Gå til innhold

Hvordan gjøre PCM-lyd til Mp3 ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en film som jeg har tatt opp fra TV-kortet mitt (Pinnacle PCTV Pro)

50 minutter har blitt hele 2GB stor !!!

Etter å ha undersøkt litt viser det seg at videobildene har en datarate på 650kbps. ok. Men Lyden tar hele 1411kbps med 16 bit "oppløsning". Lyden er i PCM-format. Hvordan gjør jeg dette om til MP3-format? 128kbps vil være nok. Det ville gjort filmen ned mot 750MB sånn at jeg får plass til den på en CD.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PCM-lyd er formatet som vanlig, ukomprimerte .WAV-filer også bruker.

Du kan bruke VirtualDub (som finnes på http://www.doom9.net/ ) til å komprimere lyden til hvilket som helst annet format, f.eks. MP3!

[ Denne Melding var redigert av: askt på 2002-04-25 14:14 ]

Skrevet

Jeg fikk ikke til ved første enkle forsøk, men skal prøve litt til.

(Feilmelding når jeg skulle åpne filen: Couldn't locate decompressor for format 'PIM1' (unknown) bla bla bla.)

Skrevet

Hmm... At Decompressing feilet er jo litt dumt...

Du er sikker på at dette er vanlig PCM-lyd? For PCM-codec skal være som standard i hvilken som helst Windows-versjon.

MP3-codec må du jo også ha...det regner jeg med at du har.

Framgangsmåten er jo altså å velge "Direct stream copy" på Video, og "Full processing mode" på Audio. Og deretter på "Compression" og velge riktig codec.

edit: Hvordan er video-delen komprimert?

[ Denne Melding var redigert av: askt på 2002-04-25 15:00 ]

Skrevet

Jeg får ikke åpnet filen pga. feilmeldingen. Filen er en .avi fil som er laget med programvaren som fulgte med TV-kortet. Det eneste jeg finner av data om videodelen er at det er 320x240 pixler, 24 bilder per sekund og 650kbps.

Jeg kan spille den av i Windows mediaplayer 8 hjemme, men merkelig nok ikke her på kontoret (også versjon :cool:

Jeg er litt nybegynner med dette, men vil bare at filen skal passe inn på en CD, ha brukbar kvalitet og kunne spilles av uten å laste ned eksotiske codec'er.

Kanskje det går an å plugge inn en eller annen codec i virtualdub og så få det til å funke?

Skrevet

Hmm. Hvilket program bruker du til capture? Og får du oppgitt hvilke codecs som brukes?

Tydelig at VirtualDub ikke liker enten lyd- elle video-delen av fila...eller kanskje begge deler. :sad:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...