Gå til innhold

hva er hvitbalanse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Automatisk ofte. Selv om jeg alltid setter den manuelt. (vel, alltid og alltid, jeg

er lat av og til jeg også)... Kun automatisk på alle "konsument kamera" :)

 

Det har med fargetemperatur å gjøre. Lys har forskjellig temperatur, og

dermed også forskjellig farge. Øyet vårt er veldig flink til å justere slikt, men

du kan ofte se fenomenet om du står i masse lys ute, og ser inn i en skyggebelagt

gate eller noe :) - Er du i gata så vil ting miste det blå sjæret det før hadde :)

 

Hm, skulle vist noen eksempelbilder. Ja.. Jeg leter dem fram jeg..

 

 

Kamera på Auto

IMGP4589.thumb.jpg

 

Kamera stilt inn på "sol" balansen (ehm, vet ikke hva jeg skal kalle den).

IMGP4590.thumb.jpg

 

Som du ser får bildet et varmere preg (mer slik det egentlig så ut) når jeg

stiller hvitbalansen manuelt. - Uff, burde hatt noen bedre eksempler, men

håper du fikk NOE ut av det iallfall.

 

Her har du noen definisjoner på engelsk:

http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=...e:White+Balance

 

 

Her har du også en god artikkel

http://www.nikondigital.org/articles/white_balance.htm

(som jeg ikke har lest da, så bare over den, den SÅ bra ut ;) tihi)

Endret av Velmont
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Ha med deg et hvitt ark overalt og still inn hvitbalansen etter den hvitfargen. Den innstillingen som har best "hvithetsgjengivelse" er best.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Du trenger ikke det nei. Men.... --- Så er det dette da. Forandrer lysforholdene

seg? - Ja. - Gjør de det ofte? - Ja. Er det mye? - Ja, av og til. Er det plagsomt? -

Gjett om!... :)

 

Men det som er plagsomt er blandingslys, bare så det er sagt! :| *grøsse, tenke

tilbake på dokumentararbeidet jeg gjorde i sommer - uffameg*

Lenke til kommentar
Hviteballansen stilles ikke alltid på hvite. Du kan prøve deg frem med forskjellige farger. Selges "fargekart" for å stille inn hviteballensen for forskjellige "stemninger".

 

Hvor får du kjøpt det?

Jeg pleier å bruke ark el. andre objekter i nærheten. Men så er ikke det dønn profft

heller da :) Men funker. - Setter du hvitbalansen på noe oransje så blir bildet blått osv.

 

Kjekt å teste ut ;)

Lenke til kommentar

Det øyet vårt ser, er jo gjennskinn som sollyset skaper når det treffer oblekter.

Og sollyset varierer veldig. Om morgenen er det ganske blått og om kvelden ganske rødt. Denne fargevariasjonen ser vi ikke særlig mye til - fordi øyet kompenserer for forskjellen.

Det gjør ikke film - men digital teknikk har jo muligheten til å gjøre den jobben som øyet gjør.

Bare så synd at det slurves her !

Det er somregel reguleringsområdet som er for lite, men med litt erfaring kan en lære seg hvor dette er.

 

Begrepet fargetemperatur referer seg til hvor "hvitt" et glødende jernstykke er ved en bestemt temperatur. Feks. 5600 grader Kelvin er "normalt dagslys". Om morgenen kan det være over 10.000¤K - om kvelden 3000.

At dette varierer med døgnet skyldes dopplereffekten.

 

Hilsen Finnipinni

Lenke til kommentar
Og sollyset varierer veldig. Om morgenen er det ganske blått og om kvelden ganske rødt.

 

Er vel rødt både om morgenen og kvelden.

 

Om morgenen kan det være over 10.000¤K - om kvelden 3000.

 

Som sagt, både morgen og kveld går mot 3000k. 5500k er temperaturen rundt 12.00 når det er skyfritt. Ved overskyet vær går temperaturen mot 6500-7500k.

 

At dette varierer med døgnet skyldes dopplereffekten.

 

Hæ? Skyldes vel brytningen av lys gjennom atmosfæren tar jeg ikke feil.

Lenke til kommentar

Fargetemperaturen på lyset som treffer jorden forandres om vi er på vei mot lyskilden eller om vi er på vei fra den.

Om morgenen er vi på vei mot solen - om kvelden er vi på vei fra. Dette er i så måte et dopplerskift og er forklaringen på at lyset er blått om morgenen og rødt om kvelden. Det er den relative hastighetsendring som har betydning, og denne varierer på grunn av jordbanens elipseform. (årstidene)

Avstanden til lyskilden forandrer ikke lysets fargetemperatur. Altså selv om lyset må gå en lengere vei fordi det avbøyes i atmosfæren vil altså ikke fargetemperaturen forandres.

