Gå til innhold

Til Mensa Norge


roaldhansen

Anbefalte innlegg

Til Mensa Norge

 

Kjære dere

Da jeg hørte om deres fantastiske organisasjon, så kunne jeg ikke la være å tenke for meg selv "Dette må jo være noe for meg"

Jeg vil karakterisere meg selv som en usedvanlig smart og intelligent kar. Ikke med verdens beste karakterer på skolen, men Einstein var jo heller ingen racer på skolen. Han var jo genial han og. Min mor skryter hemningsløst av meg. Hun forteller alle venninnene sine om meg. "Gutten min kommer til å bli noe stort en dag. En så ung og begavet mann, med en IQ på 400. Minst!"

Så det jeg lurte på var om det er forskjellige klasser hos dere, slik at de med 180 i IQ holder seg på et område, mens de på 200 har sitt område. Det er vel en liten fare for at jeg kommer til å tusle rundt på møter og slikt, alene.

 

Jeg føler meg ihvertfall klar til å bli en av dere, de smarte.

 

mvh

Roald Hansen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som medlem av Mensa kan jeg fortelle deg at så lenge du har en IQ på 148 (Ravens progresive matrixes) er du med i gjengen. Eneste skille er på medlem/ikke medlem. Mansa er en 98% klubb. DVS at så lenge du har høyere IQ enn 98% av verden befolkning kan du være med. Det finnes klubber med 99.9999% som krav.

Ikke det at IQ sier noe om hvor smart du er! IQ handler om hvor flink du er til å kjenne igjen mønster. Nå er det selvsagt mønster overalt, og de som lett ser det har vil nok leve ett lettere liv. Feks. det å gå i gatekryss :smile: Mange står å venter på grønn man mens noen ser at bilene har rødt lys og begynner å gå. Her har "noen" oppdaget ett mønster :smile: Det er en som bruker motto "Bare de dumme rydder, genier behersker kaos" eller noe sånt. Det stemmer godt overens med IQ. Har du høy IQ ser du ett mønster i rotet som for andre fortoner seg som kaos. Så hvis du ikke har noen trang til å rydde kan det være at du pga din høy IQ ikke ser på rotet som så rotete som mennesker med lav IQ.

 

PS: Du kan selvsagt også være lat :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-25 04:07, Mr-CEO skrev:

Som medlem av Mensa kan jeg fortelle deg at så lenge du har en IQ på 148 (Ravens progresive matrixes) er du med i gjengen. Eneste skille er på medlem/ikke medlem. Mansa er en 98% klubb. DVS at så lenge du har høyere IQ enn 98% av verden befolkning kan du være med. Det finnes klubber med 99.9999% som krav.

Ikke det at IQ sier noe om hvor smart du er! IQ handler om hvor flink du er til å kjenne igjen mønster. Nå er det selvsagt mønster overalt, og de som lett ser det har vil nok leve ett lettere liv. Feks. det å gå i gatekryss :smile: Mange står å venter på grønn man mens noen ser at bilene har rødt lys og begynner å gå. Her har "noen" oppdaget ett mønster :smile: Det er en som bruker motto "Bare de dumme rydder, genier behersker kaos" eller noe sånt. Det stemmer godt overens med IQ. Har du høy IQ ser du ett mønster i rotet som for andre fortoner seg som kaos. Så hvis du ikke har noen trang til å rydde kan det være at du pga din høy IQ ikke ser på rotet som så rotete som mennesker med lav IQ.


PS: Du kan selvsagt også være lat :smile:



 

Fins det en korrekt test å gjennomgå for målingen?

Testa meg en plass på nettet og fikk 158. Vet ikke om det er en troverdig test.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve testen på www.mensa.no

De fleste tester på nettet er kulturelt betinget. Ser du tester med spm om feks "Hvis du stokker om på disse bokstavene "orgen" får du da ett: 1.land 2.dyr 3.frukt 4.elv" så tester disse ikke IQ fordi du må ha kunskap om norge for å kunne svare. En ikke kulturelt betinget test, som den på mensa.no, vil gi likt resultat for en buskneger på 5 år og en professor med 3 doktorgrader. DVS, kunnskap har ingenting med IQ å gjøre, men IQ har mye med hvordan du bruker kunnskap og hvor lett du har for å lære det.

Lenke til kommentar

Hmm.. det er jeg faktisk ikke sikker på. Dysleksi er problemer med bokstaver og tekst (meget kort sagt).

Mensa testen består av tegninger. Hva tror du?

 

Bokstaver er jo enkle tegninger, så tegningene på testen kan sees på som avanserte bokstaver. Så hvis du har problemer med å gjenkjenne bokstaver er det mulig at dysleksien din vil påvirke resultatet på testen. Send en mail til Mensa og spør, også poster du svaret her.

 

PS: Tenk deg en japansk dysletiker. Noe under 200 "bokstaver" og mange tusen tegn (kanji)

Lenke til kommentar

Ups, jeg ser at du linker til http://www.mensa.com Den "testen" er kulturert betinget. Bruk heller testen på www.mensa.no

 

Som det står på mensa.com

"This quiz is provided for entertainment purposes only, it is not an IQ test.

***

The questions on the "Mensa Workout" are biased for people whose primary language is English. Mensa offers culture-fair testing throughout the world.

***"

 

[ Denne Melding var redigert av: Mr-CEO på 2002-04-26 00:02 ]

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Quote:


C. Alshus skrev (2002-07-15 16:24):

Hei iGGy!


Det var jeg som fikk 140 poeng. Kan ikke legge ut resultatet her, men har det på maskinen min.


Uh? Du fikk 140 poeng på den den testen jeg linket til for 2 poster siden (hiiqsocitety.org)? Da fikk vi samme resultat :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


C. Alshus skrev (2002-07-15 19:09):

Jepp. Stemmer det. Men det er uaktuelt å melde meg inn, for det koster for ****meg fra 50dollar. Pøh!


Jeg regnes som de 5% skarpeste i verden.

Kanskje litt stoff til signaturen min..


50 dollar ja.. lol. Prøv en Mensa test, det er gratis. Kravene er høyere dog: 148 i IQ - dvs blant de 2% beste.

Skal sies: den hiiq testen tror jeg er noe vanskelig i forhold til scoren. En venn av meg fikk 140 på den - og han fikk *full score* på den testen de bruker i Mensa (Raven). Det er 1/10000 ellerno..

Lenke til kommentar

Tror nok du tar litt feil der. Sakset fra http://www.mensa.no:

 

«For mer info eller avtale om opptakstest (kr. 200,-), bruk enten vår e-post-side eller send oss et brev til vår adresse :

 

Mensa Norge

Postboks 2438 Solli

0201 Oslo

Vi vet at mange ønsker å ta testen av nysgjerrighet uten at de ønsker å bli medlemmer, dette er selvsagt helt valgfritt.»

 

Men... hvis du klarer den, kan su tross alt skryte av det til venner og kjente. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...