Gå til innhold

BRA Amerikanske webshopper?


Anbefalte innlegg

Har prøvd å finne flere webshopper, men drukner jo totalt i jungelen, så lurer på hvem webshopper som er de beste i USA for henholdsvis å kjøpe hardware. Med best regner jeg billig og til å stole på....

 

Ellers er det noen andre som har noen steder man kan sjekke ut som har store oversikter over webshopper i forskjellige bransjer da jeg også vurderer å kjøpe høyttalere samt mer fiskeutstyr fra USA. (Har bestilt fiskeutstyr i mengder der borte, og spart MYE penger), men har følelsen av at jeg kan spare på flere områder enn der, og vil derfor bli overøst av webshopper som må sjekkes ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror den generelle holdningen mht hardware for data er at med moms og frakt svarer det seg ikke å kjøpe fra USA. Som du sikkert vet kan man spare noe på frakten, men billig frakt betyr igjen at man kan risikere å vente i ukesvis på varene. Datautstyr er hos de nordiske webshop'ene svært billig i utgangspunktet(for å ta med databutikken og itbutikken), du skal faktisk lete lenge i utlandet for å finne denne type varer billigere, med noen få unntak i asia.

 

Andre artikler som sykkelutstyr er billigere i USA, der har vi blant annet www.performancebike.com og www.jensonusa.com som er bra på pris. Men igjen finnes det webbutikker her i norden som er vel så billige, deriblant bikebuster.dk og cyclecomponents.com. Vil generelt påstå at dersom man skal bestille fra utlandet bør man regne på det først og se hvor store besparelsene virkelig blir etter frakt og mva. Gikk nylig på en smell fra bikebuster.dk der de glemte å trekke fra dansk mva før de sendte :( Det var fremdeles billigere, men det skrumpet inn "fortjenesten".

 

Noen artikler er også toll-belagte utover moms, men ikke mange. Finnes lister hos toll.no.

Lenke til kommentar

Evt så kan du sjekke ut www.pricewatch.com - hw.no's prisguide i amerikansk drakt.

 

Jeg tror den generelle holdningen mht hardware for data er at med moms og frakt svarer det seg ikke å kjøpe fra USA. Som du sikkert vet kan man spare noe på frakten, men billig frakt betyr igjen at man kan risikere å vente i ukesvis på varene. Datautstyr er hos de nordiske webshop'ene svært billig i utgangspunktet(for å ta med databutikken og itbutikken), du skal faktisk lete lenge i utlandet for å finne denne type varer billigere, med noen få unntak i asia.

Ipod 40GB i USA = $399, ca 2800kr med frakt (kun innenlands i USA). I norge ca 4000kr (ser ut som om de akkurat har senket prisen, var jo ca 5000kr for noen uker siden. Uansett så sparer man over 1000kr.

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha kjøpt fra en utenlandsk butikk.

 

Tenk dersom det er en feil på varen, og du må sende dan tilbake... Da blir det nok en god del i frakt. Jeg har ikke peiling på hva fraktprisene er fra norge til utlandet, men jeg kan tenke meg at det koster mer. Det tar nok kortere tid å sende varer innenfor norge, en til utlandet.

Lenke til kommentar
Tenk dersom det er en feil på varen, og du må sende dan tilbake...

Jeg tror det er slik at du kan sende varen til en butikk i norge som er forhandler for samme komoponent/merke...

Enig.

 

Jeg handla alltid i rimeligst webshoppene jeg fant på www.pricewatch.com . Hadde aldri noe problemer med noen av dem. Om du skal ha ting sendt til norge må du likevel møte norske avgifter. (Om du ikke jobber litt for å gå rundt dem.)

Hvordan jobber du for å gå rundt dem? Bestiller du varene til noen du kjenner i USA som så sender den til deg som en gave? Eller er det andre smarte løsninger?

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke ha kjøpt fra en utenlandsk butikk.

