Gå til innhold

Høyfrekvent støy fra hdd


Anbefalte innlegg

Etter å ha latt pc'n stå på 24/7 en god stund nå bestemte jeg meg her om dagen for å gi den en god natts hvile. Som sagt så gjort. Da jeg slo på pc'n igjen dagen etter så kom den ene hdd'n til liv med en ganske så hørbar (og irriterende) høyfrekvent lyd. Disken det er snakk om er ikke så veldig gammel, ei heller noen billig sak (Seagate Cheetah 10K SCSI) så jeg har ikke lyst til og bare kaste den heller. Er det noen som har erfaringer med dette, er det noe man kan få gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stoler på at det du beskriver er en disk som har fått endret lydnivået etter at den har vært kjørt en god stund og så blitt kjølt ned. Ikke sikkert at det har noe å si for disken. Husk at det blir utviklet en god del varme i disker som er i bruk og dette påvirker lagrene og smøringen til motor/HD-plater. Når du så kjøler disken ned kan det hende at disken ikke finner helt tilbake til sitt gamle jeg når den igjen når trivselstemperatruen og du får en annen lyd... Send en mail til produsenten og beskriv fenomenet.. kan hende at du får en ny på garantien, hvis ikke så kan

Peltor H540A være løsningen.

Lenke til kommentar

Høyfrekvent hvining kommer skjelden fra vibrasjon, har mistanke om at det kan være noe mere alvorlig desverre :hmm: Ihvertfall hvis lyden kom etter at maskinen hadde vært av noen timer.

 

Må innrømme at jeg ikke har alverdens greie på SCSI, men på noen IDE disker jeg har vært borti så har de begynnt å kræsje PC'n, ikke kunnet sjekke filene og sånn (Som en tom diskettstasjon)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...