en gang i blant legger våre liv i hendene på?

 

Hvis vi tar en titt mot Amsterdam hvor flere narkotiske stoffer er legalisert, så viser forskning at dette bare økt problemene med narkotika i byen. Se på Christiania, det er et høl. Folka som henger rundt der er ikke akkurat noen god reklame for legalisering. Du er heldig hvis de kan nevne navnet på statsministeren. Er nok en eller annen grunn til at danske politikere lenge har jobbet for å få fjernet Christiania...

 

Say no to drugs kids :thumbup:

 

Noen linker:

http://www.fmr.no/cparticle118183-9809.html - Artikkel om Cannabis

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/VisArt....asp?ArtId=4534

http://www.forskning.no/Artikler/2004/sept...r/1094720508.41

http://www.forskning.no/Artikler/2004/mai/1083932850.41

http://www.fmr.no - Utrolig utfyllende side om rusmidler

Lenke til kommentar
4.

Som siste punkt så vil jeg si at for alle som er sterk avhening av harde stoffer som heroin etc, burde de fåt det utdelt GRATIS fra staten. Grunnen til dette er at stor del av kriminalitet i dag er av folk som MÅ HA penger til heroin. Vi har spart samfunnet og de personene det angår for MASSE bry hadde de mest harbarka folkene kunne bare fått heroin på apoteket. Er ikke akkurat som det er DYRT og produsere, og skule tro politet hadde nok å ta av. Eller subsidenser som metadon, dolkotin og temmere. Hadde dette vært gjort hadde kanskje bestemore IKKE blitt ranet av den tullingen på akerselva den kvelden hun skulle hjen fra bingoen.

Si meg enig at det ville forhindre en god del kriminalitet. En heroinist kan koste samfunnet flere millioner kroner i året. Men synes heller de skulle få et apparat rundt dem, metadon(gratis) slik at de får sluttet med misbruket og kommer seg tilbake inn i samfunnet. Ved å bare gi dem heroin så sier man "javel, løpet er kjørt for deg, her har du heroin, slik at du koster samfunnet minst mulig inntil den dagen du dør"(sannsynligvis av OD)

 

Tror ikke det var det du mente, jeg bare belyser det aspektet.

 

Ved å dele ut heroin, så legitimerer man det. Skal politiet ta fra dem heroinet de akkurat har fått fra en annen statlig instans? Selvfølgelig ikke.

Det måtte vært streng registrering, strenge lover for kvantum. Streng straff for salg. Dette for at heroinet ikke skulle havnet på avveie. Tror det ville bli mye lettere å starte med heroin, noe som kanskje ikke er helt heldig. :hmm:

Dette tror jeg aldri ville fungert i praksis.

 

De narkomane misbruker allerede metadonen de får, ved å utdele heroin ville det ta helt av.

 

Ja til metadon og organisasjoner som tyrili.

Lenke til kommentar

Den Polse:

 

Det første punktet jeg reagerer på er det du sier om at man alltid må øke dosen for å få samme effekt! Det stemmer ikke. Jeg røyker hasj, men stapper ikke mer i pipa nå, enn hva jeg gjorde for 2 år siden. Effekten er ikke dårligere, men faktisk bedre, siden jeg har lært den å kjenne. Kan du forklare det?

 

Du spør meg om jeg ville føle meg trygg med en hasjrøyker bak bussrattet. Svaret er ja og nei. Nei fordi en person med så ansvarsfull jobb ikke burde røyke hverken samme dag, eller dagen før. Ja, fordi jeg tenker på hvordan det ville vært dersom bussjåføren hadde drikket alkohol eller brukt andre stoffer istedet! Jeg skal love deg det finnes flere av dem. Ganske mange mennesker som får utskrevet valium, og blir man ikke sløv av det?

 

Og jeg ville faktisk sette pris på dersom noen av de nærmeste (de jeg er mest glad i) hadde begynt å røyke hasj. Da kunne vi nyte stoffet sammen.