 

Tenk dersom det er en feil på varen, og du må sende dan tilbake... Da blir det nok en god del i frakt. Jeg har ikke peiling på hva fraktprisene er fra norge til utlandet, men jeg kan tenke meg at det koster mer. Det tar nok kortere tid å sende varer innenfor norge, en til utlandet.

Hei,

 

Ikke helt enig :-) Såen var det nok før i tiden!

 

I dag kan man levere inn det meste av 'merkevare' købt i utlandet til norske leverandører for reperatjon/bytte.

 

Man sparer nok ikke så meget på 'consumer' varer ved å handle i utlandet - men handler man f.eks proff scannere, projektorer osv. Da er der en god del å spare.

(vær OBS på 110V og 230V forskjellen)

 

Købte en Umax scanner fra Outpost.com for nogen år tilbake - sparte ca. 1300,- efter toll og MVA. (pris i Norge var ca. 4400,- kr.)

3 dager efter bestilling ringte fraktmanden på døren her på Karmøy. Til sammenligning tar det 3 - 7 dager fra Sandefjord til Karmøy!

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Hvordan jobber du for å gå rundt dem? Bestiller du varene til noen du kjenner i USA som så sender den til deg som en gave? Eller er det andre smarte løsninger?

Det er en mulighet dersom verdien er lav.

En annen mulighet er at man har et firma til å kjøpe den som kan trekke av mva.

Så har man mulighet til å sende den til noen som bor i usa, som skal reise til norge og tar den med i bagasjen.

Eller om man kjenner til noen som har kjøpt samme varen i samme land og har en kvitering på dette, så kan man legge ved den samme kviteringen og si til tollvesenet at en person har tatt med seg varen fra norge til utlandet for reparasjon, og sender den nå tilbake ferdig reparert. Denne personen er en venn av deg og alt du har betalt ham er porto og delepris (=kr200). Delen som måtte byttes var ikke mulig å oppdrive i norge. Man viser da fram kviteringen på varen som viser at den er kjøpt "for lenge siden".

 

Enda en mulighet er dersom du (eller noen du kjenner) skal til et land hvor man slipper å betale avgifter for privat import av varer, så kan den sendes fra der den er kjøpt til dette "feriestedet" og du tar den i bagasjen derfra.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke ha kjøpt fra en utenlandsk butikk.

 

Tenk dersom det er en feil på varen, og du må sende dan tilbake... Da blir det nok en god del i frakt. Jeg har ikke peiling på hva fraktprisene er fra norge til utlandet, men jeg kan tenke meg at det koster mer. Det tar nok kortere tid å sende varer innenfor norge, en til utlandet.

Hei,

 

Ikke helt enig :-) Såen var det nok før i tiden!

 

I dag kan man levere inn det meste av 'merkevare' købt i utlandet til norske leverandører for reperatjon/bytte.

Du mister jo reklamasjonsretten da.. Er det verdt det?

Lenke til kommentar
Evt så kan du sjekke ut www.pricewatch.com - hw.no's prisguide i amerikansk drakt.

 

Jeg tror den generelle holdningen mht hardware for data er at med moms og frakt svarer det seg ikke å kjøpe fra USA. Som du sikkert vet kan man spare noe på frakten, men billig frakt betyr igjen at man kan risikere å vente i ukesvis på varene. Datautstyr er hos de nordiske webshop'ene svært billig i utgangspunktet(for å ta med databutikken og itbutikken), du skal faktisk lete lenge i utlandet for å finne denne type varer billigere, med noen få unntak i asia.

Ipod 40GB i USA = $399, ca 2800kr med frakt (kun innenlands i USA). I norge ca 4000kr (ser ut som om de akkurat har senket prisen, var jo ca 5000kr for noen uker siden. Uansett så sparer man over 1000kr.

Jo, men fremdeles må du få den inn i landet uten å betale moms før det virkelig skal svare seg. Dersom man er i utlandet er situasjonen sef helt anderledes. Jeg tenkte også mer i bane av CPUer, HK, HDer, etc. Digitale kameraer kan du f.eks finne billigere enn i Norge selv ute i Europa, av den mer ordentlige typen vel og merke.

