Gå til innhold

Din politiske overbevisning


Anbefalte innlegg

Tør jeg spørre hvilke partier hardbakte Linux-brukere stemmer på?

 

Eller i det minste hvilke side av den politiske aksen de finner seg på?

 

Selv er jeg sterkt til venstre, og har ved et par anledninger stemt RV (Rød Valgallianse), men tror jeg i fremtiden kommer til å stemme SV (Sosialistisk venstreparti).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort svar: Høyre.

 

 

 

Langt svar: Høyre, vha eliminasjonsmetoden ;) Er uenig med en del av Høyres synspunkter, men er mer enig med Høyre enn noe annet parti (Sånn er det alltid, får aldri et helt "skreddersydd" parti). De delene jeg er uenig i er dessuten mer idealistiske enn pragmatiske, og har dermed mindre (ingen?) virkelig betydning.

 

Jeg er også enig med enkelte andre partier om forskjellige ting, men det er som oftest enkeltsaker eller -prinsipper, og dermed ikke nok til at jeg stemmer på det partiet. For eksempel liker jeg at RV vil ha gratis skolebøker til alle!

 

Vil dere ha en utdyping får vi flytte tråden til Politikk, religion og samfunn.

 

 

 

PS: Nei, jeg mener ikke at idealer er noe tull man skal se helt bort fra. Jeg mener bare at politikk aldri kommer til å komme til det punkter det er snakk om idealer. Politikk er, ihvertfall per dags dato, gjøre en ting på en "greiest mulig måte, som funker", ikke "gjøre noe helt perfekt som gjør alle til lags".

 

PPS: Denne posten representerer og illustrerer mitt synspunkt, og er dermed selvfølgelig ingen fastslått sannhet. Dette tar jeg som en selvfølge når jeg diskuterer politikk, men tenkte bare jeg skulle understreke det :)

 

 

EDIT: Flyttet et punktum.

EDIT 2: Husket det riktige navnet på eliminasjonsmetoden etter en hjelpefull post av gspr (søvnmangel og ordforråd går ikke bra sammen).

Endret av Myubi
Lenke til kommentar

Slik jeg tenker, så er jo Open Source-prinsippet og alt Open Source-tilhengere kjemper mot, høyre-baserte ting.

 

Så jeg kan egentlig ikke forestille meg en Open Source-tilhenger som en høyrevendt person. Open Source-samfunnet kjemper jo mot mye av copyright- og patentlovene, og dette er jo det høyre-vendte partier kjemper for...

Lenke til kommentar

Patenter er helt håpløst, det skal jeg gledelig innrømme. Monopoler er også helt håpløst, og det er Høyre generelt imot. Linux er et alternativ til Microsofts nesten-monopol, og bidrar til fri konkurranse. Dessuten er Windows helt forjævlig :p

 

Uansett, hvilket parti har makten i den eneste byen i Norge som offisielt har kastet ut Microsoft, til fordel for andre programvareleverandører/operativsystemer, som f.eks. Linux..?

 

(Disclaimer: Det er mulig andre byer også har gjort det, men det har jeg ikke hørt om)

Lenke til kommentar
Slik jeg tenker, så er jo Open Source-prinsippet og alt Open Source-tilhengere kjemper mot, høyre-baserte ting.

 

Så jeg kan egentlig ikke forestille meg en Open Source-tilhenger som en høyrevendt person. Open Source-samfunnet kjemper jo mot mye av copyright- og patentlovene, og dette er jo det høyre-vendte partier kjemper for...

uff, blir alltid så oppgitt over sånne utsagn, akkurat like dumt som å si at venstrefolk ikke burde bruke medisin som er patentbelagt....sukk. Så Toolshed, neste gang du er alvorlig syk, og trenger medisin kommer du til å spørre legen først om den er patentert, og hvis den er det vil du heller legge deg ned å dø? Retorisk spørsmål, please dont answer.

 

Patenter (dvs beskytte eiendomsretter) kan fungere i noen industrier, men kan være mindre effektivt andre steder. Når man deler ut patenter for one-click-shopping og for handlekurven, da viser det vel at denne type patenter i software industrien kanskje ikke er så effektivt....

 

edit: lagt til en ikke

Endret av TimeTwister
Lenke til kommentar

Selv har jeg vært medlem av FrP i ganske mange år nå.... Ganske enkelt fordi jeg mener at folk bør få muligheten til å passe på seg selv, uten at staten skalsy puter under oss. Kan jo nevne at jeg mens jeg gikk på barneskolen var veldig interesert i kommunismen, men fant etterhvert ut at jeg egentlig var på stikk motsatt side av skalaen :p

 

 

Uansett, hvilket parti har makten i den eneste byen i Norge som offisielt har kastet ut Microsoft, til fordel for andre programvareleverandører/operativsystemer, som f.eks. Linux..?

 

Er det Bergen du mener? De har kun bestemt seg for å bytte til Novell & Linux på serverne.....

 

 

Her i Tønsberg og Nøtterøy kommuner har vi nå skiftet til novell/linux på serverne og Windows 2003 terminalservere, Linuxbaserte tynne klienter og OpenOffice og GIMP....... FrP ved makten i begge kommuner, høyre nestemann i Nøtterøy, og jeg tror det er KrF som er nestemann i Tønsberg.

Lenke til kommentar
Slik jeg tenker, så er jo Open Source-prinsippet og alt Open Source-tilhengere kjemper mot, høyre-baserte ting.

 

Så jeg kan egentlig ikke forestille meg en Open Source-tilhenger som en høyrevendt person. Open Source-samfunnet kjemper jo mot mye av copyright- og patentlovene, og dette er jo det høyre-vendte partier kjemper for...

Vel, folk har jo forskjellige grunner til å bruke fri programvare. Her er to forskjellige vinklinger:

- Min vinkling: Programvare er kunnskap, og kunnskap bør være fritt tilgjengelig for alle, uten kostnad. Det gagner ikke flertallet at kildekode skjules.

- En mer "høyrevridd" vinkling: Mange frie produkter gir et bedre produkt til en bedre pris (kr. 0) enn konkurrentene. De blir da det naturlige valg, siden markedskreftene rår.

Lenke til kommentar

Temaet er kanskje sånn passe off-topic? ;-)

 

Men i mine øyne er det en veldig styrke for Open Source at hele det politiske spekteret er representert. Lovgivning og andre politiske føringer vil trolig påvirke oss svært mye i tida som kommer, og da ville det vært tragisk om det hadde vært mulig å putte Open Source i en politisk bås. Mange har forsøkt, f.eks å stemple det som "kommunistisk" - som så mange stemplinger sier jo sånt mer om stemplerne enn om det som forsøkes stempla.

 

Men et visst anarkistisk drag er det kanskje over rørsla - passer meg utmerket;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...