 

Jeg har en fetter som jeg nettopp "tok på fersken" med jointen i askebegeret. Jeg spurte ham hvor lenge han har holdt på med dette, hvor ofte osv. Jeg virka litt streng, tror jeg, så han sa det ikke skulle gjenta seg. Da lo jeg bare å spurte om ikke han kunne mekke en til meg også. Da jeg senere spurte hvorfor han røyka tjall, svarte han;"fordi jeg ikke liker å drikke, blir så dårlig og husker ingenting og bare driter meg ut etc. Så jeg og noen kompiser fyrer ei bønne i ny og ne istedet". En veldig god begrunnelse, og jeg var faktisk litt stolt av ham da. Tenk å si nei til alkohol da, ikke alle som klarer det!!

 

Har du noen kilder til der du har funnet ut om "hasj-død"? Jeg vet også at folk har dødd som en følge av det, men direkte?

 

Du skriver forøvrig om røyking daglig, opptil flere ganger daglig også. Dette er missbruk, i de fleste tilfeller, og det er jeg imot. Og da gjelder det ikke bare hasj, men til og med sjokolade også. Er viktig å skille mellom de to tingene. Det er jo som med alkohol, det er ikke urovekkende farlig å drikke litt av og til, lik som det ikke er farlig å røyke av og til!

 

 

men som folk har sagt før: vi har vel vært igjennom alt sammen før i tråden?

Lenke til kommentar
Alkohol på bensinstasjoner er bare dumt. Bilkjøring og alkohol hører ikke sammen i det hele tatt. Ikke det at folk som nødvendigvis kjøper øl på en bensinstasjon kjører i fylla, men å selge øl på en bensinstasjon sender ut et galt signal.

Selv om det selvfølgelig kunne vært praktisk for de som greier å stryre seg.

 

 

Legalisering av hasj er jeg helt i mot.

 

Hasj er kanskje ikke fysisk avhengighetsskapende, men det blir en psykisk avhengighet som kan være vanskelig nok å kutte ut.

Som Cannabis var inne på, så må man hele tiden øke doser for å få samme følelse. Dette kommer av at stoffer i hjernen som blir påvirket eller forsterket på noe vis av narkotikaet gjør at kroppen øker eller minsker produksjonen av stoffet for å gjenopprette balansen. Disse stoffene kontrollerer veldig mye følelser og en ubalanse kan føre til depresjoner og andre psykiske lidelser.

 

Det er vitenskapelig bevist at det er en sammenheng mellom bruk av cannabis og sinnslidelser.

 

Antallet personer som blir innlagt på psykiatrisk som følge av narkotika misbruk er økende og cannabis har æren for en god del av disse.

 

Mange bruker argumentet "Ingen har dødd av hasj, mens det dør folk daglig av alkohol" Dette er ikke sant, det er folk som har dødd som direkte årsak av cannabis røyking. Ett annet argument er at en joint inneholder mindre skjære enn en sigarett, dette er sant, men forskning viser at Co2 innholdet i blodet til en som røyker hasj daglig er 3 ganger høyere enn hos en som røyker vanlige sigaretter. Dette kan føre til flere hjerte kar sykdommer og masse annet snadder.

 

Noen sier om hasj: "stein i en time, sløv i en måned". Dette kommer av at hasj er fettløselig, og derfor finnes i systemet i lengre tid (tre til seks uker). Den tiden man er "høy" er hukommelsen sterkt svekket, dvs at hvis man røyker en "mornings" en etter skolen og en "nattings" er man sløv store deler av dagen og får med seg svært lite. Lurer på hvorfor så få nobelspris vinnere står frem og forteller om hasj røykingen sin....

 

Hvis du er for legalisering tenk på et barn du er glad i, kanskje et søsken, fetter eller lignende. Ville du likt om denne personen begynte å røyke hasj?

