Gå til innhold

Peltierkjølt vann :)


Anbefalte innlegg

En liten fryser tipper jeg holder i massevis, tenk den skal jo holde en 20-30-liter nedfryst, det er kraftige saker det, og det nedsenket i vann, det kommer til å bli overkill. Tror jeg da, i hvert fall. For vannet er jo i seg selv kaldt nok (romtemp.) til å kjøle ned maskinen din, og med et fryseelement oppi blir det jo bare ekstra kaldt. Men jeg tror det er et poeng og ha noen liter i den vanntanken, slik at maskinen ikke så lett varmer det opp.

 

Ellers lurer jeg på det med strømforsyninger og sånn, det må jo gå an og kjøpe en 24v-trafo eller noe på elfa, og kjøre det på den? Mye bedre enn å holde på å dille med mange psu-er og sånt, det er jo bare drit det. Jo flere strømforsyninger, jo mere vifter må du ha, og de tar plass og dessuten er de stygge. Ekstremt stygge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2001-11-08 18:14, Maroder_S skrev:

Ellers lurer jeg på det med strømforsyninger og sånn, det må jo gå an og kjøpe en 24v-trafo eller noe på elfa, og kjøre det på den? Mye bedre enn å holde på å dille med mange psu-er og sånt, det er jo bare drit det. Jo flere strømforsyninger, jo mere vifter må du ha, og de tar plass og dessuten er de stygge. Ekstremt stygge.


 

 

Hmm... Godt poeng med det der. Tror nok det blir et gammelt kjøleskap/fryser som kommer til å kjøle ned maskina mi i fremtiden :smile: De bruker ikke så sinnsykt mye strøm heller (ville merka det godt på strømregninga når siden maskina mi ofte står på 24/7)...

 

Har også lyst på Cola-kjøler :smile:

 

Men sett at jeg fikser et gammelt kjøleskap sånn at vanntempereaturen ligger på sånn 5-10 grader... Ville det blirr kondens da? Kjipt å drive og måtte isolere alle 4 blokkene, vanskelig å oppgradere og sånn da... :razz:

Lenke til kommentar

Det går sikkert an å fikse sånn at vannet ligger på 5-10 grader med et stort nok reservoar, temperaturstyrt-greie eller noe. Problemet blir vel å prøve seg fram.

 

Jeg vil nok også ha en sånn temperaturstyring på mitt, det kan bli fint det. Men hvordan kan vi bruke termostaten som er innebygd, hvilken grad er den stilt inn på, og hvor ligger den?

 

Vel.

Lenke til kommentar

På kjøleskapet vi har så sitter det en lang føler fra termostaten bort til den kalde metallplata. Tror den er laga av aluminium ellerno. I kjøleskap er jo tenperaturen på mellom ca 0 og 8 grader(?) så hvis du ikke skal ha kaldere vann en det så er vel problemet løst egentlig, trenger bare å putte føleren oppi reservoaret... Men skal du ha kaldere vann må du vel skifte termostat tipper jeg.

Lenke til kommentar

AARGH! Nå blir jeg sint!

 

Dere er noen ordentlig bedervede okseskrotter hele bunten! Nå bruker jeg all min tid på å finkjemme hver eneste avis jeg kommer over, på jakt etter billige og små kjøleskap som jeg kan pille fra hverandre. Det er deres skyld! FY! :mad:

 

Apropos termostater.. Etter all sannsynlighet er det en liten termistor som står for selve temperaturmålingen. Det er i hovedsak to typer termistorer på markedet: NTC (Negative Temperature Coefficient) og PTC (den finner du sikkert ut av selv :smile:). Ved å bytte ut termistoren i termostaten, vil du kunne lure kjøleskapet til å tro at temperaturen er høyere enn den faktisk er, dermed får du kaldere vann...

 

Det er lett å finne ut hva slags termistor du har. Det eneste du trenger er et ohmmeter (eller multimeter med mulighet for resistansmåling).

Mål motstanden i termistoren. Klem den så mellom fingrene (eller varm den på annet vis). Legg merke til om motstanden stiger eller synker med økt temperatur. Hvis motstanden minsker, har du en NTC-termistor, hvis den øker har du en motstand av type PTC.

 

Hvis det er en NTC-motstand som sitter i termostaten, kjøper du en med lavere motstand, hvis det er en PTC-motstand, kjøper du en med høyere.

