Gå til innhold

Noen spørsmål om Linux.


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vurdert å installere Linux på maskinen min. Men problemet er at jeg ikke er noen PC ekspert, og bruker PC mest til spilling, Divx og MP3. Det er derfor viktig at spill som Half Life/CS, Starcraft og andre spill.

 

Så er det lett å få både nye og gammle spill til å virke i Linux?

 

Og er Linux støttet av de stor hardware utvikklerne som Ati, Creative, Nvidia, etc, med tanke på drivere og annet software?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
 

On 2002-04-24 18:22, HardCubed skrev:  

Jeg har lenge vurdert aa installere Linux paa maskinen min. Men problemet er at jeg ikke er noen PC ekspert, og bruker PC mest til spilling, Divx og MP3. Det er derfor viktig at spill som Half Life/CS, Starcraft og andre spill.  

 

Saa er det lett aa faa baade nye og gammle spill til aa virke i Linux?  

 

Og er Linux sto/ttet av de stor hardware utvikklerne som Ati, Creative, Nvidia, etc, med tanke paa drivere og annet software?  

   

 

Helt *rlig s* virker det ikke som om linux er noe for deg.. Du vil f* til en del spill, men om spill er tingen, s* stick to windows.

Lenke til kommentar

Vist jeg skulle finne på å innstallere linux på min maskin og angrer i ettertid. Hvordan er fremgangsmåten da?

Hvordan fjerner man det fra harddisken. det holder vel ikke med en format c:

Etter det jeg har hørt så holder det vel ikke med fdisk heller. eller?

Lenke til kommentar

Du kan bare fjerne partisjonene (noen sier det går med fdisk, men har aldri prøvd) og kjøre fdisk /mbr for å gjennopprette windows boot loader (9x), i NT må du starte recovery console og skrive fixboot, i NT kan du også fjerne linux partisjoner med disk management.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Quote:


Den 2002-05-16 20:20, jean skrev:

FPS? vet at det meste duger bra i vmware, men den suger jo ram, lot vmware bruke 1 gig ram, og vmware gikk strøkent.. men nå spiller jo ikke jeg så alt for mye akkurat;)


Jo VMWare er genialt det - har brukt det en del selv også, men bare til programmer. Men det jeg mente var at fyren som starta tråden var mest opptatt av å spille Halflife/CS osv. Da tror jeg ikke VMWare er noe å satse på. Grafikkytelsen er ikke den beste.

Lenke til kommentar

Tror ikke du har noe å tjene på å instalere linux.

Du merker fort etter at du har instalert det, hvor avhengi du er av ting som bare kjører i windows.

CS, SC, photoshop etc...

Dette fører til at bootscreenen bare blir en fustrasjon, fordi du må passe på velge windows maskina starter.

 

Prøvde Red hat en gang. Brukte det vel et par 3 ganger. Umulig å få lyd av linux tydligvis.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-16 22:42, amd_guru skrev:

Tror ikke du har noe å tjene på å instalere linux.

Du merker fort etter at du har instalert det, hvor avhengi du er av ting som bare kjører i windows.

CS, SC, photoshop etc...

Dette fører til at bootscreenen bare blir en fustrasjon, fordi du må passe på velge windows maskina starter.


Jeg skjønner poenget ditt om at det er liten vits å installere noe man likevel ikke skal bruke. Og jeg er helt enig i at hvis man bare er interesesrt i spill har man ingenting (pr. idag) å vinne på å bruke Linux. Men det der om bootscreenen blir for dumt. Tar 30 sekunder å endre default boot til Wintendo hvis man ønsker det.

 

Og alt det der om Photoshop - er alle her på forumet grafikere? De fleste 14tisser bruker kanskje bare Photoshop til å konvertere noen bilder fra BMP til JPEG, og da tror jeg GIMP skulle gjøre nytten. Eneste grunnen til at flesteparten av Windows-brukere "trenger" Photoshop, er at Paint(brush) suger noe inni granskauen. I Linux er det vanligvis bundlet en rekke grafikkprogrammer, hvorav GIMP er det desidert beste. Eller føler folk seg mer l33t når de bruker en piratkopi av Photoshop :lol: :lol: :lol:

Quote:


Prøvde Red hat en gang. Brukte det vel et par 3 ganger. Umulig å få lyd av linux tydligvis.


De fleste har et eller annet Creative lydkort, og de oppdages automatisk i nyere versjoner av Redhat. Ingen trøbbel med å installere drivere. Følger også med en rekke lydprogrammer, bl.a. XMMS som ser identisk ut med WinAmp, og spiller av MP3 m.m.

Lenke til kommentar

Quote:


HardCubed skrev (2002-04-24 18:22):

Jeg har lenge vurdert å installere Linux på maskinen min. Men problemet er at jeg ikke er noen PC ekspert, og bruker PC mest til spilling, Divx og MP3. Det er derfor viktig at spill som Half Life/CS, Starcraft og andre spill.


Så er det lett å få både nye og gammle spill til å virke i Linux?


Og er Linux støttet av de stor hardware utvikklerne som Ati, Creative, Nvidia, etc, med tanke på drivere og annet software?



Anbefaler deg å kjøpe deg ei bok om linux om vanligdags bruk.

Jeg prøvde meg med å installere RedHat7.2 og har vel plagdes en god del,siden jeg må spørre om absolutt alt og ingenting som egentlig er en fillesak.

 

Kjøp en "Linux For Dummies" selv om det hørest lame ut så anbefales det på det sterkeste!!

 

Hilsen en som plages med Linux :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...