 

Ved å legalisere hasj og dermed avkriminalisere det, så vil noe av miljøene rundt det bli borte. Sant det Bukk sier om at det er lettere å begynne med andre stoffer siden man allerede har brutt loven, prøvd et narkotisk stoff og overlevd. Noen synes at akkurat denne tabuen er kul, og dermed må finne på noe annet for å få samme kicket om hasj blir lovlig. Hvis man legaliserer hasj og dermed sender signalet: "Dette narkotiske stoffet er ikke skadelig" så tar folk lettere på andre narkotiske stoffer også.

 

Jeg er enig i at mye av den informasjonen som har blitt sendt ut gjennom tiden om narkotika er feilaktig. Den viser gjerne et scenario at man etter et trekk av en joint ender opp på plata med heroin sprøyta sittende i armen. Dette er jo helt feil, og kan ende med at man tester hasj og finner ut at man ikke daua av det og stiller spørsmål ved alt annet man har hørt om at narkotika er skadelig.

 

Et spørsmål er om vi vil at flere skal begynne å røyke hasj? Ville du like om karen som kjører bussen du en gang i blant tar røykte daglig(Ikke stein mens han kjører bussen) Ville du føle deg like trygg i trafikken? Hva med Kirurger, piloter og andre folk som vi en gang i blant legger våre liv i hendene på?

 

Hvis vi tar en titt mot Amsterdam hvor flere narkotiske stoffer er legalisert, så viser forskning at dette bare økt problemene med narkotika i byen. Se på Christiania, det er et høl. Folka som henger rundt der er ikke akkurat noen god reklame for legalisering. Du er heldig hvis de kan nevne navnet på statsministeren. Er nok en eller annen grunn til at danske politikere lenge har jobbet for å få fjernet Christiania...

 

Say no to drugs kids :thumbup:

 

Noen linker:

http://www.fmr.no/cparticle118183-9809.html - Artikkel om Cannabis

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/VisArt....asp?ArtId=4534

http://www.forskning.no/Artikler/2004/sept...r/1094720508.41

http://www.forskning.no/Artikler/2004/mai/1083932850.41

http://www.fmr.no - Utrolig utfyllende side om rusmidler

Enten du liker det eller ei er det like lett å bli psykisk avhengig av alkohol som av cannabis, om ikke lettere. Forsjellen er den at cannabis har så mange færre bieffekter at man kan røyke det oftere uten å merke noe. Dessuten er den eneste linken mellom psykiske lidelser og cannabis, kun de som har en psykisk lidelse i større eller mindre grad. Før noen siterer meg og sier at det er bull, så regner jeg ikke jeg de humørsvingningene man kan få av å røyke hasj for en psykisk lidelse. Når jeg snakker om psykiske lidelser er det en lidelse som vedvarer flere år om ikke hele livet. Fordi om du kan være deprimert i noen dager etter du har røykt, eller i den perioden du kommer deg fra bieffektene er ikke dette en psykisk lidelse. Det er nesten som å si at kjæresten din har påført deg en psykisk lidelse fordi du er deprimert 1 uke etter at hun slo opp. Det kan være et slags psykisk kompleks, men ikke noen psykisk lidelse. Mange bruker og rypnhol for å forsterke effekten, det er da ikke snakk om vanlig cannabisbruk, men da er det en helt annen virkning. Man kan ikke gi cannabis skylden for det. Det er omtrent som å blande brus med vodka og gi fanta skylden. Eller å hive innpå rypnohl når du drikker alkohol, og gi alkoholen skylda.

 

De tilfellene der folk "har dødd av hasj" er svært rare tilfeller. De folkene har blandet flere rusmiddler osv. Overdose for cannabis er målt slik 1:40 000, og ved alkohol 4:10. Du må ha i deg så mye hasj at du dør av matforgiftning eller CO2 forgiftning før du dør av hasjen.