 

Andre forhold som skyforhold og hvor mye "romlys" som slipper inn skaper også variasjoner.

 

Jeg ser at det er mye rart som er skrevet om dette fenomenet på nettet, men alle som har brukt en fargetemperaturmåler vet at den generellt sett er høyest om morgenen og lavest om kvelden. Så kommer jo årstidsvariasjonene.

Lenke til kommentar
Fargetemperaturen på lyset som treffer jorden forandres om vi er på vei mot lyskilden eller om vi er på vei fra den.

Ja, dette stemmer nok, men endringen er vel marginal. Jeg TROR ikke du kan se forskjell med blotte øye, og en temperaturforskyvning på 5000k finner jeg vanskelig å svelge.

 

Om morgenen er vi på vei mot solen - om kvelden er vi på vei fra. Dette er i så måte et dopplerskift og er forklaringen på at lyset er blått om morgenen og rødt om kvelden.

Problemet er jo at solen er rødere BÅDE om morgenen og kvelden, sett i forhold til midt på dagen.

 

Det er den relative hastighetsendring som har betydning, og denne varierer på grunn av jordbanens elipseform. (årstidene)

Jorbanens elipseform gir vel ikke utslag fra morgen til kveld. Jordrotasjon gjør derimot.

 

Avstanden til lyskilden forandrer ikke lysets fargetemperatur. Altså selv om lyset må gå en lengere vei fordi det avbøyes i atmosfæren vil altså ikke fargetemperaturen forandres.

Det er ikke avstanden som gjør det, men atmosfæren i seg selv. Molekyler i atmosfæren sprer en del av lyset, og lys med kort bølgelengde (blå) er mest utsatt. Derfor vi har blå himmel, ikke sant?

 

Andre forhold som skyforhold og hvor mye "romlys" som slipper inn skaper også variasjoner.

Romlys?

 

Jeg ser at det er mye rart som er skrevet om dette fenomenet på nettet,

men alle som har brukt en fargetemperaturmåler vet at den generellt sett er høyest om morgenen og lavest om kvelden.

Mulig det er skrevet mye rart, men jeg finner i farten ingen som støtter din teori?

Her er i vært fall en som støtter min: nasa.gov

Endret av Pulsar
Lenke til kommentar

Bare for å gjøre det klart; vår rotasjon, rundt vår egen akse eller i en ellipseform, har ingen ting med dopplereffekt å gjøre. Dopplereffekt er lyset som endrer bølgelengde når det emitteres fra roterende stjerner. Hastighetene vi da snakker om krever litt større himmellegeme enn jorden, dessuten er det meste lys fra oss reflektert sollys.

 

Fargeendringene i sollyset her på jorden skyldes at lysbrytningen i atmosfæren varierer med vinkelen og dermed tidspunktet. Jo skarpere vinkel dess lengre bane gjennom atmosfæren.

 

Iblant skjønner jeg ikke hvor alle disse snodige teoriene kommer fra, men jeg gir journalister en stor del av skylden. Det er hårreisende hvor ofte VG og Dagbladet tillater seg å skrive skremmende feil fysikkinfo. Også har journalister mage til å skrive alle artiklene om dårlige studenter. En gjennomsnittsjournalist har like lite innsikt i naturvitenskapelige fenomener som en 12-åring. Av den grunn burde vi alle takke Hans Jørgen Ødegaard for å øke fokuset noe som også fører til mer korrekt informasjon.

 

mvh Truls

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg når det gjelder medias fysikkdekning, men er du ikke i fare for å begå det samme ? En lysbrytning medfører bare en lengere vei å gå for lyset, og det fører ikke til endring i fargetemperatur.

Hvis fargetemperaturen skal endres må nødvendigvis et doplerskift finne sted. Hvor langt man er fra lyskilden har ingen betydning.

 

Tidspunktet for når sollyset sendes ut spiller heller ingen rolle. Dette har samme fargetemperatur hele tiden. Doplereffekten kan kun observeres fra Jorden.

 

Hvis man leser mitt innlegg, så ser en at jeg referer elipseformen til årstidsvariasjoner. Ikke til døgnvariasjonene, men jeg ser at det ble litt kort. Jeg trodde ikke man ville misforstå dette.

 

Jeg ser også at man undrer seg over hva "romlys" er. Det er det lyset som gjør at vann ser blått ut.

Lenke til kommentar

Kan hende jeg ikke gjorde meg helt klar her; dopplereffekt er en endring av lysets bølgelengde som skyldes at legemet som emitterer lys beveger seg i forhold til oss.

 

Kommer legemet mot oss blir bølgelengden kortere, dvs forskyvning mot blå, mao andre ord mer energirik. Andre veien blir såklart motsatt.