 

For å finne ut hvilken motstand du skal kjøpe, må du forsikre deg om at termistoren har en temperatur på +25º C. og så måle motstanden. Da har du noe å forholde deg til når du skal finne den motstanden som best passer ditt behov.

Lenke til kommentar

hvor mange watt kjøleskaps kompressoren bruker har ikke så veldig stor innflyttelse (hvis ingen) på hvor mye varme den flytter... det er vanskelig å beregne akkurat hvor mye varme den flytter... :sad:

Men husk på at du ikke kan sammenligne antall watt på et peltier-element med en freon-kompressor. radiatoren er også veldig stor! prøv å ta på radiator-rørene og du kjenner varmen... tror du en prosessor vil avgi så mye varme? (husk på at radiatoren dekker stor flate!)

 

har du et peltier element på 150W, og en AMD som utvikler 60W blir samlet varmeenergi 150+60=210W!

og likevel ville en freon-kjøler på 80W slått den med stor margin! 60W-80W=-20W altså klarer freonen å kjøle 20W i overskudd, da vil man oppnå langt under --10 celsius så lenge det er overskudd på energi hos radiatoren!. men jeg tror freon uansett hadde fjernet mer enn 80W varme!

 

i expert ved hokksund får du gratis brukt kjøleskap, de skal på dynga, så du får de gratis. har skaffa meg noen derfra, men litt store :sad:

 

den teorien om å stikke peltier i vann... det tror jeg kommer til å bli helt RÆVVA! =) peltier på 165W klarer ikke å fjerne varmen fra vannet i teoriens lover, sett heller peltier rett på CPU, det er ingen stor risk... dessuten er amder nesten gratis for tiden.

Lenke til kommentar

Freon power!

 

Vel, jeg har nå tittet nærmere på mitt grand deu le olde, og jeg har funnet at det er bare å skru ut den kjøledelen. Slipper å skjære litt en gang, for alt er festet med skruer. Eller kanskje må skjære litt (mye) for å få gass-ledningen med sulamitt gjennom bakveggen, men hei. Det blir jo i januar. Det blir en fin ting.

 

Kjøledelen ser sånn ut:

____

[____]

 

Under og over har den småe spor, det er vel der gassen ordner til og lager. Den kan altså skrues ut og taes helskinnet ut av det hele med skruer. Jeg ble så glad når jeg så alt det. Jeg lo, og klasket meg på låret, og ja. Nok om det.

 

For dere som bor i Bergen: De har innsamling av gamle elektroartikler som f.eks. kjøleskap o.l. på Bonus i den ene gågata. Det er et forferdelig sted, men kanskje man kan få noe der? Jeg leverte en gammel støvsuger der en gang. Den kunne man i hvert fall ikke bygge om til en fornuftig ting som hadde med dataen å gjøre.

 

For øvrig skrives 4 på romertall slik: IV

Lenke til kommentar

Jaja, får ta meg en tur bor tpå expert eller Elkjøp og sjekke om de har noen brukte kjøleskap da...

 

Og BTW, en støvsuger har en ganske krafig vifte... Set den i et annet rom med slangen inn til ei svææær kjøleribbe og du har konge-luftkjøling! :smile:

Lenke til kommentar

Denne lille dingsen der? Hehe. Den kan umulig kjøle så bra som freon-kjøleren til kjøleskapene våre. Det står at den kan holde to gallon med vann kald pr. dag! Wow! Veeeldig mye! Omtrent ni liter! Det er det det skal gå gjennom maskina mi på et minutt det.

 

Dessverre. Så jeg tror den litt for puslete. Men den er jo selvfølgelig interessant for er interessert i dette prosjektet for å bygge seg cola-kjøler, de kan jo nå bare kjøpe seg en sånn. Snedig.

Lenke til kommentar

Eg er dessverre på ferie så eg har ikke formlene for å regne ut kjøle effekten, skal se om eg får gjort det når eg kommer hjem igjen. (13.11)

Men det kjem ann på hva type gass det er i anlegget og endel andre faktorer.

Maroder_S sitt skap har 99% sansynlg R12 som det er forbudt å bruke i dag. Du får etterfylt men det koster over 1000kr pr kg. :smile:

Det er en av de "farlige" drivhusgassene. Men veldig effektiv. Har høy virkningsgrad og er mer lydløs en skap med den "nye2 R134a gassen.

Eg må få klage litt på bruken av Freon, det er ikkje navnet på en gass men på en leverandør.

Den elektriske kjøledingsen er liten og grei men dyr og dårlig. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...