 

"stein i en time, sløv i en måned"

AHAHAHAHAHAHA, nå dør jeg av latter! Dette forteller bare mer om din uvitenhet til stoffet! Se på grafen min som jeg har som vedlegg et sted i tråden her, så ser du en mer seriøs sammenheng mellom cannabis og sløvhet. Bare for å fortelle deg noe nytt, det du har hørt om at hasj er fettløslig er delvis/helt rett. Det er noe som lagrer seg i fettet. Her har du forklaringen. Det som gir rus en noe som er kalt "Delta-9-tetrahydrocannabinol" dette er blitt kallet THC på slang, (men ikke i kjemisk betydning,) kroppen former om russtoffet "Delta-9-tetrahydrocannabinol" til noen stoffer som blir lagret i cellene dine, disse er kallet "11-hydroxy-tetrahydrocannabinol" og "11-nor-9-carboxy-delta-9-tetrahydrocannabinol", disse stoffene har inenting med rus å gjøre. Og her er det som har forvirret folk. Forkortingen for de ufarlige stoffene som blir lagret i kroppen er "11-OH-THC" og det som ruser deg "Delta-9-THC". Det det utrente øyet da ser er... "THC!", det de tror ruser deg.

 

Hukommelsen din er ikke svekket, du bruker bare hjernen på en annen måte. Les det jeg har skrevet om "Alpha og Beta"-tilstanden når du røyker. For å dem som ikke gidder å lete, bruker du hjernen din slik som du gjør når du drømmer. Det som er litt morsomt, er at nederland sikkert er et av de landene i verden med størst cannabisforbruk per innbygger. Likevel er nederland det landet som hadde høyest iq i europa, dette er ifølge NRK sitt program om IQ, tallet jeg snakker om var fra 2001 eller 2002. Og grunnen til at det er så få nobelprisvinnere som står frem og sier at de røyker hasj, har vel mye med at de ikke har tid til å ruse seg. Dette er mennesker som dedikerer livene sine til Økonomi, Fysikk osv... Hvor rart hadde det ikke hørtes ut når vinneren for Nobellprisen i økonomi hadde sagt dette "...det er derfor min likning kan gi en mer stabil økonomi verden over. Forresten bruker jeg cannabis". Folks forhold til rus er ofte noe de holder for seg selv. Videre slutter mange folk å røyke cannabis når de kommer i 30årene. På samme måte som mange slutter å drikke seg kanonfull i samme alder. Selvfølgelig er det mange som drikker seg full i den alderen og. Men mange får ofte et mer avslappet forhold til rus med årene.

 

Jeg husker forresten utmerket godt hva vi snakket om i påsken når jeg røykte med noen kompiser, (tok dette eksempelet fordi det er så langt tilbake i tid) jeg huske alt fra den kvelden. Hva vi snakket om, til og med i detaljer, jeg husker at jeg glemte en del der og da, men jeg husker meget godt hva vi sa der og da nå. Jeg husker til og med at jeg fant på et system for å huske hva jeg skulle si om jeg hadde glemt det. Det funker faktisk godt i ikkeruset tilstand og. Og går i grove trekk ut på å finne ut hva som var triggeren for ideen din. (Det er ikke fult så lett som det høres ut til).

 

Når jeg en gang får barn vil jeg si, heller hasj enn alkohol, ligthergass, bensin, alle lovlige medisiner blandet med alkohol. Jeg hadde sittet meg ned med barnet mitt og forklart min kjære sønn eller datter at jeg har ingentin imot at de røyker hasj eller drikker alkohol, men alt med måte, og at de ikke skal missbruke det. Jeg skal fortelle dem at de kan spørre meg om hva det skulle være når det kom til rusmiddler, og at jeg aldri kommer til å bli sur på dem uansett hva de spør om. Jeg skal forklare dem på en nyansert måte hva det innebærer å bruke rusmiddlene og alle risikoene. Jeg hadde helst sett at barna mine ikke brukte rusmiddler før en aldre av 18 år, men jeg hadde ikke hatt problemer med at de kom hjem skev eller full når de er 16, og jeg hadde til og med klart å se dem komme ruset hjem som 13åringer. Men jeg ville da fortalt dem at de er noe for unge til det, og at de er meget for unge til å ruse seg og at jeg skal ta det rolig selv om de gjør det flere ganger, bare de sier fra om når de skal gjøre det. Jeg ville og innført en nulltoleranse mot rus midt i uken. Det hadde fått konsekvenser helt frem til de ble myndige.