 

Det jeg da ikke skjønner er hvordan vår ellipseform rundt solen kan skape slike forandringer du snakker om (med hensyn til finnipinnis løsning på problemet). Skulle kun vår bane rundt solen påvirke dette, ville fargetemperaturen endres med årstidene. Det stemmer ikke helt med hva du skrev tidligere hvor du henviste til morgen og kveld. Altså kan ikke dette stemme. Hvis finnipinni mente dette var den avgjørende faktoren, blir hele bildet fryktelig fryktelig galt.

 

Så over til vår egen rotasjon. Astronomisk sett er vi ganske små. Det betyr at hastigheten på et bestemt punkt på jordoverflaten (rundt oss selv) i forhold til f.eks. en stor stjerne er veldig liten. Derfor tror jeg ikke dette er den avgjørende faktoren, selv om dette helt klart har mye mer innvirkning på hvor hastighet mot solen, enn ellipsebanen vi følger.

 

Ser vi på det virkelige store bildet, solens rotasjon rundt melkeveiens sentrum eller enda større, skjønner vi med engang at det er snakk om veldig store hastigheter i forhold til hverandre. På dette nivået bruker man dopplereffekt. For å beregne et himmellegeme sin hastighet i forhold til oss. Jeg tror også det kan brukes til å bestemme legemets rotasjonshastighet. (Solens egenrotasjon har ingen effekt på oss, så folk ikke tror at endring i fargetemperatur skyldes det, da den er konstant)

 

Puh, mange lange og tunge setninger.

 

I min forrige post prøvde jeg ikke å besvare spørsmålet om hvorfor fargetemperaturen endres. Jeg var bare ikke enige i teoriene dine finnipinni. Og titter du litt nøyere på posten min ser du at min henvisning til lysets vinkel gjennom atmosfæren er et svar på fargeendringene, inget mer. For å ta det litt nærmere. Himmelen har farge fordi endel lys brytes i atmosfæren. Det har seg slik at brytningen avgjøres av lysets bølgelengde. Derfor blå himmel om dagen og rød om morgen/kveld fordi vinkelen endres med tidspunktet.

 

Jeg har prøvd å få svar på dette med fargetemperaturen, men desverre har det blitt lange dager på jobben. Lover å undersøke det så fort som mulig, men vil ha det avklart med noen som kan det (ikke en ukjent internett-kilde).

 

Dopplereffekt er et fysisk fenomen, og derfor rådende over hele universet, ikke bare på jorden. Det kan helt sikkert besiktiges fra andre steder enn jorden selv om jeg ikke har prøvd.

 

En annen ting, det som gjør havet "blått" (For hvor ofte er det egentlig blått, jeg synes det for det meste er svart), er himmelen som reflekteres i vannet.

Og jeg trodde romlys var "lys bestående av hele det synlige fargespekteret", men ikke ta dette for god fisk, er litt usikker selv.

 

Og jeg er ikke sikker på om endring av fargetemperatur skyldes endring av lysets bølgelengde, men det må jeg klare å finne ut av snart.

 

mvh Truls

Lenke til kommentar
Som sagt, både morgen og kveld går mot 3000k. 5500k er temperaturen rundt 12.00 når det er skyfritt. Ved overskyet vær går temperaturen mot 6500-7500k.

Nå er jeg egentlig ganske overbevist om at dette skyldes vår avstand i forhold til solen. Noen som tør å svare på om dette er forskjellig fra norge til ekvator f.eks?

Hvis fargetemperaturen endres pga vår avstand bør da steder nær ekvator ha høyere fargetemperatur midt på dagen enn oss.

 

Nærmer vi oss en løsning?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Fargetemperatur har ingenting med faktisk temperatur å gjøre, men relaterer lysets farge til den glødende jern/stål har ved en gitt temperatur. Denne fargen uttrykkes med den temperaturen metallet har på Kelvin-skalaen.

 

Doppler-effekt på lys opptrer ikke i de hastighetsregimene som jorda er i. Når du nærmer deg prosenter av lyshastigheten gir det mening å snakke om doppler-effekt.

 

Alle fargeendringer vi observerer i sollyset i løpet av døgnet skyldes helt vanlig lysbrytning. At det kan være forskjeld på morgen og kveldssol skyldes atmosfærens temperatur og støvinnhold.

 

Forøvrig bruker jeg "Cloudy -3" på D70'en (takk til Velmont for god artikkel-link lenger opp!)

 

Mvh,

 

S

 

Se f.eks. Color temperature og Relativistic Doppler effect

 

 

[Edit: For kjøre Doppler.-argumentet helt ut:

 

f0 = frequency observed

fs = frequency of source

v = relative velocity

c = speed of light

 

Så ser dere selv at forskyvningen blir 0 ved "våre hastigheter" (f0=fs) ]

post-88-1098474678_thumb.jpg

Endret av adder1972
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...