Gå til innhold

s60 vs p100


Anbefalte innlegg

Heisan,

Nå har jeg lest sikkert alle tester som finnes på disse to kameraene, men jeg sliter fortsatt veldig med å velge mellom et av dem. Er det noen som har hatt mulighet til å prøve begge?

 

Jeg trenger kameraet primært til familie bruk, men vil samtidig drive med litt hobby fotografering. macro, natur, vær og vind....

 

Ser at P100 har noe manuelle funksjoner mens s60 har det meste - og at s60 er valget for den avanserte brukeren. Men hvor langt kommer man med de manuelle funksjonene p100 har? Rekker de for en uforskende hobby fotograf? eller mangler P100 en del vesentlige funksjoner. Hvor mye bør man vektlegge at s60 har 28mm vidvinkel? hva betyr det i praksis?

 

Av det jeg har sett av testbilder så virker det som at p100 har mindre detaljer en s60 (agressiv støyfjerning ??), og at p100 sliter litt med hvitbalansen innendørs (rød/brunt skjer). Mens at de på utendørs bilder ligger noenlunde likt.

 

Noen som har tid / mulighet til å komme med noen inspill som kansje kan hjelpe meg å endelig ta et valg (før det kommer et nytt kamera på markedet ;) )

 

g.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar at du har lest den siste testen på Akam?

 

Selv bruker jeg manuell hvitbalanse hele tiden, men kun i forbindelse med studioopptak. Til privat fotografering tror jeg ikke at det har hendt at jeg har brukt noe annet en automatisk hvitbalanse. For de aller fleste vil sikkert ikke mangel på manuell hvitbalanse være noe savn. Hvis du er flink i Photoshop vil heller ikke dårlig automatisk hvitbalanse være noe stort problem.

 

Den manuelle eksponeringsmodusen på P100 er faktisk veldig god.

 

Det kan høres kjekt ut at kameraer har blender-og lukkerprioritet, men sannheten er at de fleste kompakte digitalkameraer bare har to blendervalg. Da får man svært lite spillerom uansett. Dybdeskarpheten er også så stor på kompakte kameraer at dette ikke gir grunnlag for stor kreativitet.

 

Konklusjonen blir at kreative amatørfotografer bør gå for digitale speilrefleks, ikke digitale kompaktkamera.

 

For valget mellom S60 og P100 viser jeg til stortesten; dette valget vil avhenge helt av dine egne behov og preferanser.

Lenke til kommentar

Alt det du sier stemmer, og det er vanskelig å komme med noe mer utenom det. Den viktigste egenskapen til P100 er i hvert fall hurtigheten i forhold til S60. Men de manuelle funksjonene er ikke så mye å skryte av på dette. Du har til enhver tid KUN to blenderinnstillinger å velge mellom (2.8-5.6 på vid og 4.0-10.0 på tele) og fire hvitbalanseinnstillinger (inne, ute, auto eller lysrør).

 

Men når det er sagt vil jeg også tippe at S60 ikke har tilstrekkelige gode manuelle funksjoner til at du gidder å bruke dem. (få blenderinnstillinger, "umulig" manuell fokus osv.)

Lenke til kommentar

Takk for innspillene,

begynte å helle over mot P120/100, da jeg tenkte at når de manuelle funksjonene på den ikke var tilstrekkelig så kunne jeg skaffe meg en SLR. Men etter å ha sammenlignet bilder på http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM ble jeg litt bekymret.

 

W1 ser ut til å ha en hel del bedre kvalitet på bildene fremfor p100/120 ??? (se på bildet av testboksen og huset). Trodde det skulle være samme innmat omentrent... Sammenlignet så bildene av s60 og w1, og oppdaget hvor aggressiv støyreduskjon den egentlig har. Likte ikke det helt, så valget falt på s60.

 

Har testa det litt selv nå, og hastighet og alt annet er en drøm sammenlignet med hva jeg er vant til (toshiba 3.2mp) - er foreløpig meget fornøyd, angrer jeg kan jeg alltids bytte. :) Om neste modell fra Sony ikke har så aggresiv støyfjerning, +litt til så blir det et klart valg neste gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...