 

Legaliserer man hasj, fjerner man dette fra narkotikalisten, og kaller det for et vanlig rusmiddel. Man forteller selvsagt om at det er en grunn til at hasj ble legalisert mens ting som LSD (dette er ikke et stoff som fører til noe særlig dødsfall, fordi det er ingen som kjøper så mye lsd at de kan ta selvmord på det. Men det har enkelte uheldige psykiske faktorer innvolvert, samt sterke halusinisasjoner som kan gjøre at man skade seg selv.), PCP og heroin fortsatt står på narkotikalisten.

 

Jeg har ikke noe imot at han som kjører bussen min røyker hasj, så lenge han ikke har røykt hasj 24t før hans skulle kjøre. På samme måte som at jeg ikke ville likt at bussåføren hadde drukket 24t før han skulle kjøre.

 

Hvilke type folk tror du kommer til et sted hvor noe ulovlig selges mer eller mindre lovlig eller uten overvåkning. Det er selvfølgelig ikke guds beste barn.

 

Edit: De som blir sagt om heroin og legalisering av dette, les dette:

http://www.dagbladet.no/kultur/2004/05/02/397272.html

Endret av Delusional
Lenke til kommentar

Du har ikke trengt å øke for å få samme følelsen? Kanskje det bare er noe tull funnet på av motstanderne av legalisering? Du er jo beviset på at det ikke er sant.

 

Alkoholisme er like ille som å røyke hasj daglig det og. Det er bare det at det er et gammelt problem, og derfor tenker man gjerne ikke så mye over det.

 

Hadde alkohol blitt innført den dag i dag, så hadde det blitt totalforbudt på flekken.

 

Men har vi ikke nok problemer med alkoholen om vi ikke skal legalisere et nytt rusmiddel?

 

Og nei, ingenting er bra i for store doser.

 

At det finnes sjåfører som stapper i seg det ene og det andre før de kjører er sant. De er en fare seg selv og andre i trafikken. Å kjøre dagen derpå har vel de fleste som har lappen gjort, og selv om promillen er borte, så er man utrolig treig i oppfattelsen. Det er nok ulykker på veiene som det er om man ikke skal få inn enda en faktor.

Ved å legalisere hasj vil flere bruke det, flere "misbruke" det i dine øyne ved at de røyker hver dag.

 

 

her er en link om ett dødsfall:

http://www.drugscope.org.uk/news_item.asp?a=1&intID=1081

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/01/20/388914.html - Samme saken i dagbaldet

Enda en link:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=7388133

Dette er ikke overdosing som med f. eks heroin der man får i seg for mye og dermed bedøver lungefunksjonen og man kveles, mer en langtidsvirkning. På en annen side dauer man også tilslutt om man spiser for mange Big Macs.

 

At hasj gjør deg sløv kan man ikke snakke seg utenom.

 

Vil det føre masse positivt med seg om vi legaliserer hasj? Vil samfunnet nyte godt av at flere røyker hasj?

Lenke til kommentar
Du har ikke trengt å øke for å få samme følelsen? Kanskje det bare er noe tull funnet på av motstanderne av legalisering? Du er jo beviset på at det ikke er sant.

 

Alkoholisme er like ille som å røyke hasj daglig det og. Det er bare det at det er et gammelt problem, og derfor tenker man gjerne ikke så mye over det.

 

Hadde alkohol blitt innført den dag i dag, så hadde det blitt totalforbudt på flekken.

 

Men har vi ikke nok problemer med alkoholen om vi ikke skal legalisere et nytt rusmiddel?

 

Og nei, ingenting er bra i for store doser.