 

Tror ikke man skal prøve å bestikke tollvesenet i Norge ;) Kan lett gå veldig galt.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Evt så kan du sjekke ut www.pricewatch.com - hw.no's prisguide i amerikansk drakt.

 

Jeg tror den generelle holdningen mht hardware for data er at med moms og frakt svarer det seg ikke å kjøpe fra USA. Som du sikkert vet kan man spare noe på frakten, men billig frakt betyr igjen at man kan risikere å vente i ukesvis på varene. Datautstyr er hos de nordiske webshop'ene svært billig i utgangspunktet(for å ta med databutikken og itbutikken), du skal faktisk lete lenge i utlandet for å finne denne type varer billigere, med noen få unntak i asia.

Ipod 40GB i USA = $399, ca 2800kr med frakt (kun innenlands i USA). I norge ca 4000kr (ser ut som om de akkurat har senket prisen, var jo ca 5000kr for noen uker siden. Uansett så sparer man over 1000kr.

Jo, men fremdeles må du få den inn i landet uten å betale moms før det virkelig skal svare seg. Dersom man er i utlandet er situasjonen sef helt anderledes. Jeg tenkte også mer i bane av CPUer, HK, HDer, etc. Digitale kameraer kan du f.eks finne billigere enn i Norge selv ute i Europa, av den mer ordentlige typen vel og merke.

 

Tror ikke man skal prøve å bestikke tollvesenet i Norge ;) Kan lett gå veldig galt.

Hvor stor sjanse er det for at du blir stoppet når du skal inn i landet? Jeg har faktisk aldri blitt stoppet, hverken på gardermoen, svinesund, fra danskebåten ol. Er det ikke slik at du uansett kan ta med varer for inntil 5000kr hvis du tar dem med personlig? Hvis du tar med en Ipod fra usa, pakker den ut før du drar og så blir stoppet. Kommer virkelig tollerene til å "ta deg" hvis du ikke har kvittering. Hvorfor ikke si at du hadde den med hjemmefra og ikke tenkte på at du trengte kvitteringen?

 

EDIT: Jeg baserer mine tanker på at du faktisk tar med varen selv, ikke ved å bestille den over nettet hjem til deg...

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Slik jeg forstod det var det type postordre han var int i, som sagt dersom man er i utlandet og kan ta det med seg i baggasjen er situasjonen helt annerledes. Grensen er som du sier 5000.-, men tror neppe tollerne bruker for mye tid på kvitteringer, så i praksis slipper du nok unna med noe mer enn det. Som du sier; dersom man pakker det opp og det ser litt brukt ut, så bryr man seg i praksis ikke, hvertfall ikke for en iPod som uansett ligger under denne grensen. Dog har jeg hørt om folk som har også tatt med seg laptoper på denne måten, blitt stopper, men sluppet unna. En jeg kjenner fikk med seg en hel stasjonær PC(uten skjerm) fra Malaysia, bare puttet den i en stor koffert som han kjøpte :) Så lenge det ikke er narkotike, alkohol, tobakk, større mengder av noe etc er man ikke SÅ nøye, tror jeg. Som du sier er sjansen for å bli stoppet minimal, men det kan fort bli bittert/dyrt dersom det er mye(og dyre saker) man prøver å få med seg tollfritt.

 

Synes jeg så noen foreslo at man kunne bestikke tollerne, var derfor jeg skrev det(blackslash var det).

Lenke til kommentar

Om du tar med varen inn til landet selv, må tollerene bevise at det er en vare du ikke hadde med deg ut. Dette bruker de ikke resurrser på. De legger heller resurssene sin i å finne varer med ekstra avgifter på, f.x. bil, alkohol, tobakk, osv.

Selvsagt om du kommer med laptop til 30k i orginal eske med kvitering fra utenlandsk butikk skal det vel endel roing til for å slippe unna. Men om du sender kviteringen til deg selv i posten, kaster embalasjen og legger maskina i håndbagasjen, må det litt insats til får å bevise at den er kjøpt utenlands og aldri importert på korrekt vis, selv om tastaturet har annen layout.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...