 

At det finnes sjåfører som stapper i seg det ene og det andre før de kjører er sant. De er en fare seg selv og andre i trafikken. Å kjøre dagen derpå har vel de fleste som har lappen gjort, og selv om promillen er borte, så er man utrolig treig i oppfattelsen. Det er nok ulykker på veiene som det er om man ikke skal få inn enda en faktor.

Ved å legalisere hasj vil flere bruke det, flere "misbruke" det i dine øyne ved at de røyker hver dag.

 

 

her er en link om ett dødsfall:

http://www.drugscope.org.uk/news_item.asp?a=1&intID=1081

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/01/20/388914.html - Samme saken i dagbaldet

Enda en link:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=7388133

Dette er ikke overdosing som med f. eks heroin der man får i seg for mye og dermed bedøver lungefunksjonen og man kveles, mer en langtidsvirkning. På en annen side dauer man også tilslutt om man spiser for mange Big Macs.

 

At hasj gjør deg sløv kan man ikke snakke seg utenom.

 

Vil det føre masse positivt med seg om vi legaliserer hasj? Vil samfunnet nyte godt av at flere røyker hasj?

Jeg har ikke behøvd å øke "dosen min" nei. Og tro meg, jeg er ikke alene om det. Grunnen til at folk stadig må øke i mengde, er at de røyker veldig veldig ofte. Altså er de missbrukere, og det er ikke missbruk jeg debatterer for her! Så at vi som røyker av og til stadighet må øke dosen er nok ikke funnet på av dere, men siden noen (missbrukerne) må øke dosen, så må jo alle det. Eller hva? Alle som nyter cannabis er jo narkomane?

 

Det du sier om alkohol stemmer, men man får ikke mindre problemer med rusmiddler ved at det er ulovlig.

 

Selvfølgelig er det alltid noen som faller utenfor, og blir ødelagt av rusmiddler. Men skal virkelig disse få menneskene få hindre meg i å røyke pipa mi lovlig? Jeg synes det virker litt urettferdig. Tenk på hvor mange som dør hvert år pga. overvekt, fedme, spiseforstyrrelser osv.

 

Skal man kriminalisere sjokolade, øl, og burgere fordi noen ikke klarer å styre seg, og blir feite og til og med dør av det?

 

Skal vi forby "kjendis-damer" å være slanke å pene, fordi dette er med på å skape et forvrengt bilde av menneskekroppen, og på den måten fører til at mange liv blir ødelagt som følge av spiseforstyrrelser, depresjoner, angst osv?

 

Å røyke hver dag som bussjåfør, pilot eller kirurg ol. Bør IKKE være lov. Man bør ikke, og skal ikke utføre handlinger som krever mye, og der man har annsvar for mange, i ruset tilstand. Det synes jeg bør gjelde for alle rusmidler. Og jeg tror ikke det vil bli allment godkjent at alle som har ansvarsfulle jobber skal få røyke tjall hver dag. Røyker man hver dag på den måten du nevner (morgen middag kveld) så er man forholdsvis ruset hele dagen. Hadde en person som drakk hver dag (på samme måten) fått lov til å kjøre buss? Hadde han fått opperere? Fly et passasjerfly? Jeg tviler.... selv om det nok forekommer mer enn man skulle tro!

 

Dødsfallet du linker til synes jeg er litt drøyt. Og du sier jo selv at man kan likegjerne dø av og spise for mange big-macs. Men fine linker.... hadde ikke hørt om han før... :)

 

Jeg prøver heller ikke å snakke meg utenom at man blir sløv av hasj. Men det er mens man er ruset at man er sløv. Dersom man er sløv hele tiden, så røyer man jo også hele tiden. Og det er ikke bra, som jeg jo har sagt før. Og apropo "stein i en time, sløv i en måned"... Les Delusional sitt innlegg!

 

Personlig så tror jeg samfunnet ville være tjent med en mer liberal cannabispolitikk. Les gjennom hele tråden (hvis du gidder) så får du mange svar på hvorfor!

Endret av The President
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...